• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
دو شنبه 16 مرداد 1402
کد مطلب : 199133
+
-

مسیر تازه لایحه عفاف و حجاب در مجلس

مجلس، هفته آینده درباره درخواست بررسی لایحه عفاف و حجاب را براساس اصل۸۵ قانون‌اساسی رای‌گیری می‌کند

مجلس
مسیر تازه لایحه عفاف و حجاب در مجلس

با وجود اینکه قرار بود لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» دیروز(یکشنبه) در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد، اما تقاضای بررسی این لایحه براساس اصل85 قانون اساسی اعلام وصول شد تا تصویب این قانون در مسیر دیگری پیگیری شود.
درنشست دیروز بهارستان، بیش‌از ۱۵نفر از نمایندگان درخواست بررسی لایحه عفاف و حجاب براساس اصل ۸۵ قانون‌اساسی را ارائه کردند که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، یک هفته بعد درباره آن رای‌گیری خواهد شد. درچنین شرایطی نمایندگان باید موافقت یا مخالفت خود را با بررسی لایحه عفاف و حجاب براساس اصل85 قانون‌اساسی اعلام کنند؛ موضوعی که در دستورکار جلسه علنی هفته آینده مجلس قرار گرفته تا موافقان و مخالفان این روند نظرات خود را مطرح کنند و در نهایت دراین باره رای‌گیری شود.

اصل85 چه می‌گوید؟
موکول شدن رای‌گیری درباره بررسی لایحه عفاف و حجاب براساس اصل85 قانونی اساسی درحالی‌است که درصورت موافقت نمایندگان با این موضوع، احتمالا لایحه به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارسال خواهد شد، چراکه پیش از این، این کمیسیون، «کمیسیون اصلی» رسیدگی‌کننده به لایحه محسوب می‌شد و کمیسیون فرهنگی به‌عنوان
«کمیسیون فرعی» مشخص شده بود.
براساس اصل85 قانون اساسی، مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل72 قانون‌اساسی، به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند. درچنین شرایطی این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند، به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن با مجلس خواهد بود.

روند پیش‌رو
با توجه به آیین‌نامه‌های داخلی مجلس، درصورتی‌که بررسی لایحه عفاف و حجاب براساس اصل85 قانون ‌اساسی با رأی موافق نمایندگان مواجه شود، کمیسیون ویژه‌ای مسئولیت بررسی مفاد لایحه را برعهده خواهد گرفت. پس‌از پایان بررسی لایحه در کمیسیون ویژه، که به‌احتمال زیاد کمیسیون قضایی و حقوقی خواهد بود، درصورت تأیید شورای‌نگهبان، قانون به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

نظر اکثریت مجلس
به‌نظر می‌رسد اکثریت نمایندگان با بررسی لایحه عفاف و حجاب براساس اصل85 قانون ‌اساسی موافق هستند؛ برآوردی که نشست دیروز فراکسیون انقلاب‌اسلامی تأیید‌کننده آن است. گفته می‌شود براساس رای‌گیری استمزاجی که در نشست این فراکسیون انجام شده، اکثریت قاطع اعضا به بررسی لایحه عفاف و حجاب براساس اصل85 قانون‌اساسی «رای موافق» داده‌اند.
اگرچه این رأی قطعی مجلس به‌حساب نمی‌آید، اما گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد در نشست هفته‌ آینده صحن علنی مجلس، بررسی لایحه عفاف و حجاب براساس اصل85 رأی می‌آورد تا تبدیل این «لایحه» به «قانون» درمسیر تازه‌ای پیگیری شود.

دغدغه‌های جامعه
در این میان اما دغدغه‌هایی درباره تأخیر در تصویب لایحه عفاف و حجاب وجود دارد. عضو هیأت‌رئیسه مجلس دراین باره معتقد است مجلس قصد ندارد روند رسیدگی به این لایحه را به‌گونه‌ای پیش ببرد که مشمول زمان شود. علیرضا سلیمی تأکید می‌کند تقریبا اکثریت قاطع نمایندگان بر این اعتقادند لایحه فعلی می‌تواند پاره‌ای از مشکلات حوزه عفاف و حجاب را رفع کند و نباید با این مسئله برخورد منفعلانه صورت گیرد.

چرا اصل85 ؟
اعلام ‌وصول درخواست تعدادی از نمایندگان به‌منظور بررسی لایحه عفاف‌وحجاب براساس اصل85 قانون‌اساسی که هفته‌آینده قرار است درباره آن رای‌گیری شود، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره هدف از انجام چنین اقدامی ازسوی نمایندگان به‌دنبال داشت و برخی تلاش کردند اینگونه القا کنند که مجلس درحال طفره رفتن از تصویب این لایحه است. این درحالی‌است که به‌نظر می‌رسد بررسی لایحه براساس اصل85 بهترین گزینه پیش‌رو به‌منظور تسریع در تصویب آن است.از یک‌سو با توجه به اینکه گفته می‌شود تاکنون حدود 1600تقاضا برای اصلاح لایحه ثبت شده‌‌است، بررسی آن در صحن علنی به زمان بسیار زیادی نیاز دارد و فرایند تصویب را فرسایشی می‌کند. از سوی دیگر باتوجه به اینکه اجرای آزمایشی لایحه از رویکردهای مدنظر طراحان نیز بوده، بررسی لایحه براساس اصل85 قانون‌اساسی شرایط مناسب برای حل‌وفصل مشکلات احتمالی را فراهم می‌کند.ضمن اینکه کمیسیون مورد ارجاع هم با حضور نمایندگان مجلس برگزار خواهد شد و اینطور نیست که با این اتفاق تصویب لایحه از گردن مجلس ساقط شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید