• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198546
+
-

مطالعات تراموا در حال انجام است

یکی از روش‌های حمل‌ونقل انبوه در کلانشهر‌های جهان ترامواست که هیچ‌گاه به‌صورت کامل در تهران اجرا نشد، درحالی‌که تراموا به‌دلیل استفاده از برق و حرکت در مسیرویژه می‌تواند ظرفیت زیادی برای حمل‌ونقل پاک و بدون آلایندگی ایجاد کند. چند روز پیش یکی از اعضای شورای شهر در این‌باره گفت که «شهرداری تهران هنوز نه مطالعات اجرای این طرح و نه لایحه ایجاد تراموا در تهران را در اختیار شورای شهر قرار نداده است و طبیعتاً تا زمانی که مطالعات اجرای این طرح که توسط مشاوران ذیصلاح انجام شده، ارائه نشود، این طرح بررسی نخواهد شد. تصمیم‌گیری و قضاوت درخصوص ورود تراموا به ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به ارائه مطالعات ازسوی شهرداری تهران موکول می‌کنیم و هر زمانی که شهرداری لایحه را به شورای شهر بیاورد نسبت به بررسی آن اقدام خواهیم کرد.»
در زمانی که فرسودگی اتوبوس‌ها و کمبود واگن‌های مترو موجب کاهش توان حمل‌ونقل عمومی شهر شده است، طرح ساخت تراموا در پایتخت از یک‌سو می‌تواند فرصتی برای یافتن روش‌های جدید کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشد و از سوی دیگر ممکن است بودجه زیادی طلب کند، اما اصل ماجرا چیست؟
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز در گفت‌وگو با همشهری گفت: «مطالعات درباره تراموا تقریبا تمام‌شده و پس از آن به شورا تحویل داده خواهد شد تا نظر دوستان شورای شهر هم اعلام شود. به‌عنوان یک کارشناس حمل‌ونقل باید بگویم تراموای برقی اکنون در سطح دنیا رایج است و ما در زمینه استفاده از آن تأخیر داریم. این نوع تراموا انرژی خود را با شارژ باتری‌ها تامین می‌کند. این روش درستی برای حمل‌ونقل است که باید در تهران هم اتفاق بیفتد. البته اختلاف‌هایی درباره نوع دستگاه‌ها وجود دارد. برخی از تراموا‌ها روی ریل و برخی با تایر حرکت می‌کنند که باید در این‌باره ارزیابی انجام شود.»
جلال بهرامی تأکید کرد: «در میان انواع حمل‌ونقل که از اسکوتر تا مترو را شامل می‌شود، تراموا جایگاه خاصی دارد و باید در پایتخت هم مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم نظر دوستان شورای شهر هم در این زمینه مثبت باشد.» چندی پیش علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام کرده بود که «در راستای برقی‌سازی‌، خط یک بی‌آرتی را به تراموا تبدیل می‌کنیم. تفاهمنامه آن منعقد خواهد شد که خط یک بی‌آرتی از ترمینال شرق تا آزادی تبدیل به تراموا شود تا الگویی جدید را در تهران داشته باشیم. برآورد ما این است که سالانه جابه‌جایی ۵۵میلیون مسافر را از طریق این خط داشته باشیم و تلاش می‌کنیم در ۱۸‌ماه این خط را ایجاد کنیم.»
مرتضی مقدمی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران نیز قبلا گفته بود که محور اصلی فعالیت‌های شرکت واگن‌سازی‌ تهران، تامین ناوگان ریلی درون‌شهری است که مترو یا تراموا و همچنین تامین قطعه‌های سبک را شامل می‌شود و اگر در این حوزه تقاضای داخلی وجود داشته باشد، این امکان را داریم تا با استفاده از ظرفیت‌های واگن‌سازی کشور به آن پاسخ دهیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید