• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 29 فروردین 1403
کد مطلب : 222637
+
-

قدردانی شورا از اقدامات شهرداری در بهار قرآن و طبیعت

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران: اولویت ما آراستگی و نظافت شهر است

شورا
قدردانی شورا از اقدامات شهرداری در بهار قرآن و طبیعت

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

دیروز (28فروردین) دویست و بیست‌وهشتمین جلسه شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران در صحن حاضر شده بود تا گزارشی از اقدامات انجام شده شهرداری در عید نوروز و‌ ماه مبارک رمضان به اعضای شورا ارائه دهد. در این جلسه اگرچه اعضای پارلمان شهری نکات و نظراتی درباره طرح استقبال از بهار داشتند اما در مجموع از اقدامات انجام شده در ‌ماه مبارک رمضان و آغاز سال نو قدردانی کردند. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران هم در صحبت‌های خود نظافت و آراستگی شهر را اولویت برنامه‌های مدیریت شهری خواند و گفت در سال جدید سعی خواهد شد مجموعه اقدامات نوآورانه‌تر و خلاقانه‌تر از سال گذشته باشد.


پایش قدم به قدم کارها
پیگیری‌های مستمر و بازدیدهای میدانی و پایش دقیق عملکرد شهرداری‌های نواحی همچنان ادامه خواهد داشت. حسین نظری در جریان ارائه گزارش خود با بیان این مطلب به برخی از دستاوردهای مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: «طرح جامع و توسعه کمربند فضای سبز شهر تهران، راه‌اندازی سامانه نهال، ابلاغ فهرست بهای واحد پایه پسماند، اجرای طرح نوماند که از اقدامات ماندگار در شهر تهران است، گسترش بازارهای میادین میوه و تره‌بار، افتتاح بوستان‌های متعدد و... اهم دستاوردهای حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست هستند.» او به لزوم نگهداشت فضای سبز و استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهر تهران هم اشاره و عنوان کرد: «با توجه به تنش‌های آبی که در تهران وجود دارد، بهره گرفتن از شیوه‌های جدید در آبیاری فضاهای سبز ازجمله بهره‌گیری از ظرفیت پساب‌ها، ضرورت داشت که پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام و دستورالعمل آبیاری فضای سبز به مناطق ۲۲گانه، ابلاغ و عملیاتی شد.»

آموزش طرح نوماند به شهروندان
طرح نوماند در راستای تفکیک زباله‌های خشک از مبدا و تحویل به نیروهای پسماند، عملیاتی شده که براساس آمارهای ثبت‌شده مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران در تأیید این مطلب گفت که اجرای طرح نوماند گامی برای جمع‌آوری زباله‌گردهاست که برای ارتقای مشارکت عمومی در اجرای آن به حدود 3میلیون خانوار آموزش‌هایی ارائه شده است.

واکنش اعضای شورا به اقدامات خدمات شهری
پس از ارائه گزارش عملکرد معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران، اعضای شورا علاوه بر قدردانی از اقدامات صورت‌گرفته نکاتی را در این زمینه مطرح کردند.
  مهدی چمران، رئیس شورا با بیان اینکه ما باید هویت خود را در شادی و عزا نشان دهیم، گفت: «هر پرچم در هر جایی به‌ویژه روی پل‌ها که نصب می‌شود، حتی اگر پرچم عزا باشد، باید در کنارش پرچم کشور نیز نصب شود، این یک مصوبه است و باید اجرا شود.»
  مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا نیز گفت: «با توجه به تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت کارهای ویژه‌ای صورت گرفت و آتش‌نشانان، شهربانان و حریم‌بانان، پاکبانان و نیروهای بهشت‌زهرا(س) و نیروهای سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار در طرح استقبال از بهار تلاش کردند. او همچنین افزود: « امسال در حوزه آبرسانی فضای سبز شاهد تحول خواهیم بود و امسال طرح جامع فضای سبز ارائه می‌شود.»
  سیدجعفر تشکری ، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا، گفت: ما کمتر با موضوع عدم‌اطلاع در این بخش مواجه هستیم و از تلاش‌های این بخش قدردانی می‌کنیم. او به رنگ المان‌های شهری اشاره کرد و گفت: «در مورد رنگ زدن جداول خیابان‌ها، بارها صحبت شده است. رنگ بتن‌ها قابل‌قبول است اما رنگ‌های ترافیکی باید معنادار باشند. چرا که رنگ‌ها صرفا برای زیبایی نیستند.
این عضو شورا همچنین با اشاره به برخی المان‌های نصب شده در سطح شهر، افزود: «بعضا روی نرده‌های میانی خیابان‌ها گلدان‌هایی نصب شده که ضمن اینکه کم‌دوام هستند، زیبایی خاصی به شهر نمی‌دهند. در عین حال برای آبیاری این گلدان‌ها باید خودروها و نیروهای انسانی به‌کار گرفته شود که ممکن است منجر به حوادثی برای نیروها شود.»
  ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم به فراگیری اقدامات اشاره و عنوان کرد: «اقدامات در برخی نقاط بسیار خوب بود اما در برخی نقاط کارهای کمتری انجام شده بود. به‌هرحال ضرورت دارد نقشه جامع برای ایام خاص درنظر گرفته شود.»
  مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورا هم به معضل سگ‌های بلاصاحب اشاره کرد و گفت: «به‌نظر می‌رسد در جمع‌آوری سگ‌ها شاهد نقص هستیم. تردد دسته‌جمعی سگ‌ها در برخی مناطق و محله‌ها به یک معضل تبدیل شده است. برای مقابله با آن باید یک کار عملیاتی جدی‌تر انجام شود.»

ممنوعیت ورود سگ‌ به بوستان‌های تهران
پس از شنیدن نکات مطرح شده توسط اعضای پارلمان شهری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران پشت تریبون رفت و توضیحاتی ارائه داد. حسین نظری درباره آوردن حیوانات خانگی به اماکن عمومی شهر، گفت: ورود حیوانات ازجمله سگ به بوستان‌های شهر ممنوع است و در اکثر بوستان‌ها تابلوهایی مربوط به این ممنوعیت نصب شده است و اگر ضعفی وجود دارد، باید آن را برطرف کنیم.
او با بیان اینکه شهروندان باید در این حوزه با ما همکاری و همراهی کنند، عنوان کرد: «در جایی که نگهبان وجود دارد قطعا از ورود سگ‌ها و حیوانات به بوستان‌ها جلوگیری می‌شود و در این مورد براساس بخشنامه وزارت کشور عمل می‌کنیم.» نظری همچنین با اشاره به اینکه در حوزه نظافت شهری تلاش زیادی صورت گرفته است، افزود: «حتما اشکالاتی در این حوزه وجود دارد که شناسایی شده و برطرف خواهد شد. در جمع‌آوری پسماند، طرح جامع پسماند را اجرایی کردیم و در بخش‌های دیگر هم در مرحله عبور از مشکلات هستیم. گزارش‌های سامانه137 هم نشان از کاهش نارضایتی شهروندان در حوزه نظافت شهری دارد و وضعیت رو به بهبود است.»
معاون شهردار تهران همچنین در پایان تأکید کرد: «نگهداشت شهر چند مولفه دارد و موضوعات مختلفی ازجمله تمیزی، رُفت‌وروب و المان‌های شهر را شامل می‌شود. مثلا در حوزه المان‌های شهری، نیاز است که موارد فرسوده، تعویض شوند که در چند سال گذشته با توجه به عدم‌صرف هزینه در این حوزه شاهد یک عقب‌ماندگی هستیم که باید جبران شود؛ البته در حوزه فضای سبز نمره قابل‌قبولی داریم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید