• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216425
+
-

آغاز بررسی بودجه1403 شهرداری در شورای‌شهر

آغاز بررسی بودجه1403 شهرداری در شورای‌شهر

محمد آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران

فرایند بررسی لایحه بودجه۱۴۰۳ شهرداری تهران از اول بهمن‌ماه در کمیسیون برنامه و بودجه شورا آغاز شد؛ جلسه‌ای با تمام معاونان و مدیران شهرداری برای بررسی بخش درآمدها و منابع بودجه داشتیم. شهرداری تهران لایحه‌ای حدود ۱۶۹هزار میلیارد تومانی را به شورا تقدیم کرده است و روز یکشنبه نیز در حوزه‌های شهرسازی، املاک و مالی در چند بخش مهم درآمدزایی شهرداری که شامل شهرسازی، واگذاری دارایی سرمایه‌ای و تسهیلات است، بحث و بررسی شد. در کمیسیون برنامه و بودجه جمع‌بندی نهایی صورت خواهد گرفت و در روز سه‌شنبه در کمیسیون تلفیق بودجه با حضور رئیس شورا و روسای کمیسیون‌ها درباره سقف بودجه بررسی نهایی را خواهیم داشت. هفته آینده نیز رقم سقف بودجه در شورای شهر به تصویب خواهد رسید.
اول اسفند باید بودجه۱۴۰۳ در صحن شورا به تصویب برسد. بعد از بررسی کمیسیون‌های تخصصی‌ شورا و کمیسیون برنامه و بودجه درباره بخش‌های مختلف بودجه، نتیجه نهایی برای تصویب در صحن شورا ارسال خواهد شد.
در لایحه پیشنهادی شهرداری ۴۳درصد بودجه مربوط به حمل‌ونقل و ترافیک است، اما پیش‌بینی می‌کنم با توجه به نگاهی که در شورای شهر نسبت به این حوزه وجود دارد، این سهم افزایش پیدا خواهد کرد. درباره رقم سقف بودجه مدنظر کمیسیون برنامه و بودجه، ۳سناریو در کمیسیون بحث شده است، اما باید در کمیسیون تلفیق بررسی شود. تلاش ما در کمیسیون این است که سهم درآمدهای پایدار را افزایش دهیم. لایحه متمم بودجه۱۴۰۲ شهرداری با توسط شهرداری به شورای شهر ارسال شد که پس از بررسی در کمیسیون تا کل بودجه به همراه متمم به ۱۰۱هزار میلیارد تومان آن موافقت شد، اما در نهایت روز گذشته در صحن شورا به پیشنهاد اعضا، ۱۰۴هزار میلیارد تومان به‌تصویب رسید.
مقرر شد ۲هزار میلیارد تومان برای تملک املاک شهروندان در طرح‌ها و هزار میلیارد تومان برای پرداخت طلب پیمانکاران اضافه شود که در نهایت بودجه۱۴۰۲ شهرداری با متمم به ۱۰۴هزار میلیارد تومان رسید.
یکی از نکات مهمی که در بودجه تأکید داشتیم در حوزه تملک در پروژه‌های عمرانی است که با نام پروژه مشخص شده است تا شهرداری به‌سرعت بتواند تملک‌ها را انجام دهد؛ در ۳بزرگراه شهید بروجردی، آزادراه شهید شوشتری و یادگار امام باید به‌سرعت تملک‌ها انجام شود تا سال آینده تکمیل پروژه‌ها را انجام شود.
براساس گزارش رسمی شهرداری تهران درآمد محقق شده از عدد بودجه مصوب۱۴۰۲ عبور کرده و برهمین اساس حتما شهرداری به ۱۰۴هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
براساس آمار شهرداری تا پایان دی‌ماه حدود ۶۴هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده و این به‌علاوه ۱۵هزار میلیارد تومان واگذاری املاک است که عدد را به حدود ۸۰هزار میلیارد تومان می‌رساند.
شهرداری تهران در بخش مالیات بر ارزش افزوده، تا پایان آذر ۱۴هزار میلیارد تومان تحقق داشته و ۱۹هزار میلیارد تومان مصوب شورا بود که براساس اعلام شهرداری این رقم درحال حاضر محقق شده است.
در بخش عوارض مربوط به شهرسازی، ۳۷هزارو۹۰۰میلیارد تومان تصویب کردیم که طی ۹ماه، ۲۶هزارو۶۰۰میلیارد تومان محقق شده و تا پایان دی‌ماه ۳۹هزار میلیارد تومان محقق شده که ۳۶هزار میلیارد تومان نقد و ۳هزار میلیارد تومان غیرنقد است و سال گذشته در این حوزه، شهرداری حدود ۴۰هزار میلیارد تومان درآمد داشته است و پیشنهاد شهرداری در متمم سال 1402، ۵۶هزار میلیارد تومان بوده، اما شورای شهر با ۲۰درصد افزایش نسبت به عملکرد سال گذشته، عدد ۴۸هزار میلیارد تومان را پیشنهاد داده و به‌نظر ما، این ۸هزار میلیارد تومان عددی قابل‌دسترس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید