• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 4 شهریور 1402
کد مطلب : 201226
+
-

نخاله‌های ساختمانی؛ یک متر زیر زمین

زیرسازی مناسب و آسفالت حریم خط راه آهن تهران - تبریز پس از 13 سال، جان تازه ای به این محل داد

همشهری‌یار
نخاله‌های ساختمانی؛ یک متر زیر زمین

مریم قاسمی-روزنامه‌نگار

«الو...الو... سامانه 137...آقا اینجا آسفالت خیابان ناهموار و پستی و بلندی زیادی دارد‎؛ پادرد گرفتیم از بس که روی این زمین کج و معوج راه رفتیم!» تعداد این پیام‌ها آنقدر زیاد شد که مدیریت شهری کارشناسان خود را روانه این محل کرد تا ببینند چه اتفاقی افتاده است و مردم چرا گلایه دارند. به‌‌گفته احمد نیازی، از شهروندان ساکن در محل، وضعیت نامناسب آسفالت حریم راه‌آهن تهران-تبریز، محدوده خیابان شهید‌بایرامعلی‌حسین‌نژاد و محله باغ خزانه در حوزه استحفاظی منطقه17تهران، ریشه در گذشته دور دارد. زمانی که املاک و خانه‌های بسیاری در حریم خط راه‌آهن
تهران- تبریز قرار گرفته بودند، شهرداری وقت با توافق و تملک این املاک، هر کدامشان را تخریب و حریم خط راه‌آهن را آزاد کرد، اما متأسفانه در آن دوره که بیش از 13سال از آن می‌گذرد، پس از تخریب آخرین خانه‌های قرارگرفته در حریم راه‌آهن، برای زیرسازی معبر، از نخاله‌های ساختمانی همان محل استفاده کردند و بعد با آسفالت، روی آن را پوشاندند.
محمدناصر حمیدی نیز در ادامه صحبت‌های نیازی می‌گوید: « با اجرای طرح تملک و تخریب خانه‌های قرار گرفته در حریم خط راه‌آهن تهران - تبریز، این محدوده آزاد شد و همسطح‌سازی‌ و آسفالت آن نیز با همان شرایطی که پیش‌ترگفتیم - استفاده از نخاله‌های ساختمانی در زیرسازی معبر- انجام شد تا اینکه با اجرای طرح زیرزمینی‌شدن خط راه‌آهن تهران- تبریز، موقعیت تازه‌ای در محل به‌وجود آمد که نقطه طلایی آن ایجاد باغ‌راه حضرت فاطمه(س) و امکانات تفریحی، گردشگری و رفاهی در همان محوطه آزاد شده، بود اما به مرور زمان دشواری عبور و مرور، رخ خودش را نشان داد.» این شهروند با بیان اینکه نشست زمین در سنوات قبل به‌ دلیل بارش برف و باران، تردد خودروهای سنگین و ترک‌خوردگی‌ها باعث ناهمواری این معبر شده بود، می‌افزاید: «وقتی کارشناسان شهرداری آمدند و به دقت بررسی کردند، متوجه شدند که کل طول این معبر با نخاله‌های ساختمانی زیر‌سازی‌ شده، حال آنکه این کار اصولی و فنی نبوده است! و زمین خوردن و وارد شدن صدمات بدنی به آنان در زمان عبور و مرور مشکل ایجادشده در این زمینه بود.»

صرف 180تن آسفالت در 1700متر مربع زمین
محمود ترک، معاون فنی و عمران شهرداری منطقه17تهران در این‌باره می‌گوید: «با توجه به ثبت پیام‌های شهروندی در سامانه137، تحقق خواسته بحق شهروندان در اولویت کاری این معاونت قرار گرفت. کارشناسان اعلام کردند که آسفالت تکه و پاره و نشست سطح زمین، به‌ دلیل زیرسازی نامناسب و ناهمواری زیر آسفالت است. بنابراین عوامل اجرایی معاونت فنی و عمران طی چند روز، مسیر خیابان بایرامعلی حسین‌نژاد را بستند و با ماشین و ادوات راهسازی که در دست داشتند عمق زمین را به طول یک متر تخلیه و تمام خاک و نخاله‌هایی نامرغوب و نامناسب را که حاصل تخریب ساختمان‌های معارض بود، از این محدوده خارج کردند. پس از تخلیه نخاله‌ها از زیر زمین، خاک مناسب و مرغوب را به شکل لایه‌لایه و با ماشین‌آلات راهسازی در این محل تخلیه کردند و بعد از تراکم 100درصدی آسفالت، سطح آن را به‌طور دقیق و همسان انجام دادند و به‌دنبال آن نیز نهرکشی، جدول‌بندی، کانیوبندی و پیاده‌رو‌سازی‌ انجام شده است.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید