• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
چهار شنبه 16 خرداد 1403
کد مطلب : 226754
+
-

زود باور نکنید

حامد فوقانی

1  2نفر از مسئولان سابق و یک‌مسئول فعلی کشور، ظرف ۲روز، در تلگرام با این ادبیات برایم پیام می‌فرستند: «سلام. خوبی؟»مطمئنم که هک شده‌اند. پیام جناب هکر، برای چند نفر از دوستان و همکاران هم ارسال شده. یکی دو نفر از اینکه آقایان مسئول، به آنها پیام داده‌اند و بعد هم سر صحبت از رمز ارز و تتر را باز کرده‌اند، حس خاصی به‌خود گرفته‌اند و شروع می‌کنند به چت و افتادن در دام... چندتایی هم مثل من درجا فهمیده‌اند که این ۳نفر هک شده‌اند. جالبی کار می‌دانید کجاست؟ آنجا که در میان هک‌شده‌ها یک‌نفر، مسئول رده بالای وزارت ارتباطات است.

2 ظرف یک‌هفته موجی از استخراج رمز‌ارز با موبایل و برنامه‌هایی از جنس اتوکلیکر (کلیک خودکار) خیلی از گوشی‌ها را در‌می‌نوردد. عده‌ای دائم با سرعت تمام، انگشت‌شان را روی صفحه گوشی می‌زنند تا به اصلاح رمز‌ارز بگیرند. بعد هم لینک ثبت‌نام را برای دوست و آشنا ارسال می‌کنند. خانمی هم فیلمی از مادر پیرش منتشر می‌کند که بنده‌خدا نشسته و روی صفحه گوشی ضربه می‌زند و به ازای هر ضربه صلوات می‌فرستد. حالا ماجرا از کجا آب می‌خورد؟ از حیله داماد خانواده که از بی‌اطلاعی مادرزن سوءاستفاده کرده و گوشی موبایل دومش را انداخته زیر دست او و گفته برای گره‌گشایی از کارش و روا‌شدن حاجت، نیاز به صلوات دارد.

3 اینستاگرام را ویدئوهایی خطاب به پدرها و مادرها که فلان کار را با بچه‌تان نکنید و فلان کار را بکنید، فتح کرده‌اند؛ ویدئوهایی که پشت‌شان علم و دانشی نیست و با ادعای واهی بر علم روانشناسی فقط با انگیزه جذب مخاطب پر شده‌اند. بعضی از آنها هم پس از مدتی، دستمایه عده‌ای دیگر‌ برای تمسخر می‌شوند. مثل همانی که می‌گفت «این ۳تا کارو با بچه‌ات نکن...» و خیلی‌ها‌یمان دیدیم و خندیدیم. اما واقعا نباید خندید چراکه در بعضی ویدئوهای این‌چنینی قضیه بسیار تلخ‌تر از تصور ماست؛ مثل اینکه عده‌ای روانشناس‌نما و مشاور‌نما توصیه می‌کنند پدرها و مادرها تا ۵سالگی باید اجازه دهند کودکان هرکاری دلشان می‌خواهد بکنند. درحالی‌که خالی از توصیه‌های تربیتی و ایمنی هستند و عمل‌کردن طبق روش‌های من‌درآوردی آنها، می‌تواند کودک را تبدیل به فردی خودخواه، خودرأی و لجباز کند.

 اول آخر چند موردی که گفته شدند، فقط گوشه‌ای از بی بهره بودن از تکنولوژی و فناوری‌های ارتباطات بدون آگاهی‌های اولیه هستند. ورود بدون دانش به حوزه رمزارز به صرف اینکه از بازارش عقب نمانی، نداشتن آگاهی لازم برای فعال‌کردن گزینه‌های امنیتی پیام‌رسان‌ها، گوش‌سپردن و عمل به هر محتوایی در شبکه‌های اجتماعی و خیلی از موارد دیگر واقعیت‌های تأسفبار مرتبط با موبایل و اینترنت و ارتباطات جهانی هستند. اینکه چه باید کرد در این مطلب نمی‌گنجد و بحثش طولانی است اما فقط در نظر داشته باشید که هرچیزی را دیدید زود باور نکنید و اسیرش نشوید؛ حداقل اول نکات ابتدایی و ضروری‌اش را فرابگیرید و بعد اقدام کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید