• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 14 شهریور 1402
کد مطلب : 202303
+
-

میزبانی تمام‌عیار از بازگشت زائران

موج بازگشت زائران از مرزهای شش‌گانه به کشور شدت گرفته و این مرزها با همه امکانات آماده خدمات‌رسانی هستند

گزارش
میزبانی تمام‌عیار از بازگشت زائران

گروه ایرانشهر

آنطور که ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده است از اول ‌ماه صفر تا ساعت ۶ صبح دوشنبه (13شهریور) بیش از ۳میلیون‌و۳۷۰ هزار نفر از مرزهای زمینی و هوایی کشور خارج شده‌اند. این آمار با محاسبه اتباع خارجی که از مرزهای ایران تردد می‌کنند به بیش از ۳میلیون‌و۷۵۰ هزار نفر می‌رسد. از این تعداد، بیش از یک‌میلیون‌و۸۸۰ زائر ایرانی تا ساعت ۶ صبح روز دوشنبه به کشور بازگشته‌اند که با اضافه شدن ورود اتباع غیرایرانی این عدد به بیش از 2میلیون نفر رسیده است. مرز مهران با تردد بیش از یک‌میلیون‌ و۵۹۰ هزار زائر همچنان پرترددترین مرز کشور است و بعد از آن شلمچه با بیش از یک‌میلیون نفر و مرز خسروی با بیش از 700هزار نفر بیشترین تردد زائران را ثبت کرده‌اند. چذابه، تمرچین و باشماق هم به‌ترتیب مرزهایی بودند که زائران برای سفر اربعین حسینی انتخاب کردند. حالا که موج بازگشت زائران به اوج خود رسیده، همچنان مرز مهران پرتردد‌ترین است. شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی در نشست قرارگاه اربعین مستقر در پایانه مسافربری برکت اعلام کرده که امسال مقدمات برای بازگشت سهل و آسان زوار از مرزها فراهم شده است.

مهران؛رتبه اول در بازگشت زائران
مرز مهران در میان مرزهای شش‌گانه تردد زائران اربعین، مانند سال‌های گذشته رتبه اول را دارد؛ به‌طوری که طبق اعلام استاندار از۳میلیون‌ و ۷۵۰ هزار تردد، ۲میلیون‌و۴۰۰ هزار مورد به مهران اختصاص دارد. به‌گفته حسن بهرام‌نیا بیش از ۵۰درصد کل تردد زائران اربعین از مرز مهران و از این میان، حدود یک‌میلیون‌و۵۰۰ هزار مربوط به خروج زائران و حدود ۹۰۰هزار تردد مربوط به ورود زائران است. او با تأکید بر اینکه تردد در این مرز آرام و روان است، می‌افزاید: «پایانه برکت برای برگشت زائران به شهرستان‌ها آمادگی کامل دارد. اتوبوس‌ها به‌اندازه کافی در پایانه برکت مستقر شده‌اند و به‌راحتی و سهولت به در حال برگشت هستند. ۴۳۰ اتوبوس در محل پایانه برکت مستقر هستند. برای رفاه حال زائران در برگشت علاوه بر اتوبوس‌هایی که داشتیم، به دستور وزیر کشور ۴۰۰دستگاه خودروی ون وارد پایانه برکت شده است. همچنین از تاکسی‌های اینترنتی نیز استفاده شده که در پایانه برکت هستند،کرایه‌ها نیز براساس نرخ مصوب راهداری کشور روی بنرهایی در محل سوار شدن مسافران درج شده است.»

بازگشت 167 هزار زائر از مرز خسروی
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمانشاه اعلام می‌کند: بیش از ۴۹۰هزارو۵۰۰ نفر از مرز خسروی خارج شده‌اند و تعداد زائرانی که طی این مدت وارد کشور شده‌اند، حدود ۱۶۷هزارو۸۰۰ نفر است. فریبرز کرمی می‌گوید: ۲روز مانده به اربعین، آمار ورودی‌ زائران اربعین از مرز خسروی به کشور بیش از 3برابر خروجی‌ها شده است. شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی هم از افزایش چندبرابری تردد از مرز خسروی خبر می‌دهد و می‌گوید که ۱۵درصد زائران اربعین امسال از مرز خسروی تردد کردند. دبیر ستاد اربعین کرمانشاه با بیان اینکه تمام تهمیدات لازم برای بازگشت زائران در این رمز مهیاست به همشهری می‌گوید: « بخشی از مواکب رفت به مسیرهای بازگشت منتقل و مواکب جدید هم در مسیر بازگشت تجهیز شده‌‌اند که تا چند روز بعد از اربعین هم به خدمات‌رسانی می‌پردازند.» آنطور که علی‌ شعبانی توضیح می‌دهد: 250اتوبوس و مینی‌بوس در این مرز برای بازگشت زائران آماده خدمات‌رسانی هستند: «تا امروز هیچ مشکلی برای تردد زائران در این مرز وجود نداشت، اما به‌صورت کلی باید یک ترمینال مسافربری در مرز خسروی ایجاد شود.» او این توضیحات را در پاسخ به اظهارنظر معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی می‌دهد که گفته بود برای تردد از شهرهای عراق به سمت خسروی مشکلاتی وجود دارد که باید برای سال‌ آینده مورد توجه باشد.

استقرار 7000 اتوبوس در شلمچه و چذابه
خوزستان با 2مرز «شلمچه»‌ و «چذابه» در روزهای اربعین میزبان زائران است؛ 2مرزی که آمارها نشان می‌دهد از ابتدای‌ ماه صفر تا روز یکشنبه (12شهریور) یک‌میلیون‌و۹۹۱ هزار‌و۸۹۸ زائر ایرانی و خارجی از آنها تردد داشته‌اند. شلمچه رتبه دوم در ترددها را میان مرزهای شش‌گانه داشته است و چذابه هم در رتبه چهارم قرار گرفته است. فرمانده قرارگاه اربعین حسینی با بیان اینکه تردد زائران در مرز چذابه شبانه‌روزی است، می‌گوید: « از میان ترددها در میان 2مرز خوزستان، یک‌میلیون و 368هزارو989نفر مربوط به مرز شملچه بوده است.» محمد خانچی در گفت‌وگو با همشهری، با بیان اینکه همه تمهیدات در زمینه امنیتی، امدادرسانی، حمل‌ونقل و... برای زوار حسینی در شلمچه و چذابه اندیشیده شده است، می‌افزاید: «هیچ مشکلی در رفت و برگشت زائران ایرانی و خارجی در این مرزها وجود ندارد. با توجه به اینکه در آستانه موج بازگشت زائران از کربلای معلی به کشور هستیم، برنامه‌ریزی‌ها برای حمل‌ونقل درون‌استانی و برون‌استانی زائران با هماهنگی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان و شرکت‌های بزرگ صنعتی و مجموعه شهرداری‌ها انجام شده تا زائران با سهولت به مقاصد مورد نظر خود بازگردند.» به گفته فواد غزیعلی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در حال حاضر ۷ هزار اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی با استقرار در مرزها حمل و نقل زائران را انجام می‌دهند.

تردد 91 هزار نفر در مرز باشماق
تاکنون بیش از 91هزار نفر از مرز باشماق به عراق تردد کرده‌اند. به‌گفته معاون سیاسی استاندار کردستان، 56هزار زائر از مرز باشماق به کربلا سفر کرده‌اند و 35هزار نفر از این مرز به کشور بازگشته‌اند. مهدی رمضانی به همشهری می‌گوید: «تهمیداتی برای بازگشت زائران به کشور درنظر گرفته شده است. البته به‌دلیل تراکم جمعیت در عراق و جابه‌جایی ترمینال، گاهی مسافران مسیر خود را گم می‌کنند و همین موضوع، مشکلاتی را به‌وجود آورده است. هر چه به روز اربعین نزدیک می‌شویم، تعداد خروج از مرز باشماق کمتر می‌شود که طبیعی است.» او ادامه داد: «وضعیت حمل‌ونقل در این مرز مناسب است و مشکل خاصی وجود ندارد.» همچنین به‌گفته علی آزادی، فرمانده انتظامی کردستان، امسال استقبال از این مرز نسبت به سال گذشته، بیشتر بوده و همین وضعیت نشان می‌دهد شرایط مناسبی برای اربعین فراهم شده است.»

23 درصد افزایش تردد در مرز تمرچین
مرز تمرچین دومین سالی است که جزو مرزهای تردد به عراق قرار گرفته است. طبق آمار مرکز مدیریت راه‌های استان، تردد در پایانه مرزی تمرچین نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۲۳درصد افزایش داشته است. به‌گفته سخنگوی ستاد اربعین آذربایجان، تاکنون بیش از 90هزار نفر از مرز تمرچین تردد کرده‌اند. علی رزازی به همشهری گفت: «63هزار زائر از مرز تمرچین به کربلا سفر کرده‌اند و 29هزار زائر نیز تاکنون این مرز را برای ورود به کشور درنظر گرفته‌اند.» پیمان آرامون، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز از زائران درخواست کرد قبل از حرکت از مبدا، با سامانه تلفن گویای ۱۴۱تماس بگیرند و از وضعیت محورهای منتهی به مرز تمرچین مطلع شوند و اپلیکیشن۱۴۱ که دارای امکاناتی از قبیل محل دوربین‌های نظارت تصویری، مجتمع‌های خدمات رفاهی، نمازخانه، جایگاه سوخت و... است را در تلفن همراه خود نصب کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید