• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 23 مرداد 1402
کد مطلب : 199902
+
-

راز رسوب کالاها در گمرک

رضوانی‌فر: مشتاق واردات خودرو هستیم

رئیس‌کل گمرک ایران می‌گوید: هم‌اکنون کالاهای اساسی در محوطه گمرک، بنادر و پای کشتی‌ها 5میلیون تن است و با توجه به حجم کل تجارت، این میزان انباشت یا به‌گفته او ایستایی کالاها در گمرک طبیعی و عادی است. راستی چرا برخی واردکنندگان، به موقع اقدام به ترخیص و بارگیری کالاهای خود نمی‌کنند؟ محمد رضوانی‌فر، رئیس ‌کل گمرک می‌گوید: به 3دلیل کالاها از گمرک خارج نمی‌شوند؛ اول اینکه اسناد برای ترخیص از سوی واردکننده آماده نشده و بدون احراز مالکیت نمی‌شود کالا را خارج کرد، دوم تأخیر دستگاه‌های اجرایی و همکار گمرک برای صدور مجوز و پاسخ به استعلام‌های قانونی و سوم انگیزه اقتصادی و انتفاعی واردکنندگان که به دلایلی با وجود آماده بودن مسیر ترخیص اقدام به خارج کردن کالاهای خود از انبارها و محوله گمرک نمی‌کنند.
قانون می‌گوید: دستگاه‌های دولتی باید در 7روز پاسخ استعلام گمرک را بدهند، اما به‌گفته رضوانی‌فر هم‌اکنون این زمان از 17روز به 10روز کاهش یافته و حتی درخصوص کالاهای اساسی چه دولتی چه خصوصی حتی بدون کد تخصیص ارز، گمرک ۱۰۰درصد کالاها را ترخیص می‌کند.
رئیس‌ کل گمرک درباره آخرین وضعیت ترخیص خودروهای وارداتی هم توضیح می‌دهد که تاکنون ۱۶۲۱ دستگاه خودرو وارد شده که از این تعداد ۹۲۸دستگاه به گمرک اظهار و ۶۹۳دستگاه نیز از گمرک ترخیص شده که شامل برندهای اروپایی و چینی بوده است. رضوانی‌فر با بیان اینکه در بودجه امسال 40هزار میلیارد تومان حقوق ورودی واردات خودرو پیش‌بینی شده، می‌گوید: به همین دلیل گمرک از واردات خودرو استقبال می‌کند، اما ملاحظات کیفی، مدیریت منابع ارزی، دریافت مجوزها و برخی عوامل دیگر در اختیار و یا صلاحیت گمرک نیستند و در مورد واردات خودروهای دست دوم هم منتظر ابلاغ آیین‌نامه آن هستیم.
معاون وزیر اقتصاد درخصوص ترخیص دارو از گمرک گفت: درخصوص تشریفات ترخیص دارو و دیگر اقلام اساسی از گمرک نهایت تسهیلگری اعمال می‌شود که استفاده از خدمات حمل یکسره، استفاده از انبار اختصاصی، ترخیص درصدی و بهره‌گیری از مسیر سبز برای ترخیص دارو از آن جمله است. وی گفت: در حال حاضر برخی اقلام دارویی با حمل یکسره حتی در کمتر از یک‌ساعت ترخیص می‌شوند و در مورد داروهای غیرحساس حداکثر ظرف یک هفته عملیات ترخیص انجام می‌شد.
به‌ گفته رضوانی‌فر، بسیاری از بنادر بزرگ دنیا محل نگهداری و انبار کالاهای اساسی است. در کشور ما هم 90درصد مخازن نگهداری روغن خام که مربوط به شرکت بازرگانی دولتی و یا شرکت پشتیبانی امور دام است، در بنادر وجود دارد که مرتب محموله‌های جدید وارد می‌شوند و محموله‌های قدیمی ترخیص می‌شوند و از این انبارها به‌عنوان ذخیره استراتژیک استفاده می‌شود. وی همچنین در مورد معطلی 200تن گوشت در بنادر گفت: بخشی از این گوشت‌ها مجوز قرنطینه دامپزشکی گرفته بودند و ترخیص شدند و البته یک بخش مجوز نداشت و در روزی که مجوز آن صادر شد، در کمتر از 4ساعت محموله ترخیص شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید