• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 6 شهریور 1402
کد مطلب : 201468
+
-

مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از برنامه محرم‌شهر می‌گوید

پایتخت «محرم شهر» شد

پایتخت «محرم شهر» شد

همزمان با فرارسیدن ایام محرم شهرداری تهران فعالیت‌های متنوعی در دستور کار این نهاد قرار داده و از همان روزها تا‌کنون برنامه‌های متنوعی برگزار کرده است. ازجمله نخستین سوگواره آیینی شهر تهران با عنوان «محرم‌ شهر» و چند برنامه دیگر در دستور کار معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران قرار دارد. مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره اجرای برنامه «محرم شهر» در دهه سوم محرم می‌گوید.

 خانواده‌محوری در اولویت
رویکرد مدنظر اداره کل فرهنگی شهرداری تهران در اجرای برنامه‌های امسال خانواده‌محور است، زیبایی‌نژاد دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه رویکرد شهرداری تهران در تمام برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خانواده‌محور و نوجوان‌محور بوده و موضوعات سبک زندگی خانواده ایرانی و اسلامی را مدنظر قرار می‌دهیم، در نتیجه برنامه‌هایی که در سطح شهر برگزار یا رویدادهایی را در این زمینه طراحی می‌کنیم، برای تمام اعضای خانواده اجرا می‌شود. در ایام محرم رویکرد ما نوجوان و هیئت‌های نوجوانان و حمایت از هیئت‌های بزرگ، کوچک و محله‌ای و توسعه آنها بوده است. لذا در کنار این رویکرد برنامه‌ای با عنوان «محرم شهر» را طراحی کردیم اما به‌دلیل برنامه‌هایی که هیئت‌ها در دهه اول محرم داشتند، اجرای این برنامه را برای دهه سوم محرم درنظر گرفتیم که از 18مرداد‌ماه شروع شده و تا 31مرداد که مصادف با پنجم ماه صفر است ادامه خواهد داشت.

سفینه‌النجاه در پایتخت
برنامه محرم شهر در سه محور راه‌اندازی، توسعه و کمک به هیئت‌های نوجوانان در محرم فعالیت خود را آغاز کرده است. مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران می‌گوید: محرم شهر شامل فضا و یکسری اقدامات مختلف است. در این برنامه کشتی بزرگی به نام «سفینه‌النجاه» به وسعت ۵۰۰ مترمربع طراحی شده که یک فضای هنری، فرهنگی و آیینی در این کشتی ایجاد شده است. بادبان‌های این کشتی حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد و در مقابل کشتی سفینه‌النجاه نیز یک فضاهای حجمی، هنری و سازه‌های نوری بین‌الحرمین طراحی و اجرا شده است. هر شب از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰روی عرشه کشتی برنامه‌هایی برگزار می‌شود. بر همین اساس هیئت‌های نوجوانان که در محله‌ها و مناطق مختلف در دهه اول و دوم محرم فعالیت داشتند می‌توانند روی عرشه کشتی برنامه‌های مذهبی خود را اجرا کنند. یک چایخانه بسیار زیبا در این کشتی ایجاد شده و مردم از ساعت 18، می‌توانند با حضور در آن، از فضا و امکانات کشتی استفاده کنند.تهیه و تولید 2برنامه تلویزیونی  و رادیو اربعین از دیگر برنامه های این نهاد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید