• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 4 شهریور 1402
کد مطلب : 201201
+
-

بدرقه اربعینی‌ها

هزاران نفر از زائران اربعین حسینی از میدان آزادی بدرقه شدند

اربعین
بدرقه اربعینی‌ها

دو هفته مانده به اربعین، «اجتماع اربعینی‌ها» در میدان آزادی تهران برگزار شد. این برنامه که مقدمات آن از مراسم محرم شهر در همین میدان آغاز شده بود، به همت شهرداری تهران و کمک دیگر ارگان‌ها به بزرگ‌ترین گردهمایی دلدادگان راهپیمایی بزرگ اربعین تبدیل شد. مراسم محرم‌شهر که با سازه بزرگ آن یعنی کشتی سفینه‌النجاه و برنامه‌های گوناگون آن شناخته می‌شود برای 16شب، میزبان شهروندان بود و در این مدت تعداد زیادی از تهرانی‌ها همزمان با غروب خورشید به این میدان مراجعه می‌کردند.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره تفاوت مراسم امسال با برنامه‌های مشابه 2 سال گذشته می‌گوید: در سال‌های گذشته، مراسم بدرقه زائران اربعین بیشتر درباره خادمانی بود که به راهپیمایی اعزام می‌شدند تا در آنجا به زائران پیاده، خدمت‌رسانی کنند، اما امسال عنوان برنامه، «اجتماع اربعینی‌ها»ست؛ یعنی تمام کسانی که دلداده مراسم اربعین هستند، چه کسانی که به این سفر می‌روند و چه حتی جاماندگان که توفیق حضور در پیاده‌روی را ندارند. با این مراسم و اجتماعی که طراحی شده است، فضای شهر برای سفر‌های زیارتی اربعین آماده می‌شود.
مصطفی زیبایی‌نژاد درباره حضور نسل‌های جوان در این برنامه می‌گوید:  رویکرد اصلی برنامه هم حضور نوجوانان و دانش‌آموزان است؛ همچنان که رویکرد برنامه‌های شهرداری در محرم هم به همین صورت بود. در دهه محرم با حمایت و پشتیبانی از هیئت‌های دانش‌آموزی و اکنون نیز با اجرای ویژه‌برنامه‌هایی برای نوجوان‌ها این رویکرد تداوم یافته است. برای دعوت از نوجوان‌ها، هم با آموزش و پرورش و هم هیئت‌ها ارتباط داشتیم. از طریق رسانه‌ها هم با فراخوان‌هایی منتشر شد که در فضای مجازی و تلویزیون بازتاب داشت و از نوجوان‌ها دعوت کردیم که با خانواده خود در اجتماع اربعینی‌ها شرکت کنند.

اجتماع دلدادگان و اعزام خادمان
در سال‌های قبل مدتی مانده به اربعین، بدرقه زائران در شهر انجام می‌شد. مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به طرح‌های سال‌های گذشته می‌افزاید: 2 سال پیش و در سال اول دوران مدیریت فعلی شهرداری تهران، آیین بدرقه خادمان شهرداری در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، پارسال نیز این مراسم در مصلی برگزار شد و در آن، هم مردم و هم خادمان دستگاه‌های مختلف حضور پیدا کردند و با مشارکت مدیران دستگاه‌های مختلف و حضور رئیس ستاد اربعین، مراسم اعزام خادمان به ‌صورت نمادین اجرا شد. امسال به این دلیل که مردمی‌سازی‌ برنامه‌های اربعین به‌ صورت بخشی از طرح‌های شهرداری قرار گرفته است، ما هم از موکب‌داران و تمام کسانی که به ‌نحوی به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند دعوت کردیم. امسال جنبه مردمی بودن مراسم بیشتر از دستگاه‌ها و ارگان‌هاست. مراسم به دلدادگان اباعبدالله(ع) تعلق دارد و دستگاه‌ها هم به اجرای آن کمک می‌کنند. زیبایی‌نژاد با اشاره به همکاری بخش‌های مختلف شهرداری در برگزاری مراسم ویژه ماه‌های محرم و صفر تأکید می‌کند:  مراسم بدرقه اربعین به نوعی اختتامیه مراسم محرم شهر در میدان آزادی است. در این مراسم از ساعت 6 تا 11هر شب 40،50هزار نفر شرکت داشتند و در ایام خاص مانند جمعه‌ها از 70هزار نفر هم جمعیت بیشتر می‌شد. به‌دلیل اینکه میدان آزادی در منطقه 9قرار دارد، مدیریت این منطقه بخش مهمی از امور را انجام می‌دهد و منطقه 7 هم به‌عنوان معین مشخص شده است. همچنین دیگر مناطق کار پشتیبانی را انجام می‌دهند. شرکت مترو نیز هماهنگی‌های لازم را برای انتقال شهروندان انجام می‌دهد؛ اتوبوسرانی نیز سرویس‌هایی برای این کار اختصاص داده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید