• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 مرداد 1402
کد مطلب : 200406
+
-

ویپ‌ها و ارمغان برونشیت و تنگی نفس

یکی از عذاب وجدان‌های همیشگی سیگاری‌ها، آن است که بارها نیت کرده‌اند تا آن را ترک کنند، اما هر بار دست از پا کوتاه‌تر، از این مسیر برگشته‌اند و دوباره به سیگارشان چسبیده‌اند. البته که سیگارشان را استعمال می‌کنند ولی همیشه ته دلشان یک عذاب وجدان و احساس گناهی هم وجود دارد که بالاخره نیت کرده‌اند آن را ترک کنند، ولی نتوانسته‌اند. این البته یک دغدغه عمومی هم هست و موردی انفرادی محسوب نمی‌شود که فقط بین معدودی از سیگاری‌ها رواج داشته باشد. دقیقا لابه‌لای همین عذاب وجدان‌ها و احساس گناه‌هاست که کسب‌وکار تولیدکنندگان ویپ یا سیگار الکترونیک، سکه شده است.
اما ویپ دقیقا چه مکانیسمی دارد که باعث شده تا خیلی از سیگاری‌ها فکر کنند استفاده از آن خطری ندارد؟ ویپ در واقع، نام دستگاهی است که کمک می‌کند تا مایع مخصوص دستگاه تبدیل به بخار شود و استعمال آن، همان حس استعمال سیگار و قلیان را برای فرد به همراه داشته باشد. ساخت این دستگاه از سال 2004آغاز شده و نیت سازندگان این بوده که خبری از ورود دود و خاکستر به ریه‌های افراد نباشد. اما آیا این انگاره درست بود و ویپ‌ها، بی‌خطر بودند؟ البته برخی معتقدند که خطر این سیگارها از سیگارهای تنباکویی کمتر است و مایع مصرفی آنها یعنی همان جویس نیز از موادی تشکیل شده که هر کدام به تنهایی مجوزهای سازمان غذا و داروی آمریکا را دارند. حتی گفته می‌شود گاردین در تحقیقاتی که داشته، ثابت کرده که خطرات ویپ‌ها 95درصد کمتر از سیگارهای تنباکویی است. اما در اینجا چند نکته هم وجود دارد که بد نیست بدانید تا خودتان نتیجه نهایی را بگیرید.
دلیل اعتیاد افراد به سیگار و دخانیات، نیکوتین موجود در آنهاست. در مایع داخلی ویپ‌ها هم مقداری نیکوتین وجود دارد. پس استفاده از آن می‌تواند در نهایت منجر به اعتیادی از همان مدل اعتیاد به دخانیات ایجاد کند.
بد نیست بدانید که نتایج تحقیقی که در آمریکا انجام شده، ثابت کرده که ویپرها، باید انتظار برونشیت و تنگی نفس را داشته باشند و اینطور نیست که مصرف ویپ برایشان خطری نداشته باشد. در این تحقیق آمده است که 14درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی این کشور در سال 2022، از ویپ استفاده‌ کرده‌اند و مواد داخل آن ‌می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند.
مطالعات منتشر شده در یک نشریه معتبر آمریکایی، از بروز علائم تنفسی در بین نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ویپریست خبر می‌دهد. این مطالعات با تمرکز بر سلامت تنفسی شرکت‌کنندگان در کالیفرنیای جنوبی مابین 2014تا 2018انجام شده و به چنین نتایجی رسیده است. این مطالعه با تمرکز بر 2097دانش‌آموز کالیفرنیایی با متوسط سن 17سال صورت گرفته است.در این مطالعه، از شرکت‌کنندگان درباره استفاده 30روزه از سیگارهای الکترونیکی معمولی پرسش شده بود. نشانه‌هایی چون علائم برونشیت، سرفه روزانه، احتقان، خلط غیرزمان بیماری، تنگی نفس، خس‌خس سینه و... هم به این منظور در پرسش‌ها گنجانده شده بود. در تحلیل نهایی، 23درصد آنها سابقه آسم مادام‌العمر را گزارش دادند و علائم برونشیت هم که رایج‌ترین مشکل آنها بوده است.
جالب اینکه احتمال خس‌خس سینه ویپرها، 80درصد بیشتر از کسانی بوده که از آن استفاده نکرده بودند. احتمال بروز نشانه‌های برونشیت هم که 2 برابر افراد غیرویپری بود. و اما در تنگی نفس، این تفاوت 78درصد در ویپری‌ها بیشتر از غیرویپری‌ها بود.این اطلاعات و تحقیقات، به پژوهشگران حوزه پزشکی و سلامت کمک می‌کند تا اثرات ویپ در سلامت تنفسی و شیوع دیگر مشکلات را دقیق‌تر بررسی کنند. روی هم رفته می‌توان ادعا کرد برخلاف این نگاه رایج سیگاری‌ها، ویپ‌ها هم می‌توانند اعتیادآور باشند و هم زیان‌بخش.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید