• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 14 مرداد 1402
کد مطلب : 198795
+
-

جنگنده‌های بدون سرنشین

روبات‌ها در جنگ‌های نوین نقش تعیین‌کننده‌ای را بازی می‌کنند

جنگنده‌های بدون سرنشین

جنگ چیز خوبی نیست اما اگر مجبور به آن بشویم بهتر است کاملا آماده و مسلح به تسلیحات روز باشیم. جنگ‌های امروزی به‌واسطه توسعه فناوری تفاوت‌های عمده‌ای با نبردهای قدیمی دارند. در عصر حاضر، روبات‌ها حضوری مؤثر و پررنگ در عرصه‌ جنگ پیدا کرده‌اند و کشورهای مختلف جهان می‌کوشند تا با ارتش‌های روباتیک، توازن میدان‌های نبرد را به سود خود برهم زنند. شاید چنین پدیده‌ای یعنی استفاده از روبات‌ها هنوز چندان توسعه نیافته باشد اما با روندی که شاهد آن هستیم، می‌توان چنین برداشتی را داشت که روزی در جنگ‌های آینده، روبات‌ها رو در روی یکدیگر قرار خواهند گرفت؛ این شاید خوب باشد و شاید هم بد.

آشنایی با روبات‌های جنگجوی ایرانی
نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با هدف تقویت توان دفاعی خود همگام با دانش روز، طراحی و ساخت انواع سلاح‌های روباتیک را در دستور کار داشته و دارند. طبیعی است که برخی از این تسلیحات کاملا محرمانه هستند و دسترسی به اطلاعات مربوط به آنها امکان‌پذیر نیست. با این حال، برخی از آنها به‌صورت عمومی رونمایی شده و حتی در میدان‌های مختلف نیز مورد آزمایش قرار گرفته است. به‌کارگیری هوش مصنوعی در برخی از این روبات‌ها، آنهارا برای دشمنان، ترسناک‌تر کرده است. به‌طور کلی باید یادآور شد که به‌کارگیری و استفاده از روبات‌های جنگنده رفته‌رفته به جزو لاینفک جنگ‌های امروزی تبدیل شده است. اصلی‌ترین هدف چنین جنگ‌افزارهایی، کمک به کاهش تلفات انسانی است. ضمن اینکه می‌توان از آنها برای امدادرسانی هم استفاده کرد.در اینجا به معرفی 3نمونه از این جنگ‌افزارها می‌پردازیم.

خودروی بدون سرنشین کاراکال

خودروی روباتیک کاراکال یک روبات زمینی هوشمند است که از یک سیستم تعلیق مستقل استفاده می‌کند. براساس داده‌های ارائه‌شده توسط سازنده، حداکثر سرعت این وسیله به ۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این خودروی روباتیک قابلیت حمل سلاح‌های سبک و نیمه سنگین را داراست و به سامانه کنترل از راه دور هوشمند و مسافت‌یاب لیزری و سامانه اپتیکی نیز تجهیز شده است.

خودروی بدون سرنشین حیدر

این وسیله نقلیه نظامی یک قابلیت بسیار مهم دارد و آن هدف قرار دادن دشمن به‌صورت انتحاری است. حیدر، قادر است زیر تانک‌های دشمن رفته و با منفجر شدن، آنها را نابود کند. همچنین امکان نفوذپذیری بالایی در خطوط دشمن را داشته و می‌تواند حتی به سمت سنگرهای فرماندهی آنها حمله‌ور شود. آرایش آنها ‌هنگام جنگ می‌تواند نکته کلیدی باشد. ضمن اینکه خودروهای بدون سرنشین نظامی حیدر را می‌توان به‌صورت شبکه‌ای وارد عملیات کرد که در این صورت کارایی بسیار بالایی را از آنها شاهد خواهیم بود. این روبات جنگنده قابلیت حمل یک تیربار را نیز دارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید