مهدی صداقتی*
سازمان مهندسی و عمران شهر تهران همچون سنوات گذشته و در راستای انجام وظایف و اهداف خود نسبت به ساخت، تکمیل و بهسازی شبکه معابر بزرگراهی شهر تهران در حال خدمترسانی است که بهطور کلی میتوان این خدمات را به 3 گروه اصلی ساخت و تکمیل شبکه و تقاطعات بزرگراهی، بهسازی عمقی و اساسی بزرگراهها و بهسازی سطحی بزرگراهها تقسیم کرد. درخصوص ساخت و تکمیل شبکه و تقاطعات بزرگراهی و همچنین بر اساس نیازها و اولویتهای شناساییشده توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران این سازمان نسبت به ساخت و یا تکمیل دسترسیهای تقاطعات و شبکه بزرگراهی براساس نقشهها و مدارک مصوب سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران اقدام میکند.
روسازیهای اجرا شده در این بخش متناسب با شرایط توپوگرافی منطقه، وضعیت بستر موجود و شرایط ترافیکی به روشهایی چون تثبیت بستر، RCC و یا اجرای لایههای دانهای اساس و زیراساس و سپس اجرای رویههای آسفالتی انجام میگیرد که این امر مطابق با نقشههای طراحی شده و مصوب و با طول عمر بهرهبرداری 20سال اجرا میشود. درخصوص بهسازی عمقی و اساسی بزرگراهها و در شرایطی که امکان انسداد چندینروزه (حداقل 10روز) کل و یا بخشی از محور وجود داشته باشد و نتایج مطالعات انجام شده حاکی از وجود ضعف در لایههای زیرین باشد از این روش استفاده میشود. راهکارهای موجود در این حالت شامل تثبیت بستر، FDR (بهسازی عمقی)، RCC (بتن غلتکی) و سپس اجرای لایههای آسفالتی است. طول عمر پیشبینی شده در این حالت بین 10تا 20سال پیشبینی شده است. درخصوص بهسازی سطحی بزرگراهها و براساس نتایج سامانه PMS، این سازمان نسبت به بهسازی سطحی که عمدتا شامل درزگیری و لکهگیری سطح رویه است، اقدام میکند. این روش به منظور افزایش سطح خدماترسانی و کاهش تصادفات احتمالی در معابری که امکان انسداد طولانیمدت را ندارد پیشنهاد میشود. طول عمر پیشبینی شده در این حالت با توجه به اینکه بهسازی صرفا در لایههای بالایی انجام میگیرد کمتر از سایر روشهای اشاره شده است.
بهسازی روکش آسفالت معابر بزرگراهی شهر تهران
* سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهر تهران