• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 17 مرداد 1402
کد مطلب : 199168
+
-

مرگ مبهم پسر «خورشید»

یوزپلنگ آسیب‌دیده که در اطراف پارک ملی توران مشاهده شده و گفته می‌شد که از توله‌های سال‌های گذشته «خورشید» (رکورددار زادآوری یوزپلنگ‌های ایرانی در منطقه توران) است، تلف شد.
بعد از گزارش واصله مبنی بر حضور یک قلاده یوزپلنگ با حال نامساعد، تیم دامپزشکی و محیط‌بانان به منطقه اعزام شدند. تیم حاضر در محل پس از غروب خورشید و تاریکی هوا، در 2مرحله فرصت نزدیک‌شدن به حیوان را پیدا کردند، اما به‌دلیل تاریکی هوا، امکان اقدام برای بیهوشی حیوان وجود نداشت. صبح روز یکشنبه اما تیم حاضر در محل از صبح زود، مجدد به منطقه اعزام شدند و در همان ابتدای روز با مشاهده حیوان، اقدام به بیهوشی آن کردند. در معاینه بالینی، علائم کم‌خونی حاد و تعداد زیادی زالو در دهان حیوان مشاهده شد و بر همین اساس، اقدامات درمانی ازجمله خروج زالوها، سرم‌تراپی و دیگر موارد لازم انجام گرفت. این توله یوز پس از به‌هوش‌آمدن، برای پایش و کنترل وضعیت بالینی به سایت مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی منتقل شد اما با وجود تلاش‌ها و اقدامات حمایتی، در نهایت تلف شد. جسد حیوان جهت بررسی علت مرگ به تهران منتقل شده و بعد از بررسی دقیق و کالبد‌شکافی دلیل تلف‌شدنش اعلام می‌شود.
این محور در سال‌های گذشته نیز محل تصادف یوز آسیایی بوده است. در آخرین حادثه که تیرماه امسال رخ داد، یک یوزپلنگ ایرانی ماده در جاده میامی - سبزوار به‌علت تصادف با خودرو تلف شد. محور میامی - سبزوار زیستگاه اصلی یوزپلنگ ایرانی است. حدود ۵۰کیلومتر از این محور ترانزیتی محل عبور یوزپلنگ آسیایی است که تنها ۶کیلومتر آن با فنس‌کشی ایمن شده است. علائم هشدار‌دهنده و تابلوهای هشدار نیز مکرر نصب شده است. نبود روشنایی لازم و تکمیل‌نشدن فنس‌کشی، حیات این گونه جانوری در معرض خطر را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است.
طی سال‌های ١٣٨٩ - ١٣٩٧ هم 7قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت - عباس‌آباد بر اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.
طی چند ‌ماه گذشته 2قلاده یوزپلنگ دیگر به مرگ طبیعی مرده‌اند. یوزپلنگ‌های آسیایی ایران از گونه‌های به‌شدت در معرض خطر انقراض هستند و دولت ایران و سازمان‌های بین‌المللی سالیان طولانی است که حفاظت از این گونه را با هدف جلوگیری از انقراض یوز آسیایی در دستور کار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید