• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198699
+
-

فعال شدن کلان‌ پروژه‌های پایتخت

خبرنگار همشهری از 2پروژه مشارکتی شهرداری تهران بازدید میدانی کرد

گزارش
فعال شدن کلان‌ پروژه‌های پایتخت

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

حدود 85هزار میلیارد تومان سرمایه مردم بناست به شهر بازگردد و مدیریت شهری می‌خواهد پروژه‌های مشارکتی خاک خورده را احیا کند. بر همین اساس به سراغ 2 پروژه مهم رفتیم تا از آخرین وضعیت   آنها  اطلاع کسب کنیم.

ابرپروژه بیمارستانی غرب تهران
بلوار فرحزادی در غرب تهران را اگر به سمت شمال بروید در سمت راست خود شاهد یک پروژه نیمه‌تمام هستید که قرار است ابربیمارستان غرب تهران در آنجا ساخته شود. پروژه‌ای با متراژ عظیم که از سال93 کلنگ آن زده شده و تاکنون بخش اعظمی از این پروژه درمانی تکمیل شده است. بیمارستان آتیه‌غرب (آتیه2) یکی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری کلان مدیریت شهری بوده که با جذب شریک برای سرمایه‌گذاری از احداث آن حدود 9سال می‌گذرد و با پیشرفت فیزیکی 70درصدی، جزو مهم‌ترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری تهران محسوب می‌شود.
به‌ گفته مدیر پروژه شریک، بیمارستان آتیه غرب با متراژ 200هزارمترمربع در 36طبقه، جزو بزرگ‌ترین پروژه‌های ایران به‌حساب می‌آید. او دلیل تأخیر در تکمیل پروژه را به همشهری اینگونه بیان می‌کند: پروژه بیمارستانی با سایر پروژه‌های مسکونی، تجاری و هتل متفاوت است چرا که بیمارستان تاسیسات سنگینی دارد. به ‌گفته این سرمایه‌گذار، تحریم‌ها در انتقال پول برای خرید قطعات خارجی مشکلاتی ایجاد کرده است؛ به‌عنوان مثال ورق‌های نما ضدحریق است که برای واردات آن چالش‌های متعددی بر سر راه بود. مدیر پروژه شریک گفت: نوسان دلار یکی دیگر از دلایل تأخیر در تکمیل پروژه است چون پیش‌بینی‌هایی که برای منابع لازم در تکمیل این پروژه داشتیم تغییر کرد و نوسان‌های زیادی داشت. همچنین این پروژه قرار بود 6ساله تمام شود اما شیوع کرونا و تعطیل شدن پروژه از دیگر عوامل به تأخیر افتادن پروژه بیمارستان آتیه غرب است.
بیمارستان آتیه غرب از معدود پروژه‌های بیمارستانی کلان در شهر است که در 9طبقه پارکینگ، 16طبقه بیمارستان و 9طبقه مطب، یک طبقه کلینیک و یک طبقه هلی‌پد قرار است ساخته شود؛ علاوه بر این 228واحد مطب در ساختمان پزشکان این بیمارستان درنظر گرفته شده که به‌گفته مدیر پروژه شریک طبقه 18 این پروژه در 30واحد تکمیل و تحویل خریداران شده، همچنین تا آخر شهریور طبقه‌19 و تا آخر آذرماه طبقه20 به خریداران داده خواهد شد.
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه بزرگ مقیاس، ساخت هلی پد در آخرین طبقه این ساختمان درمانی بلندمرتبه غرب تهران است که محلی را برای فرود اورژانس هوایی درنظر گرفته است. برای ساخت این پروژه، 35هزار تن سازه فولادی به‌کار گرفته شده و با تجهیزات و تاسیسات اروپایی، یکی از مدرن‌ترین و ایمنی‌ترین بیمارستان‌های پایتخت است؛ علاوه بر این سیستم ضد‌زلزله در این مرکز درمانی عظیم به ‌کار گرفته شده تا محلی امن هنگام بروز بحران‌ها و زلزله باشد.

پروژه گرات، در غرب پایتخت
از بیمارستان آتیه غرب که درآمدیم، در بلوار فرحزادی به سمت پروژه بعدی حرکت کردیم. مقصد بعدی «گرات» بود، یک مجموعه 100هزار متری تجاری-اداری در غرب پایتخت که بیش از 10سال از کلنگ‌زنی آن می‌‌گذرد و از سال90 در نبش خیابان طاهرخانی جا‌خوش کرده است. حال مدیریت فعلی شهر برای فعال‌شدن چرخه پروژه‌های مشارکتی در شهر برای رفع مشکلات این پروژه وارد عمل شده و گرات را بعد از چند سال راکد ماندن به حالت نیمه‌فعال درآورده است.
در همین رابطه، علی محسنی، مدیر پروژه‌های سازمان سرمایه‌گذاری و جذب مشارکت مردمی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: پروژه تجاری-اداری گرات از سال90 تقریبا شروع شده، اما به دلایل مختلفی تکمیل این پروژه به تأخیر افتاده است. یکی از مهم‌ترین دلایل تأخیر در تکمیل این پروژه مشکلاتی در تعیین سطوح تجاری هنگام صدور پروانه بوده چرا که در قراردادی که در ابتدا امضا می‌شود، سطوح تجاری مشخص شده بود، اما بعد از دریافت پروانه سطوح تجاری کاهش یافته و پروژه از نظر شرکا دیگر صرفه اقتصادی نداشته است.
او ادامه داد: اصلاح قرارداد و سطوح تجاری در دستور کار شهرداری و شرکا قرار گرفته و به‌دنبال یافتن راهی برای اصلاح پروانه صادر شده بودند که نیاز به مصوبات شورای ‌عالی معماری شهرسازی و هیأت مدیره سازمان سرمایه‌گذاری بوده و این موضوعات حدود 5 تا 6سال زمان برده است.
محسنی با اشاره به سهم مدیریت شهری در این پروژه تجاری-اداری، بیان کرد: سهم شهرداری حدود 33درصد و سهم شریک حدود 66درصد است. همچنین پیشرفت فیزیکی گرات به بیش از 30درصد رسیده و درحال حاضر پروژه به‌صورت نیمه فعال درآمده است.
مدیر پروژه‌های سازمان سرمایه‌گذاری و جذب مشارکت مردمی شهرداری تهران درباره علت  فعال نبودن پروژه، گفت: اصلاح سطوح تجاری به‌تازگی در شورای‌عالی معماری و شهرسازی مصوب شده است و هنوز در سامانه طرح تفصیلی بارگذاری نشده است؛ برهمین اساس تا زمانی که نقشه‌های اصلاحی را تأییدیه دهند و به‌صورت رسمی در سامانه بنشیند پروژه نیمه‌فعال است، اما به محض اینکه سطوح تجاری مشخص‌شده جدید در سامانه معماری شهرسازی بارگذاری شود، پروژه فعال خواهد شد. او در پاسخ به زمانبندی تکمیل این پروژه گفت: درحال حاضر الحاقیه قراردادی در معاونت سرمایه‌گذاری درحال تنظیم است تا تغییر سطح و سطوح و ... به کارشناسی رسمی دادگستری داده شود و با همکاری کارشناس رسمی شریک، مغایرت‌ها بررسی شود. بعد از آن، قدرالسهم‌های جدید و زمانبندی تکمیل پروژه احصا و اعلام خواهد شد؛ بنابراین تا زمان اعلام نظر کارشناسی، زمانبندی تکمیل پروژه را نمی‌توانیم اعلام کنیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید