• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 4 شهریور 1402
کد مطلب : 201223
+
-

برقی‌سازی ناوگان؛ اهتمام ویژه مدیریت شهری

«تهران باید برقی شود»؛ تصمیمی که در این دوره مدیریت شهری، شهردار تهران بر آن تأکید دارد و در راستای تحقق این مهم، جلسات مشترک و متعددی با وزارت صمت داشته است. برقی‌سازی تمامی ناوگان، اعم از اتوبوس، تاکسی و موتور، موضوعی است که شهرداری تهران آن را با همراهی دولت دنبال می‌کند و برهمین اساس، حاصل این همکاری مشترک منجر به رونمایی از اتوبوس‌ برقی ایرانی و تزریق موتور برقی به شهر شده است. همچنین شهرداری تهران برای انتخاب تاکسی‌ برقی با چند شرکت خودروسازی ایرانی و خارجی مذاکراتی داشته است.
طی سالیان گذشته، در سطح بین‌المللی، صنعت خودرو بر تولید خودروهای الکتریکی(EV) متمرکز شده بود. در این راستا، دولت‌ها و سیاستگذاران، فرصت‌های زیست‌محیطی و ایجاد فرصت‌های شغلی را پررنگ کردند و در بخش برق، خودروهای الکتریکی به‌منظور حضور در سیستم شبکه برق‌رسانی برنامه‌ریزی و آماده‌سازی‌ می‌شوند؛ به‌عنوان مثال در سال 2009مطابق با دستورالعمل اتحادیه اروپا به‌منظور توسعه و بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر، هر کشور عضو متعهد شده است تا سال 2020، 10درصد انرژی مورد نیاز بخش حمل‌ونقل (غیر از حمل‌ونقل هوایی و حمل‌ونقل دریایی) را از منابع انرژی تجدید‌پذیر تامین کند.

رها‌شدن برقی‌سازی‌ تهران در دوره اصلاحات
تاکنون برقی‌شدن حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران محقق نشده و مدیریت شهری پایتخت در دوره سابق، شهر را در جهت برقی شدن عقب‌تر هم انداخت و مطابق قوانین بالادستی در این راستا حرکت نکرد. با نگاه به کارنامه عملکرد شورای پنجمی‌ها متوجه خواهیم شد که گام‌های مؤثری در این خصوص برای شهر تهران برداشته نشده است.
سال 1393، پیش از سپرده شدن مدیریت شهری تهران به‌دست اصلاح‌طلبان، اعضای شورای چهارم شهر تهران طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌‌های برقی را مطرح کردند و با تعیین مصوبه‌ای در این باره، اقدامات قابل توجهی برای ترغیب دارندگان موتورسیکلت‌های بنزینی به استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به انجام رساندند، اما این مصوبه از سال93 تا‌کنون مسکوت مانده و در همین رابطه ناهید خداکرمی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر پنجم طی تذکری در 16آبان سال1396بیان کرده بود که برنامه جایگزین موتورسیکلت‌های برقی به جای بنزینی اجرایی نشده و البته این پرسش را بیان کرده بود که چرا تا‌کنون در زمینه فوق اقدامی انجام نشده است؟
آنچه که امروز در تهران دنبال می‌شود، جنب‌وجوش مدیریت شهری برای تحقق مصوبه یک دهه گذشته شورای‌ عالی ترافیک و شورای شهر تهران است و شهرداری برای توسعه ناوگان و وسایل نقلیه برقی در شهر، اهتمام جدی دارد.
شهرداری تهران برای تولید هزار دستگاه اتوبوس برقی ۹ و ۱۲ متری با شرکت مپنا و عماد‌خودرو قرارداد منعقد کرده و تا آخر سال از این تعداد، ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان خواهد شد. در همین راستا همزمان با هفته دولت، امکان شارژ خودروهای برقی در میدان و خیابان آزادی فراهم می‌شود و در برخی دیگر از نقاط پایتخت این امکانات گسترش پیدا می‌کند.
بر همین اساس فاز اول تأمین زیرساخت تردد خودروهای برقی با احـداث ۷ ایستگاه شارژ الکتریکی در نقاط مختلف تهران شروع شده و تا سال آینده حداقل ۵ هزار ایستگاه شارژ الکتریکی در خیابان‌های پایتخت راه‌اندازی خواهند شد. علاوه بر این به‌زودی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با سرمایه‌ای بالغ بر ۷۲۰۰ میلیارد تومان توسط گروه مپنا تولید و وارد ناوگان اتوبوسرانی شهری خواهد شد تا بخش قابل توجهی از حمل‌ونقل عمومی به ‌خودروهای غیرآلاینده تجهیز شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید