
عبور تکسرنشین ممنوع!
ایجاد خط ویژه برای تردد خودروهای پرسرنشین عمومیHOV در بزرگراه شهید همت به کجا رسید؟

مهدی اسماعیلپور- روزنامهنگار
قرار بود زیرساختهای طرح خط ویژه خودروهای پرسرنشین عمومی(HOV) با استفاده از خلوتی معابر شهر تهران در تعطیلات نوروز اجرا و این مسیر ویژه از ابتدای سال1404 راهاندازی شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. پیگیریها از سازمان حملونقلترافیک شهر تهران و پلیس راهور تهران بزرگ نشان میدهد که اجرای طرحHOV در بزرگراه شهید همت به قوت خود باقی و حتمی است و در فصل بهار1404 آغاز میشود.
چرا طرح HOV از ابتدای سال اجرا نشد؟
پیگیریها از سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران نشان میدهد که اجرای طرح خط ویژه خودروهای پرسرنشین عمومی در بزرگراه شهید همت به قوت خود باقی است. آرش رساءایزدی، معاون بهرهبرداری از سیستمهای حملونقل و محدودههای ترافیکی این سازمان، درباره راهاندازی خط ویژه خودروهای پرسرنشین عمومی(HOV) و سامانههای هوشمند ترافیکی در بزرگراه شهید همت میگوید: «قرار بود اجرای آزمایشی این طرح در نیمه اول فروردین1404 آغاز شود، اما با توجه به تقارن عید امسال با شبهای مبارک قدر و ماه رمضان و حجم زیاد تردد خودروهای عبوری از این بزرگراه بهویژه در ساعتهای پایانی شب، ایجاد محدودیتهای ترافیکی، مسدود کردن بزرگراه و اختصاص آن به فعالیتهای اجرایی میسر نشد و در انتظار یک بازه زمانی هستیم تا بتوانیم بدون ایجاد مزاحمت و اخلال در رفتوآمد شهروندان، طرح را آزمایشی اجرا کنیم.»
محل اجرای طرح تغییر میکند؟
به تازگی ویدئوی مصاحبهای از سردار ابوالفضل موسویپور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ منتشر شده است که سردار در این فیلم کوتاه ضمن موافقت پلیس راهور پایتخت با اجرای طرح HOV باوجود برخی مخالفتها و انتقادها، تأکید کرده است که پیشنهاد آنها اجرای آزمایشی طرح در بزرگراه امام علی(ع) است. اکنون این شائبه بهوجود آمده است که شاید محل اجرای طرح HOV از بزرگراه همیشه پر ترافیک شهید همت به بزرگراه دیگری ازجمله امام علی(ع) تغییر کند. پیگیریها از مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ نشان میدهد که صحبتهای سردار موسویپور صرفا یک پیشنهاد بوده و مخالفتی با اجرای طرح در بزرگراه شهید همت وجود ندارد و تمام مراحل اجرای HOV با موافقت پلیس راهور درحال انجام است. همچنین سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران هم تأکید میکند که این طرح در همان بزرگراه شهید همت اجرا میشود و تغییری در محل اجرای آن ایجاد نمیشود.
از چه زمانی آغاز میشود؟
برای اجرای طرح ابتدا باید زیرساختهای مربوط به آن بهطور کامل ایجاد و تجهیزات هوشمند نظارتی برای اجرای موفق این طرح نصب شود. درباره زمان اجرای طرح هم معاون بهرهبرداری از سیستمهای حملونقل و محدودههای ترافیکی سازمان حملونقل و ترافیک شهر تهران میگوید: «انجام فعالیتهای اجرایی و امور مربوط به نصب و راهاندازی سامانهها و تکمیل زیرساختها ازجمله فیبرهای نوری و کابلهای برق نیازمند خلوتی کامل یا دستکم تردد بسیار کم شهروندان در نیمههای شب است. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم شتابزده عمل نکنیم تا در آینده نزدیک و در فرصت مناسب، با انجام هماهنگیها و تامین زیرساختهای کافی، این طرح در بزرگراه شهید همت اجرایی شود.»
در انتظار رسیدن دوربینها
همچنین محسن هرمزی، معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران درباره دلیل اجرا نشدن طرح HOV در نوروز1404 و همچنین بحثهای مطرح شده درباره اجرای این طرح در بزرگراه امام علی(ع)، میگوید: «درباره پیشنهاد پلیس راهور مبنی بر اجرای طرحHOV در بزرگراه امام علی(ع) ما تابع مصوبه شورای ترافیک هستیم. اجرای این طرح منوط به تامین دوربینهاست. تا پایان فروردینماه امسال محموله اول دوربینها میرسد و مقدمات اجرای طرح فراهم میشود.»
درباره طرح HOV چه میدانیم
با مصوبه شورایعالی ترافیک کشور و شورای ترافیک تهران اجرا میشود.
یک خط از بزرگراه شهید همت به تردد خودروهای پرسرنشین عمومی ازجمله تاکسی، ون و مینیبوس اختصاص پیدا میکند.
پس از راهاندازی مجدد شاتل سرویس، این خودروها نیز میتوانند از این خط ویژه عبور کنند.
خودروهای تکسرنشین و شخصی در ساعتهای پیک ترافیک اجازه ورود به این لاین را نخواهند داشت.
این طرح در 2نوبت صبح (۶:۳۰ تا ۸:۳۰) و عصر (۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰) اجرا میشود.
مردم چه میگویند؟
بزرگراه شهید همت حملونقل عمومی ندارد!
«بزرگراه شهید همت مگر حمل ونقل عمومی دارد که این طرح در آن با موفقیت اجرا شود؟» این پرسش بسیاری از مردمی است که هر روز در این محدوده تردد دارند. علی رمضانی، یکی از شاغلانی که هر روز با خودروی شخصی از شرق تا غرب تهران رفتوآمد دارد، درباره اختصاص خط ویژه برای خودروهای عمومی پرسرنشین میگوید: اجرای این طرح نیازمند فراهم بودن زیرساختهاست، درحالیکه این مسیر اساسا حملونقل عمومی ندارد و یک فرد اگر بخواهد از شرقیترین محدوده بزرگراه شهید همت تا غرب تهران برود، به هیچ وسیله عمومی دسترسی مستقیم ندارد و درنهایت باید به میادینی مثل رسالت و...برود تا بتواند آنجا سوار تاکسی شود که شاید امتداد مسیرش از بزرگراه شهید همت باشد. درحالیکه سایر بزرگراههای تهران مانند شهید بابابی، امام علی(ع)، شهید چمران و... همگی یک مسیر برای عبور اتوبوس و تاکسی دارند.» او تأکید میکند: «برای همین بهنظر من و سایر عابران این محدوده بهتر است خط اتوبوس، ون و تاکسی برای شرق تا غرب تهران ایجاد شود تا شهروندان امکان تردد با آن را داشته باشند و بعد این طرح اجرا شود.»
یاسر سپهری یکی دیگر از افرادی که هر روز از بلوار مرزداران برای حضور در محل کارش به حوالی خیابان پاسداران مراجعه میکند، دراین باره میگوید: «اگر در مسیر غرب به شرق یک خط اتوبوس یا تاکسی در بزرگراه شهید همت دایر بود، افرادی مثل من بیتردید هر روز در ترافیک با خودروی شخصی رفت وآمد نمیکردیم. بهنظرم بهتر است ابتدا حملونقل عمومی در این بزرگراه ایجاد شود بعد طرح به مرحله عملیاتی برسد یا این طرح در بزرگراههای دارای امکانات عمومی شروع شود و بعد به بزرگراه شهید همت نیز برسد.»