• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 6 شهریور 1402
کد مطلب : 201463
+
-

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، از برنامه‌های اربعین 1402می‌گوید

در همه مرزها و مسیرها قرارگاه مستقر داریم

در همه مرزها و مسیرها قرارگاه مستقر داریم

مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) سال به سال پرشورتر برگزار می‌شود. نشان به آن نشان که سال گذشته 21میلیون زائر راهی دیار کربلا شدند. واضح است که این جمعیت از دلدادگان و عاشقان اباعبدالله(ع) و ابوالفضل‌عباس(ع) نیاز به خدماتی دارند که بسیاری از آنها از مرزهای ایران رهسپار عراق شده‌اند. بنابراین چه در داخل ایران و مرزهای غربی و جنوب غربی کشور و چه در داخل کشور عراق، نیاز به اقدامات گسترده‌ای است و از بین همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، غیردولتی و مردمی، شهرداری تهران حضوری بسیار جدی دارد. شهرداری تهران چه از لحاظ جابه‌جایی زائران، چه نظافت مسیرها و محیط‌ها، چه اقدامات فرهنگی، هنری، بهداشتی، سلامتی و عرضه غذا و... با بسیج نیروهای معین، در صف نخست خدمتگزاری است. در همین زمینه دکتر محمد امین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که دبیری و جانشینی ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران را عهده دار است، از آمادگی و تامین زیرساخت‌های لازم برای برگزاری مناسب مراسم پیاده‌روی اربعین امسال می‌گوید.

رویکرد و برنامه شهرداری تهران در محرم امسال چه بود؟
 شهرداری تهران در محرم امسال رویکردی عمومی با محوریت سازمان زیباسازی برای کل شهر داشته است. در این مدت فضای حسینی(ع) و محرمی در شهر حاکم شد. این رویکرد با مشارکت هنرمندان، آثار هنری زینت‌بخش شهر تهران بود؛ آثاری هنری با مولفه‌های خاصی  از المان حجمی گرفته تا اکران تابلوهای فرهنگی که درمعرض عموم قرار گرفت. آنچه در شهر رویت شد و شهروندان را مخاطب قرار داده است هم دارای زیبایی بصری و هم دارای معنا و مفهوم است. انتخاب اشعار، انتخاب خطاطان، طراحان و... در این خصوص با دقت عمل انجام گرفت. مشارکت عمومی درخلق آثار محرمی امسال انجام شد که می‌توان گفت این اتفاق تنها یک اکران نبود بلکه یک پدیده رسانه‌ای و تبلیغی هم بود.
معاونت‌های شهرداری تهران در ایام محرم چه نقشی در تسهیل برگزاری مراسم سیدالشهدا ایفا کردند؟
 تمام معاونت‌های شهرداری تهران به‌نحوی برای برگزاری مراسم خدمت کردند. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در شناسایی هیئت‌های مذهبی کوشیدند و بخشی از هزینه‌ها و اقلام مورد نیاز آنها را تامین کردند. این حمایت‌ها از هیئت‌های منطقه‌ای و محلی تهران هم صورت گرفت و از استیج گرفته تا تامین نور و برخی اقلام مورد نیاز برای آنها فراهم شد. علاوه بر این حمایت مؤثری از هیئت‌های باشکوه و چند هزار نفره تهران صورت گرفت. این هیئت‌ها که محل اجتماع بزرگ‌تری برای شهروندان فراهم می‌کند و با استقبال بالاتری مواجه هستند، معمولا فراهم‌آوردن یک زیرساخت چند هزار نفری و میزبانی زحمت فراوانی دارد که ما هم تصمیم گرفته‌ایم گوشه‌ای از این زحمت‌ها  را در شهرداری‌های مناطق امسال به‌عهده بگیریم.
معاونت خدمات شهری ما  در کنار تمام موکب‌های حسینی در ایام تاسوعا و عاشورا به فعالیت پرداخت. معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در تسهیل رفت‌وآمد عزاداران که بعضا تا پاسی از شب در مراسم شرکت داشتند نقش خود را به خوبی ایفا کرد. در این ایام سطح خدمات و ساعات خدمات افزایش یافت و رفت‌وآمد عزاداران حسینی در این ایام تسهیل شد.
به‌طور خلاصه چه برنامه‌های مهمی را شهرداری تهران در این ماه  اجرا کرده است؟
سیاست شهردای تهران در دهه اول محرم این بوده که در مراسم حسینی در واقع نقش تسهیلگر را اجرا کند و برگزار‌کنندگان اصلی این مراسم خود مردم بوده‌اند. در دهه دوم و سوم طرح محرم شهر ‌ اجرا  و یک اتمسفر محرمی و اربعینی در میدان آزادی برقرار شد که نماد اصلی آن سفینه نجاتی است که در این میدان طراحی و اجرا شد‌. این طرح باعث ایجاد هویت آیینی در منطقه شد‌.  از اقدامات فرهنگی که برای نسل نوجوان نیز در دستور کار  قرار گرفت، می‌توان به مراسم آیینی، تسهیلات ترددی به هیئت‌های شاخص مثل مراسم شیرخوارگان روز علی‌اصغر(ع) اشاره کرد.
مدیریت شهری برای اربعین امسال چه برنامه‌هایی پیش‌رو دارد؟
با تقسیم کاری ملی که توسط ستاد اربعین وزارت کشور صورت گرفته وظایفی به‌عهده مدیریت شهری قرار گرفته که عمده آن خدمات فرهنگی اجتماعی است که ذیل کمیته فرهنگی اربعین حسینی در حال تدارک است. بخشی از این برنامه در عراق و بخشی در ایران انجام خواهد گرفت. آیین بدرقه حسینی یکی از وظایفی است که در راستای خدمات فرهنگی و اجتماعی در ایران انجام می‌شود. البته امسال این آیین در میدان آزادی اجرا شد.با توجه به تعطیلی مدارس و حضور نوجوانان در مراسم اربعین، در شهر کربلا برای نخستین بار قرار است شاهد دسته عزاداران نوجوانان جهان اسلام باشیم. همچنین طرح‌هایی ازجمله جلسه موکب‌داران و خیران اربعین حسینی در تمام مناطق شهرداری تهران، جلسه‌ای با مسئولان ستاد اربعین کلانشهرها، مراسم تعویض پرچم‌های مقدسه در برج میلاد، منتخبان طرح شهید آرمان و پویش حیاتنا حسین برگزار خواهد شد.همچنین برنامه‌های ویژه‌ قرآنی درنظر گرفته و انجام می‌شود. قرار است محافل قرآنی را در مسیر اربعین حمایت کنند و این طرح با حضور قاری بین‌المللی شاهد محافل معظم قرآنی در مسیر اربعین باشیم. پویش‌ها و رخدادهای ویژه قرآنی هم تدارک دیده شده است. طرح زمزمه سرود‌های اربعینی هم در مسیر توسط نوجوانان اجرا خواهد شد.پاکبانان و آتش‌نشانان در همه موکب‌ها و قرارگاه‌ها مستقر خواهند شد. کمیته حمل‌ونقل شهرداری تهران نیز مانند هر ساله در کشور عراق به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کند.
شهرداری در مراسم اربعین چند قرارگاه دارد؟
در همه مرزها قرارگاه‌های‌مان مستقر است. فرمانده قرارگاه‌ها شهرداران مناطق هستند. این قرارگاه‌ها همه معین هستند و 4وظیفه اصلی را زیرنظر 4کمیته زیرساخت، حمل‌ونقل، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی دنبال می‌کنند.

اجتماع اربعینی‌ها در میدان آزادی


 

این خبر را به اشتراک بگذارید