• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 1 شهریور 1402
کد مطلب : 200898
+
-

در مواجهه با سارق چه کنیم؟


اگر سارقی را دستگیر کردید، وظیفه‌تان چیست؟ آیا می‌توانید با این استدلال که او یک مجرم است، وی را کتک بزنید و یا حتی مجروح کنید؟ اگر چنین تصوری دارید سخت در اشتباهید.
محمد الماسی، وکیل دادگستری بهترین واکنش در مقابله با دزد و سارق را اطلاع‌رسانی و تماس فوری با ۱۱۰ و کمک خواستن از ضابطین قضایی می‌داند.
 وی در این‌باره می‌گوید: «در شرایطی که شما دزد را رویت نموده‌اید اما سارق از وجود شما بی‌اطلاع است. مانند آنکه شما از طبقه بالا به فضای پایین اشراف داشته و متوجه حضور سارق شده باشید؛ باید بلافاصله با پلیس تماس بگیرید و از آنها برای دستگیری سارق در خواست کمک کنید.
برخلاف تصور اکثر افراد جامعه که تصور می‌کنند در برخورد با دزد کاملا آزاد هستند الماسی، تأکید می‌کند: «این تصور کاملا اشتباه است، زیرا برای جرم سرقت، مجازات مشخصی درنظرگرفته شده است. پس به این دلیل که مجازات و مکافات عمل و فعل ممنوعه یا همان رفتار مجرمانه، در قانون تعیین شده است، مازاد برآن نمی‌توان فرد مرتکب جرم را موردضرب و جرح قرار داد. بنابراین در برخورد با دزد حق زدن یا  قتل او را ندارید. در یک کلام اگر در برخورد با دزد اقدام به ایراد صدمه بدنی و وی را مجروح کنید یا به قتل برسانید، عهده‌دار جبران خسارت و پرداخت دیه و شاید قصاص خواهید بود. زیرا فعل شما یک رفتار مجرمانه عامدانه است که مجازات مستقل خود را برای شما درپی خواهد داشت.»
وکیل پایه یک دادگستری البته استثنایی هم در این زمینه قائل است و درباره آن توضیح می‌دهد: «اگر می‌خواهید در برخورد با دزد به «دفاع مشروع» استناد کنید، باید قوانین و شرایط آن را دقیق بدانید و آنها را نزد قاضی به اثبات برسانید. دفاع مشروع در قانون مجازات اسلامی دارای شرایط خاص و احصاء شده‌ای است که باید جمیع آن شرایط و اوضاع و احوال در پرونده و نحوه برخورد با دزد وجود داشته باشد و نزد محکمه نیز به اثبات برسد. مثلا سارق اسلحه گرم داشته باشد و فرد بخواهد با دفاع مناسب دفع شرکند. به هر روی باید شرایط بزه از لحاظ ادوات و وسایل همراه‌ سارق، نحوه ورود به منزل و... با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید