زینب زینالزاده-روزنامهنگار
پلههای برقی یا مکانیزه با هدف تسهیل و تسریع عبور و مرور عابران پیاده در تهران نصب شدهاند. البته که در این اقدام توجهی هم به وضعیت سالمندان شده است. استفاده از این تجهیزات و امکانات شهری پروتکل (دستورالعمل) دارد، اما عدمرعایت این پروتکلها از سوی برخی شهروندان، حوادثی را در این پلهها رقم زد. مانند حادثه اخیر که منجر به آسیبدیدگی دست دختربچهای ۹ساله شد؛ حوادثی که زمینهساز زمزمههای جمعآوری پلههای مکانیزه شدند و در نهایت سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در صحن پارلمان شهری به این موضوع اشاره کرد و گفت: «معمولاً از پلهبرقی در مجتمعهای تجاری، اداری و متروها استفاده میکنند. نصب پلهبرقی در معابر، توجیه فنی ندارد و عمده پلهها مستهلک شدهاند و به همین دلیل شاهد وقوع حوادث در آنها هستیم.» او شاید جزو نخستین کسانی بود که موضوع رمپ را مطرح کرد و گفت که بهجای پلهبرقی، رمپهای 8 درصد ایجاد کنیم. رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران هم در راستای همین پیشنهاد، موضوع جمعآوری 50پل مکانیزه را مطرح کرد و گفت که در این پلها از رمپ 8درصد استفاده میشود. در جدیدترین اظهارنظر، صیادی به همشهری گفته است: «56نقطه که موقعیت استقرارشان برای نصب یونیت، رمپ با شیب ملایم وجود دارد، شناسایی شده است. این کار در راستای تسهیل تردد اقشار خاص مانند سالمندان، توانیابان، مادران با کالسکه فرزندان خردسال و ... انجام میشود. چرا که معتقدیم رمپ در پلهای عابرپیاده انتخاب درست و دقیقتری است و امکان عبور و مرور برای دوچرخهسواران هم فراهم میشود. این کار پس از دریافت مجوزهای ترافیکی عملیاتی میشود.»
تهران؛ شهری مملو از پلهبرقی
افزایش بیضابطه پلههای برقی در تهران سبب شده امروز شاهد شهری مملو از پلهای مکانیزه باشیم. صیادی در تأیید این مطلب گفت که اکنون بیش از 500یونیت پلهبرقی در تهران وجود دارد که اساساً این حجم از پلهبرقی در تهران نیاز نیست و در 20سال گذشته این کار بدون هیچ برنامه جامعی انجام شده است؛ بنابراین اگر امروز تصمیم به تعطیلی همه آنها گرفته شود قطعاً با اعتراض شهروندان مواجه خواهیم شد و از سوی دیگر هم نگهداشت این پلهها هزینههای غیرمنطقی دارد. بههرحال سازمان زیباسازی، پروژه اصلاح پلههای برقی را در دستور کار قرار داده است و قطعاً این کار با مجوز ترافیکی و مطالعات دقیق انجام میشود.
وضعیت پلهای مکانیزه در 1401
فروردین سال 1401مسئولیت پلهای مکانیزه به سازمان زیباسازی واگذار شد.
کل پلههای برقی 500یونیت بود.
حدود 50درصد پلهها بهدلیل نواقص فنی، خاموش بودند.
پس از تحویل، 40درصد پلهها بهدلیل مسائل ایمنی توسط سازمان زیباسازی خاموش شد.
تنها 10درصد پلهها در زمان تحویل، فعال بودند.
تا 6 ماه دیگر در 56 نقطه، رمپ 8درصد اجرا میشود.
پنج شنبه 2 شهریور 1402
کد مطلب :
201076
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/Y6X12
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved