• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 5 شهریور 1402
کد مطلب : 201297
+
-

مهران را انتخاب نکنید!

ستاد اربعین برای کاهش ازدحام در مرز‌ مهران، تردد از باشماق، تمرچین و خسروی را توصیه می‌کند‌

گزارش
مهران را انتخاب نکنید!

گروه ایرانشهر

شمارش معکوس برای گردهمایی بزرگ زائران حسینی آغاز شده است؛ 10روز تا فرارسیدن روز موعود مانده و عاشقان سیدالشهدا(ع) از شهرهای مختلف ایران خود را به مرزهای غربی می‌رسانند. در همین روزها و در شرایطی که 6مرز خسروی (کرمانشاه)، مهران (ایلام)، تمرچین (آذربایجان غربی)، شلمچه، چذابه (خوزستان) و باشماق (کردستان) برای تردد زائران به سمت عراق باز هستند، اما با وجود گرمای 45درجه در مهران، این مرز بیشترین حجم تردد زائران را به‌خود اختصاص داده و 60درصد پارکینگ اربعین پر شده است. هرچند حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام تأکید می‌کند تردد در مرز مهران روان است و مشکلی بابت عبور و مرور زائران وجود ندارد، اما ستاد اربعین روز شنبه (4شهریور) در اطلاعیه‌ای فوری به‌دلیل حجم بالای ترددها و معطلی برای خروج از مرز، از زائرانی که در مسیر مهران هستند خواست به سمت مرزهای خسروی، باشماق و تمرچین تغییر مسیر دهند. طبق اعلام وزیر کشور تا روز جمعه (3شهریور)  737 هزار زائر اربعین از مرزهای کشور خارج شده‌اند که سهم مهران از این آمار،حدود 50 درصد است. ستاد مرکزی اربعین هم اعلام کرده  از ۲۴۹ هزار و ۸۵۳ زائری که روز جمعه از مرز‌های زمینی ایران وارد خاک عراق شدند مرز مهران با ۱۲۴هزار و ۳۲۳ نفر، بیشترین خروجی زائران از مرز را داشته است و مرز شلمچه با ۶۸هزار و ۸۰۷ نفر، مرز خسروی با ۲۶هزار و ۸۴۸ نفر و مرز چذابه با ۲۰ هزار و ۲۱۴ نفر خروجی زائر، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین دیگر مرز‌های زمینی که تردد زائر کمتری داشتند، شامل تمرچین 3هزارو 764نفر و باشماق یک‌هزار و 353نفر است؛ درحالی‌که مرز خسروی سومین سال و مرزهای باشماق و تمرچین برای دومین سال است که با امکانات خوب آماده میزبانی از زائران هستند.

کردستان
باشماق در انتظار زائران

مرز باشماق در کردستان برای دومین سال تردد زائران به کربلا را به‌عهده دارد. زائران اربعین حسینی برای تردد از مرز باشماق ابتدا باید به مرکز استان کردستان بروند و سپس از سنندج به سمت مریوان حرکت کنند و از داخل شهر مریوان نیز به سمت مرز بروند. معاون سیاسی استاندار کردستان با اعلام اینکه مرز مهران ازدحام و تراکم جمعیت جدی دارد و به‌طور کلی در مرزهای جنوبی کشور تردد بیشتر است به همشهری می‌گوید: «از سال گذشته که مرز باشماق به‌عنوان گذرگاه زائران اربعین حسینی مصوب شد، تمهیدات مناسبی را اندیشیدیم. همچنین آب و هوای کردستان 10تا 15درجه نسبت به جنوب کشور خنک‌تر است؛ یعنی هم از مرز مهران و هم از مرزهای خوزستان مانند چذابه.»‌  مهدی رمضانی ادامه می‌دهد: «درواقع آن ازدحامی که در مرزهای دیگر وجود دارد، طبیعتا در مرز باشماق نیست و زائران با معطلی کمتری می‌توانند از مرز خارج شوند. تمهیدات قابل‌توجهی در حوزه پارکینگ، اسکان، تغذیه و حمل‌ونقل درنظر گرفته‌ایم؛ هم در مرز ایران و هم آن سوی مرز در عراق؛ برای همین، از مردم درخواست داریم که برای سفر به عراق از مرز باشماق عبور کنند.»‌ تاکنون از مرز باشماق ۵ هزار و ۴۷۸ نفر به عراق سفر کرده‌اند؛ درحالی‌که این مرز پذیرش 500هزار نفری دارد؛ چنان‌که معاون سیاسی استاندار کردستان با اشاره به این موضوع می‌گوید: «هم از نظر تنوع و هم از نظر شرایط آب و هوایی باشماق مرز مناسبی برای سفر به عراق محسوب می‌شود؛ حتی ما سعی کردیم هزینه حمل‌ونقل را به شکل محسوسی پایین بیاوریم. برای پذیرش 500هزار نفر در این مرز هیچ مشکلی نداریم و روزانه 15تا 20هزار نفر می‌توانند از مرز باشماق تردد کنند.»  ‌

آذربایجان غربی
48درصد‌کاهش‌مسافت‌در‌مرز‌تمرچین

آذربایجان غربی یکی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که از سال گذشته مرز تمرچین را روی زائران باز کرده است. برخلاف سال گذشته، امسال امکانات و به‌طور کلی شرایط بهتری برای تردد زائران از این مرز فراهم شده است. سخنگوی ستاد اربعین آذربایجان غربی با اشاره به این موضوع به همشهری می‌گوید: «امسال در مرز تمرچین ظرفیت 500هزار زائر را داریم. علاوه بر این 50هزار پارکینگ رایگان در اختیار زائران قرار دارد. در مرز تمرچین 38گیت ورود و خروج وجود دارد که برخلاف سال گذشته، امسال با افزایش گیت روبه‌رو هستیم. همچنین حداقل معطلی در مرز تمرچین حدود 4-3دقیقه است.»
علی رزازی ادامه می‌دهد: «48درصد کاهش مسافت از مرز تمرچین به سامرا داریم؛ یعنی برای استان‌های شمال‌غرب کشور شرایط مناسبی وجود دارد. کسانی که می‌خواهند از اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و حتی گیلان وارد کشور عراق شوند، بهتر است دیگر مسافت طولانی به مرز مهران و به‌طور کلی مرزهای جنوبی را طی نکنند. آنها به‌راحتی می‌توانند از مرز تمرچین تردد کنند؛ زیرا تمرچین نزدیک‌ترین مرز به شهر سامرا و بعد از آن به کاظمین و دیگر شهرهای عراق محسوب می‌شود.»  رزازی می‌گوید: «زائران از مرز تمرچین که عبور کردند، به مرز حاج عمران کردستان عراق می‌روند و ما در حاج عمران نیز 2هزار دستگاه ون داریم که زائران با خیالی آسوده می‌توانند با این خودروها به مقصد سفر کنند. زائران از مرز حاج عمران به اربیل می‌روند و در نمایشگاه بین‌المللی اربیل هم مواکب خود این شهر و هم 3موکب آذربایجان غربی در اربیل از زائران پذیرایی می‌کنند. از اربیل نیز زائران با خودروهایی که موجود است، می‌توانند به کاظمین سفر کنند یا اینکه به منطقه الحسینه بغداد بروند.» 

کرمانشاه
تردد بیشتر از مرز‌خسروی

وزیر کشور با حضور در مرز بین‌المللی خسروی با بیان اینکه اقدامات و زیرساخت‌های بسیار خوبی در مرز خسروی ایجاد شده و شرایط مرز بسیار بهتر از سال گذشته است به زائران اربعین حسینی توصیه کرد که از طریق این مرز راهی راهپیمایی اربعین شوند.
احمد وحیدی گفت: «در حوزه پارکینگ‌ها، سایبان‌ها، محل اسکان، مواکب و دروازه‌های تردد وضعیت بسیار مناسبی در خسروی داریم.» خسروی یکی از مرزهای پرتردد در ایام اربعین محسوب می‌شود؛ مرزی که پذیرای زائران است. دبیر ستاد اربعین کرمانشاه نیز با اشاره به صحبت‌های وزیر کشور به همشهری می‌گوید: «وزیر کشور در روزهای اخیر اعلام کرد که مرز مهران شلوغ است و پیشنهاد کرد که مردم از مرزهای خسروی، تمرچین و باشماق می‌توانند تردد کنند.»
سروش اضافه می‌کند: «ما برای اینکه تردد بیشتری از مرز خسروی صورت بگیرد، مشکلی نداریم. خوشبختانه تردد از مرز خسروی روان است و این امکان هست که روزانه تعداد بیشتری از زائران از این مرز تردد کنند.»  جالب اینکه بهره‌برداری از زائرسرای بزرگ حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با ظرفیت اقامتی 4هزار نفر با حضور استاندار کرمانشاه در مرز خسروی شهرستان قصرشیرین آغاز شده است. این مجموعه مجهز دارای 4هزار تخت در ۲ بخش مجزای زنانه و مردانه، سرویس حمام، آشپزخانه، حسینیه و پارکینگ است. مرز خسروی امسال نیز مانند سال‌های گذشته روی زائران اربعین گشوده شده و پیش‌بینی می‌شود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این گذرگاه رسمی عازم کربلای معلی شوند. همچنین برای سهولت در تردد زائران و برابری گیت‌های طرف عراقی با گیت‌های مستقر در مرز خسروی ۹۰گیت در خاک عراق‌ ایجاد شده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید