• دو شنبه 26 آذر 1403
  • الإثْنَيْن 14 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 16
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198537
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/48Gyk
+
-

رویکردهای بودجه1403

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: کاهش تعداد تبصره‌ها، تجمیع تبصره۱۴ در بودجه عمومی، مولدسازی درآمدهای دولت، ارائه لایحه بودجه به‌صورت دوسالانه، تکلیف طرح‌های عمرانی طولانی‌شده و اجرا‌نشده، تجمیع بودجه دستگاه‌های فرعی در ذیل بودجه دستگاه اجرایی سیاستگذار، تنظیم لایحه بودجه در چارچوب برنامه هفتم توسعه کشور و اصلاح احکام، ردیف‌ها و پیوست‌ها براساس برنامه، ازجمله مهم‌ترین مواردی هستند که باید در تدوین لایحه بودجه۱۴۰۳ به‌کار بسته شوند. او با بیان اینکه لازم است تا برنامه‌های لازم برای بهبود تأمین مایحتاج مردم صورت پذیرد، بر ضرورت تسهیل واردات کالاهای اساسی توسط تمام اشخاص صلاحیت‌دار، تأکید کرد و افزود: تأمین اینگونه کالاها باید از هرگونه شائبه انحصارگرایی خارج شود. او ابراز امیدواری کرده تا لایحه بودجه سال۱۴۰۳ در موعد قانونی و با اهداف و ویژگی‌های اجرایی و قابل حصول، تدوین و تقدیم مجلس شود.
مطالبه اصلی از سازمان تنظیم‌کننده برنامه و بودجه این است که سند دخل و خرج دولت، شفاف، قابل رصد، کارآمد و البته تراز باشد. واضح است که بودجه سالانه کشور از ناترازی و نبود شفافیت رنج می‌برد. این حق شهروندان است که بدانند هر یک ریال از دخل دولت در چه مسیری هزینه می‌شود و آیا این هزینه‌کردن باعث بهبود زندگی مردم می‌شود و اقتصاد را مقاوم می‌سازد یا نه؟ دستکاری در بودجه در سنوات گذشته باعث اصلاحات عمیق و بنیادین نشده و چه‌بسا بر چالش‌ها افزوده است. از سوی دیگر اقتصاد ایران با ابرچالش تورم و ناترازی مالی دولت رنج می‌برد و رفع این چالش ماموریت داوود منظور و همکارانش را سخت و پیچیده می‌سازد که چگونه دخل و خرج دولت را تنظیم کنند که به استقراض مستقیم و غیرمستقیم از نظام بانکی نیازی نباشد و جلوی هزینه‌تراشی‌ها چگونه گرفته خواهد شد؟ او اگر بخواهد موفق شود، باید در برابر بودجه‌خواهی‌ دستگاه‌ها و هزینه‌کردن غیرشفاف آنها بایستد و فرمان دهد که دوران پول‌پاشی از جیب مردم گذشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید