• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 20024
+
-

تصمیم‌گیری برای پخش فوتبال در اختیار شهرداری نیست

بعد از برد شیرین و به یادماندنی‌ یوزها در جام جهانی و شادمانی مردم در خیابان‌های سراسر شهرهای کشور، حالا سخن از پخش مسابقات فوتبال در سطح شهر به میان آمده‌است؛ موضوعی که معاون امور اجتماعی شهرداری تهران معتقد است که این تصمیم «شاید در حیطه اختیارات شهرداری تهران نباشد.»

ولی‌الله شجاع پوریان در این‌باره به شهرنوشت گفت: «شهرداری تهران از هفته‌های پیش طرح‌های مختلفی را برای ایام مسابقات جام جهانی تدارک دیده بود و حوزه‌های مختلف مدیریت شهری آمادگی داشتند تا طرح بزرگ «یار دوازدهم» را که شامل راه‌اندازی کارناوال‌های حمایت از تیم ملی، پخش مسابقات فوتبال در اماکن عمومی، فضاسازی‌های محیطی گسترده در حمایت از تیم ملی فوتبال، نصب المان‌های مختلف فوتبالی و... می‌شود  در سطح شهر اجرا کنند.

تصمیمات در این سطح نیاز به هماهنگی و موافقت بسیاری از ارگان‌ها دارد که شاید در حیطه اختیارات شهرداری تهران نباشد. اگرچه این طرح در مقیاس گسترده که مدنظر شهرداری بود انجام نمی‌شود اما فضاسازی‌های محیطی در حمایت از تیم ملی فوتبال در دستور کار شهرداری تهران و سازمان زیباسازی قرار دارد.»معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه گفت: «با گسترش روزافزون شهرها، نیاز به گسترش مکانی و زمانی شهرها احساس شد و در این شرایط، شهرهای موفق جهان شهرهایی هستند که توانسته‌اند خود را با معیارهای مدرن شهری تطابق دهند.

نیاز است شهر را از بعد زمانی گسترش دهیم. شهرهای امروز شهرهای شبانه‌روزی هستند و شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز امکان تفریح و دسترسی به نیازهای اولیه خود را دارند، اما در شهر تهران با استدلال انضباط شهری در عمل شهر از ساعت 12شب تا 6صبح به حالت نیمه‌تعطیل و حتی تعطیل در ارائه خدمات درمی‌آید.»به‌گفته او «زیست شبانه‌نیاز اساسی کلانشهری مانند تهران است. در واقع، تهران نیاز دارد شب‌ها بیدار باشد و حتی تأمین دغدغه‌های امنیتی مثل مبارزه با سرقت، تبهکاری، آسیب‌های اجتماعی و سایر ناهنجاری‌ها نیز با رونق‌گرفتن زیست شب به‌صورت مناسب‌تری تامین ‌می‌شود. تجربه حیات شبانه مقطعی در بخش‌های مختلفی از تهران مثل خیابان 30تیر نشان می‌دهد شهروندان آمادگی حیات شبانه را دارند. اگر این پاتوق‌ها گسترش یابند، قطعا دستاوردهایی در اقتصاد، فرهنگ و گردشگری خواهند داشت؛ به این معنی که زیست شبانه به رونق اشتغال منجر می‌شود، بستر گفت‌وگو را در میان شهروندان هموارتر می‌کند، امنیت را افزایش می‌دهد، گردشگری را تقویت می‌کند و در یک کلام زیست شبانه جان دوباره‌ای به شهر می‌دهد.»

شجاع‌پوریان در پایان گفت: «معاونت اجتماعی و فرهنگی به‌عنوان یکی از دستگاه‌های متولی آمادگی ورود به این بحث را دارد. به‌نظر می‌رسد این عزم جدی در میان شورای پنجم و مدیران شهری وجود دارد و اگر متولیان اصلی امر مایل به حل این موضوع باشند با تعامل و همکاری و همفکری، شهروندان می‌توانند از دستاوردهای مثبت زیست شبانه بهره‌مند شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید