• شنبه 29 شهریور 1404
  • السَّبْت 27 ربیع الاول 1447
  • 2025 Sep 20
شنبه 29 شهریور 1404
کد مطلب : 263344
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gLZJZ
+
-

تشکیل قرارگاه فرهنگی در بازار تهران

در هم‌اندیشی ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی بازار بزرگ تهران چه گذشت؟

گزارش
تشکیل قرارگاه فرهنگی در بازار تهران

پریسا نوری|روزنامه‌نگار

بازار بزرگ تهران به‌عنوان قلب اقتصادی کشور، نیازمند توجه بیشتر به‌ویژه در زمینه‌های فرهنگ عمومی است. باتوجه به نارضایتی عمومی از وضعیت فرهنگی بازار، اخیرا نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی بازار بزرگ تهران با حضور عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون شهردار تهران و جمعی از بازاریان در منطقه12 برگزار شد. 

چه کسانی حضور داشتند؟
  غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
  لطف‌الله فروزنده، معاون هماهنگی و امور مناطق شهردار تهران
  محمد آیینی، شهردار منطقه۱۲ 
  جمعی از مسئولان اتحادیه‌ها، اصناف، معتمدان و ائمه جماعات بازار بزرگ تهران 

مهم‌ترین دستاورد هم‌اندیشی چه بود؟
  ایجاد قرارگاه فرهنگی در بازار
  تدوین و اجرای آیین‌نامه اخلاقی برای فعالان بازار
  تمرکز بر عفاف در بازار 
  تمهیدات ویژه برای ماه مبارک رمضان 

حل مسائل فرهنگی بازار بزرگ تهران با مشارکت مردم
لطف‌الله فروزنده، معاون هماهنگی و امور مناطق شهردار تهران: طرح موفق آرمان با استقرار 2هزار روحانی در ۷۰۰مسجد تهران و ارتباط مسجد با مدرسه و خانواده و همچنین تحت پوشش قرارگرفتن ۳۰۰هزار نوجوان از اقدامات فرهنگی موفق مساجد است. در این میان با توجه به پیچیدگی بازار، عزم جدی برای حل مشکلات فرهنگی بازار ضرورت دارد و راه‌حل‌های اجرایی هم باید با محوریت مشارکت مردمی باشد. همچنین تشکیل «قرارگاه فرهنگی بازار» با مشارکت همه نهادهای سازمانی و محوریت بازاریان و استفاده از ظرفیت‌های بسیج، نیروی انتظامی، اوقاف و سایر نهادهای فرهنگی و تداوم برگزاری جلسات برای رسیدن به راه‌حل‌های درست ازجمله راهکارهای اجرایی اثربخش در این خصوص خواهد بود.

بازار تهران، الگوی سراسر کشور 
غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: بازار بزرگ تهران که مبدأ شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود، امروز در بخش‌های مختلف ازجمله فعالان اقتصادی، روش‌های عرضه کالا و خدمات و حتی مشتریان، با چالش‌ها و آسیب‌هایی مواجه شده است و تنها بیان مشکلات کافی نیست و باید برای حل آن چاره‌اندیشی کرد؛ مثلا تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان باید به آثار فرهنگی کالاهای خود توجه ویژه داشته باشند و محصولاتی عرضه کنند که به ارتقای فرهنگی و معنوی جامعه کمک کند. «طراحی الگو» نقطه آغاز تحول است و طراحان پوشاک و سایر کالاها باید انگیزه لازم را داشته باشند تا به‌گونه‌ای طراحی کنند که مسائل اخلاقی، فرهنگی و دینی در آن رعایت شود و زمانی که تمام کالاها با رعایت این ضوابط تولید و عرضه شوند، خانواده‌ها از همان‌ها استفاده کنند. همچنین «ساماندهی فضای عرضه» یک اقدام اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی است که خود اصناف می‌توانند و باید انجام دهند. بازار تهران نقش محوری به‌عنوان الگوی کل کشور دارد و هرآنچه در اینجا تولید و عرضه می‌شود، در سراسر کشور مصرف و الگوبرداری می‌شود. این واقعیت، مسئولیت اصناف و فعالان بازار تهران را بسیار سنگین و تعیین‌کننده می‌کند. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید