• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19942
+
-

5 تصویر درخشان هاپکینز

5 تصویر درخشان هاپکینز

نزدیک به 60سال است که آنتونی هاپکینز مشغول نقش‌بازی‌کردن است؛ بر صحنه تئاتر، مقابل دوربین سینما یا در قاب تلویزیون. او به رغم سن‌وسالش، در چند سال اخیر به لحاظ حرفه‌ای، بسیار پرکار بوده و سالی 4ـ3فیلم سینمایی یا تلویزیونی یا سریال، آماده پخش داشته است.  هاپکینز در فصل اول سریال «وست ورلد» که جاناتان نولان سازنده آن است، یکی از نقش‌های اصلی داستان را ایفا کرده است.  بنجامین لی ـ نویسنده گاردین ـ از کارنامه بلندبالای بازیگر برنده اسکار، 5لحظه درخشان او در برابر دوربین سینما را انتخاب کرده است.

جادو

کارگردان: ریچارد آتنبرا / محصول 1978/ ژانر: ترسناک، روان‌شناختی
شرارت و تبهکاری نقش مهمی در کارنامه حرفه‌ای
بازیگر ولزی ایفا کرده است و اگرچه او بیش از همه به خاطر بازی در نقش یک آدم‌خوار بافرهنگ مورد توجه قرار گرفت اما اجرایش در فیلم مهیج ریچارد آتنبرا هم به همان‌ اندازه موحش و هولناک است.

سکوت بره‌ها

کارگردان: جاناتان دمی/ محصول 1991/ ژانر: مهیج، ترسناک
مشهورترین و در عین حال یکی از کوتاه‌ترین نقش‌های هاپکینز بر پرده سینما، نقش هانیبال لکتر بوده که به 16دقیقه هم نمی‌رسد و حتی هنوز هم به طرزی کابوس‌وار درخشان است. اجرای خارق‌العاده بازیگر ولزی در این نقش، تنها جایزه اسکار کارنامه‌اش را برایش به ارمغان آورد. اگرچه قدرت افسانه‌ای این شخصیت در 2‌دنباله بعدی فیلم دمی رو به افول گذاشت و بازی درخشان هاپکینز در فیلم اول دیگر هرگز تکرار نشد، همچنان سبعیتی که او در اجرای نقش این شخصیت به نمایش گذاشته غیرقابل انکار و مثال‌زدنی است.




بازمانده روز

کارگردان: جیمز آیوری/ محصول1993/ ژانر: درام، عاشقانه
فارغ از هنر هاپکینز در ایفای نقش شخصیت‌‌های روان‌پریش، او سابقه‌ای درخشان در ایفای نقش مردان متشخص بیش از حد مودب و در عین حال، بیش از حد سرکوب‌شده را هم دارد. او با بازی در درام آیوری این موضوع را ثابت کرد و نامزد اسکار بهترین بازیگر شد.

سرزمین سایه‌ها

کارگردان: ریچارد آتنبرا/ محصول1993/ ژانر: درام، عاشقانه، زندگینامه‌ای
هاپکینز یک بار دیگر با آتنبرا همکاری کرد و در نقش سی‌اس‌لوئیس ـ شخصیت دانشگاهی ـ مقابل دوربین رفت تا ماجرای عاشقانه او با جوی دیویدمن ـ شاعر آمریکایی ـ را به تصویر بکشد.
این‌ بار عشقی سوزان رفتار متعادل او را به چالش می‌کشد. دبرا وینگر نقش دیویدمن را در مقابل هاپکینز ایفا کرده است. یکی از درخشان‌ترین لحظه‌های اجرای هاپکینز در این فیلم، جایی‌‌است که سعی دارد با مرگ قریب‌الوقوع جوی دست‌وپنجه نرم کند و تصور زندگی بدون او باعث می‌شود در هم بشکند و فرو بریزد.

نیکسون

کارگردان: الیور استون/ محصول1995/ ژانر: درام، سیاسی، زندگینامه‌ای
ایفای نقش ریچارد نیکسون اهل کالیفرنیا یکی از نامتعارف‌ترین انتخاب‌های حرفه‌ای این بازیگر ولزی به شمار می‌رود. سازندگان فیلم ابتدا تام‌هنکس یا جک‌نیکلسون را برای ایفای نقش سیاستمدار آمریکایی در نظر داشتند و انتخاب هاپکینز شگفت‌‌زده‌شان کرد. الیور استون اصرار داشت که او بهترین بازیگر ممکن برای بازی در این نقش است و پیشگویی‌اش کاملا درست از آب درآمد، چون چند ‌ماه بعد یک نامزدی اسکار جدید به‌ خاطر ایفای نقش نیکسون به کارنامه هاپکینز اضافه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید