• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201796
+
-

تمجید از کارنامه 2ساله دولت سیزدهم

قدردانی خاص

رهبر معظم انقلاب: به همه‌ دولت‌ها کمک کردیم اما در مورد این دولت، تمجید هم ‌می‌کنم

رهبری
قدردانی خاص

رهبر معظم انقلاب صبح دیروز چهارشنبه  در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با قدردانی و تمجید از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها ازجمله «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی» گفتند: با وجود کارهای اساسی تحسین‌برانگیز دولت، متأسفانه مسائل معیشتی مانند غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت است؛ لازم است تورم نامطلوب 2رقمی، هر‌قدر ممکن است کاهش یابد و عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، ثبات بازار، ثبات نرخ ارز و رشد تولید به‌عنوان شاخص‌‌های مهم در همه تصمیم‌ها و اقدام‌های دولت، ازجمله در برنامه هفتم توسعه مورد توجه کامل قرار داشته ‌باشد.به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام‌معظم‌رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که در سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و به‌مناسبت هفته دولت انجام شد، جلب رضای الهی و کار برای مردم را 2ویژگی اساسی این دو شهید بزرگوار خواندند و گفتند: رجایی و باهنر با جهت‌گیری‌های الهی و انقلابی، کار برای مردم را هم باعث جلب رضای الهی می‌دانستند و این هدف اساسی بر همه فعالیت‌ها، انتصابات و کارکردهای آنان سایه‌افکن بود؛ بنابراین، اسم رمز همه دولت‌های نظام اسلامی باید کسب رضای الهی و کار برای مردم باشد.

کمک همه‌جانبه به دولت‌ها
در این سی‌وچند سال از همه دولت‌ها با گرایش‌ها و توانمندی‌های مختلف، حمایت کرده‌ام. دلیلش هم واضح است؛ چراکه شرایط کشور و اهدافی که ما برای خود ترسیم کرده‌ایم، اقتضا می‌کند که همه ازجمله رهبری، مردم، روشنفکرها و نخبگان به قوه‌ مجریه که وسط میدان است، کمک کنند. ما به همه‌ دولت‌ها کمک کردیم.

برخی اقدام‌های خوب دولت
«رشد شاخص‌های کلان ازجمله رشد اقتصادی به‌خصوص در بخش صنعت»، «افزایش رشد سرمایه‌گذاری»، «کاهش رشد نقدینگی»، «کاهش بیکاری»، «کاهش ضریب جینی» و «افزایش صادرات» ازجمله اقدام‌های خوبی است که دولت در بخش اقتصاد انجام داده‌است.

کارهای تحسین‌برانگیز
 حق نداریم از جایگاه بالا و متکبرانه با مردم حرف بزنیم؛ زیرا ما اصلا کسی نیستیم و آنچه هست متعلق به مردم است. ‌ساده‌زیستی، مواضع انقلابی، روحیه جهادی و به‌کارگیری جوانان در رده‌های گوناگون مدیریتی از دیگر کارهای تحسین‌برانگیزی است که در دولت انجام شده است.

فاصله‌ای که باید کم شود
افزایش کمی و کیفی کارهای خوب دولت در بخش فرهنگی ضروری است. فاصله بین واقعیت‌های کشور و عملکرد دولت و تلقی مردم از واقعیت‌ها، خیلی زیاد است که باید با استفاده از کارشناسان خبره، این فاصله را کم کنید.

ضعف در انعکاس اتفاق‌های خوب
عملکرد 2ساله دولت، موجب تقدیر و تمجید است، اما زبان دولت در بیان آنچه انجام شده رسا نیست؛ اتفاق‌های خوبی که افتاده، به‌صورت شایسته در ذهن و نظر مردم منعکس نشده‌است. بنده می‌خواهم یک مقداری بگویم شاید کمک شود به اینکه حقایق و واقعیت‌هایی که درباره دولت وجود دارد، برای آحاد مردم و افرادی که نظر و غرضی ندارند، بیشتر آشکار شود.

فعالیت‌هایی که در آینده نمود می‌یابد
تقویت نظام مالیاتی، افزایش محصولات پتروشیمی و کارهای ارزنده در زمینه نفت و گاز و راه‌اندازی چند هزار کارگاه تعطیل یا نیمه‌تعطیل از دیگر اقدام‌های قابل تقدیر دولت است که البته اثرگذاری افزایش شاخص‌های کلان اقتصادی و اقدامات زیربنایی در زندگی مردم، نیاز به گذشت زمان دارد.

مناقشه‌ها تبدیل به همکاری شود
فعالیت‌های دولت در بخش سیاست‌خارجی، ازجمله سیاست ارتباط با همسایگان بسیار خوب بوده‌ است. باید با هیچ همسایه‌ای مناقشه‌ای نداشته باشیم و اگر مناقشه‌ای هم هست، تبدیل به همکاری شود که گام‌هایی در این زمینه برداشته شده که باید ادامه یابد. ارتباط با همه دولت‌هایی که مایل به ارتباط با ایران هستند (به جز استثنائاتی معدود) از دیگر سیاست‌های درست دولت است.

2راهکار اساسی رشد تولید
حمایت از تولید و برداشتن موانع سر راه تولیدکنندگان 2راهکار اساسی برای رشد تولید است. حمایت‌های قانونی، سهل شدن فعالیت‌های تولیدی، حمایت‌های مالی و تأمین منابع درحدی که وظیفه دولت است و حمایت فرهنگی یعنی ترغیب مردم به استفاده از محصولات داخلی مهم‌ترین راه‌های رشد تولید است.

2دلیل ضعف انعکاس اقدام‌های خوب
علت‌ انعکاس ضعیف اقدام‌های خوب دولت در جامعه، 2نکته است؛ اول، ضعف اطلاع‌رسانی هنرمندانه دولت و دوم، مشکلات معیشتی ازجمله گرانی شدید برخی موادغذایی و گرانی مستأصل‌کننده در بخش مسکن که باعث شده همچون غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت شود.

مزیت‌های ارتباط صمیمی با مردم
در دولت سیزدهم در بخش مدیریتی هم کارهای بسیار خوبی در دولت انجام شده‌است؛ یکی از آنها، حضور در میان مردم و مواجهه‌ مستقیم با مشکلات آنان است. این رویکرد از چند جهت بسیار کار مفیدی است؛ یکی‌ اینکه شما اطلاعات دست اول پیدا می‌کنید و ارتباط نزدیک، متواضعانه و صمیمی با مردم از دیگر فواید آن است.

پیام عضویت در 2پیمان بین‌المللی
عضویت در 2پیمان بین‌المللی نیز کار بسیار مهمی بود که نشان می‌دهد کشور در وضعی قرار دارد که مؤسسان پیمان‌های بین‌المللی راغب و گاهی مصر به ارتباط با ایران هستند و براساس محاسبات خود و با توجه به واقعیات ایران، ارتباط با کشورمان را لازم می‌دانند.

یک تلقی غلط از سیاست‌خارجی
برخی عناصر سیاسی تعامل با دنیا را در ارتباط گرم و صمیمی با چند کشور غربی محدود می‌دانند. این نگاه غلط، ارتجاعی و مربوط به ۱۰۰سال پیش است که چند کشور اروپایی همه‌کاره دنیا بودند، اما امروز باید آن نگاه کهنه و مرتجعانه را کنار گذاشت.














 

این خبر را به اشتراک بگذارید