
آغاز حفاری تونل خط 10مترو از نیمه دوم شهریور

مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
بهدنبال اتمام قریبالوقوع عملیات مونتاژ دستگاه حفار مکانیزه و آماده شدن نخستین جبهه حفاری در کارگاه دریاچه شهدای خلیج فارس، احداث تونلهای فاز نخست پروژه خط 10متروی تهران بهزودی وارد مرحله اجرایی میشود. البته طبق روال معمول، پس از مونتاژ کامل دستگاههای این چنینی، یک تا 2 هفته تست صحت عملکرد دستگاه انجام شده و درصورت تأیید مسئولان فنی مربوطه، عملیات حفاری رسماً شروع خواهد شد.
به گزارش همشهری، خط 10متروی تهران به طول تقریبی 45کیلومتر، شامل 33ایستگاه بوده که از ایستگاه وردآورد (ایستگاه تبادلی با خط5) در منتهیالیه غربی خود آغاز و تا فلکه سوم تهرانپارس (ایستگاه تبادلی با خط4) در شرق پایتخت ادامه خواهد یافت. فاز نخست پروژه ساخت این خط به طول 20کیلومتر از منطقه سعادتآباد (میدان کتاب) تا وردآورد اجرا خواهد شد. برای این منظور قرار است 3دستگاه TBM (دستگاه حفار مکانیزه) به خدمت گرفته شود که 2 دستگاه در خلاف جهت یکدیگر از کارگاه میدان دریاچه شهدای خلیجفارس و یک دستگاه از کارگاه جنتآباد (به سمت شرق) عملیات احداث تونل و مسیر فاز نخست خط10را به انجام خواهند رساند؛ البته شفت ورود دستگاه حفار مکانیزه در کارگاه جنتآباد در مراحل اولیه حفاری قرار دارد.
پیشبینی میشود نخستین دستگاه حفار مکانیزه که یکصد متر طول و هزار تن وزن دارد، از نیمه دوم شهریورماه، عملیات حفاری تونلهای اصلی در بخش غربی پروژه را آغاز کند. این دستگاه در شرایط مناسب پشتیبانی و اجرایی یعنی زمانی که مصالح لازم (سیمان و آرماتور) به میزان کافی موجود بوده و به دلیل نقص فنی یا موارد تعمیراتی متوقف نشود، روزانه قادر به حفاری و ساخت 15متر تونل است. به تعبیر بهتر با راهاندازی 3دستگاه حفار مکانیزه و تامین مصالح مورد نیاز، اگر اتفاق غیرمترقبهای در کارکرد این دستگاهها پیش نیاید، امکان احداث فاز نخست خط 10متروی تهران ظرف مدت 3سال وجود خواهد داشت و این امر باعث میشود سرعت پروژه از برنامه زمانبندی آن سبقت بگیرد.