• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 13 شهریور 1402
کد مطلب : 202127
+
-

ماجرای انباشت سیب در آذربایجان غربی

دیروز 12شهریورماه اعلام شد که بار دیگر انباشت سیب در کنار جاده‌های استان آذربایجان غربی مشاهده شده است. اتفاقی که در سال‌های گذشته مشاهده و به یک معضل در زمینه محصولات کشاورزی در این استان تبدیل شده بود. همزمان با عرضه میوه‌های تابستانی در بازار آذربایجان غربی، مراکز مجاز و غیرمجاز خرید و فروش میوه ازجمله سیب صنعتی در حاشیه جاده‌های استان به‌ویژه ارومیه دایر می‌شود. حالا گفته می‌شود بار دیگر انباشت سیب در جاده‌های آذربایجان غربی رویت شده است که مشاور امور هماهنگی و رسانه استاندار آذربایجان غربی تأکید کرده که چنین خبری صحت ندارد. علی رزازی به همشهری گفت: «2سال پیش چنین اتفاقی افتاد؛ یعنی در سال1400 در آذربایجان غربی انباشت سیب وجود داشت، اما در سال گذشته و امسال دیگر انباشت سیب نداشتیم.»
این حکایت ناخوشایند البته در ایام خرید و فروش سیب درختی (آخر تابستان و ابتدای پاییز) پُررنگ‌تر می‌شود و افزایش بی‌رویه مراکز غیرمجاز خرید و فروش، آنچنان چشمگیر می‌شود که در هر ۵۰۰متر از جاده‌های استان به‌ویژه ارومیه به مهاباد، اشنویه به ارومیه و ارومیه به سلماس و برعکس این مراکز دیده می‌شود. مشاور امور هماهنگی و رسانه استاندار آذربایجان غربی در این رابطه یادآور شد: «در حال حاضر کارگروه ما بار سیب را از باغدار بدون‌واسطه با قیمت بالا خریداری می‌کند. همین رویکرد سبب شده که دیگر انباشت سیب نداشته باشیم.»
همچنین یک کارشناس بخش کشاورزی که نخواست نامش فاش شود، به ایرنا گفت: «این استان ۱۲۰هزار هکتار باغ دارد که ۴۰ تا ۵۰ درصد باغات سیب درختی است و سالانه بین ۸۰۰ هزار تا ۱.۲میلیون تن سیب درختی علاوه بر سایر تولیدات باغی در آذربایجان غربی تولید می‌شود.» او ادامه داد: «بیش از ۴۰هزار میلیارد تومان گردش مالی در حوزه خرید و فروش سیب درختی در استان تخمین زده می‌شود و با احتساب سایر محصولات این رقم بیشتر می‌شود. ۳۰درصد این گردش مالی در بخش سیب صنعتی است؛ بنابراین کنترل دلالان این بازار کار چندان آسانی نیست.» با این حال، ایرنا نوشت: به‌رغم تلاش مسئولان سازمان جهادکشاورزی برای ساماندهی این نوع فعالیت‌ها  در مراکز مجاز، این امر تاکنون کاملا محقق نشده و ده‌ها جایگاه غیرمجاز انباشت میوه (به‌ویژه سیب زیردرختی) در حاشیه جاده‌های آذربایجان‌غربی همچنان دایر است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید