روانشناسی سلبریتی
کتاب «روانشناسی سلبریتی» نوشته «گیل استیور» را تهمینه زاردشت به فارسی برگردانده و به تازگی چاپ نخست آن از سوی نشر نو منتشر شده است. چرا مجذوب سلبریتیهایی میشویم که در عمرمان با آنها ملاقات نکردهایم؟ شهرت و سلبریتی بودن چه فرقی با هم دارند؟
رسانههای اجتماعی چگونه میتوانند موج نویی از سلبریتیسازی ایجاد کنند؟ روانشناسی سلبریتی خاستگاههای فرهنگ سلبریتی را میکاود و همچنین این را که شهرت قادر است چه اثری بر سلبریتیها بگذارد و اینکه چه چیزی تصور ما را از سلبریتیهای محبوبمان شکل میدهد. این کتاب همچنین به روند ساختهشدن سلبریتیها در رسانهها از گذشته تا اکنون میپردازد؛ روندی که به نقشآفرینی رسانههای اجتماعی و برنامههای تلویزیونی واقعنما و فناوری در جامعه مدرن میانجامد. روانشناسی سلبریتی با تمرکز بر چند نسل از سلبریتیها، هم پیامدهای مثبت و هم منفی تأثیر سلبریتیها را به ما نشان میدهد. درباره سلبریتیها مطالب بسیاری نوشته شده که بیشتر آنها متعلق به 20 سال گذشتهاند؛ با این حال، عجیب است که یافتن تعریفی کوتاه از سلبریتی این همه دشوار است. انگاشت شهرت به سادگی بهمعنای شناختهشدن یا «معروف بودن» نیست، بلکه نشان میدهد چرا شخصی شناخته شده است. گِیل اِستیوِر، نویسنده این کتاب، استاد دانشگاه امپایر استیت نیویورک است. او 30 سال اخیر را صرف مطالعه روابط میان هواداران و سلبریتیها از دیدگاه مشاهده مشارکتی کرده است. نشر نو این کتاب 148صفحهای را به بهای 100هزار تومان منتشر کرده است.