• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 7 مرداد 1402
کد مطلب : 198461
+
-

شرکت در عاشورای حسینی با لباس خدمت

نیروهای خدمات شهری در مناطق 22گانه در ایام تاسوعا و عاشورا پای‌کار آمدند تا نظافت شهر تعطیل نشود

محرم
شرکت در عاشورای حسینی با لباس خدمت

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

دهه اول محرم به پایان رسید. همزمان با فرا‌رسیدن روزهای فراگیر عزا نیروهای خدمات شهری لباس خدمت به تن کردند و پای ‌کار آمدند تا با نظافت و شست‌وشوی معابر، سهمی در برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم سوگواری سالار شهیدان(ع) داشته باشند. خدمت‌رسانی این نیروها در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با توجه ‌به حضور دسته‌های عزا در معابر و برپایی موکب‌های پذیرایی و ... به اوج رسید و مناطق 22گانه از 100درصد نیروهای خود برای خدمت‌رسانی و نظافت شهری استفاده کردند.
آنطور که علیرضا جعفری مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران به همشهری گفته در ایام محرم و به‌طور ویژه‌تر در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی نظافت معابر، تخلیه مخازن پسماند، شست‌وشوی مخازن، لایروبی انهار، رفت‌ و روب فضای پیرامون تکایا، هیئت‌ها و مساجد و ... به‌طور مستمر انجام می‌شد. به ‌گفته او در برخی از موارد هم که شهروندان نسبت به نظافت شهری گلایه‌ای داشتند از طریق سامانه 137ثبت و در کوتاه‌ترین زمان توسط مدیران شهری مناطق و نواحی پیگیری شدند. توزیع کیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌پذیر و مخازن 120لیتری در میان هیئت‌ها، مساجد و ... هم اقدامات دیگری بود که اداره کل خدمات شهری شهرداری تهران در دستور کار داشت که با مشارکت و همکاری مناطق 22گانه انجام شد.

افزایش ساعت کار مترو
ترافیک ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اجتناب‌ناپذیر است. ازاین‌رو برخی از شهروندان برای شرکت در مراسم سوگواری ترجیح دادند که از خطوط ریلی استفاده کنند. به همین دلیل مدیریت شهری در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به عزاداران و سهولت تردد آنها ساعت فعالیت خطوط هفت‌گانه را در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی افزایش دادند و ناوگان ریلی تا ساعت‌24 فعال بود و راهبران مترو خدمت‌رسانی می‌کردند.

آتش‌نشانان آماده جان‌نثاری
نیروهای سازمان آتش‌نشانی هم در ایام محرم و خصوصا در تاسوعا و عاشورای حسینی، آماده‌باش بودند تا مانند همیشه در صحنه حوادث جان‌نثاری را صرف و به آسیب‌دیدگان کمک کنند. به‌گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نقاط پرتردد و مهم مانند میادین، چهارراه‌ها و مقابل مهدیه‌ها و... که امکان داشت در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به‌دلیل حجم جمعیت سوگواران حادثه‌ای رخ دهد، شناسایی و نیروهای آتش‌نشان در آنها مستقر شدند.

تجمع بزرگ عاشوراییان
به‌گفته رضا سیفی، سرپرست شهرداری منطقه 17 همزمان با مراسم شام غریبان، تجمع بزرگ عاشوراییان در میدان ابوذر برگزار شد. در شب‌های سوگواری 370نیروی خدمات شهری آماده نظافت معابر بودند. همچنین در این ایام به‌ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی علاوه بر نیروهای خدمات شهری برای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر و تسریع کارهای رفت ‌و روب و ... از 11دستگاه خودروی واترجت و 24دستگاه خودروی فان نیز استفاده‌شد.

تفکیک پسماند موکب‌ها
آن طور که مصطفی علیپور، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه۷ عنوان کرده در دهه اول محرم و ایام تاسوعا و عاشورا برای تفکیک پسماند موکب‌ها حدود 10آموزشگر در مساجد و هیئت‌ها حاضر شدند و روش‌های صحیح تفکیک پسماند را به عزاداران آموزش دادند. توزیع 100مخزن بزرگ پسماند، 100مخزن کوچک و بیش از 5هزار کیسه ‌زباله، اقدامات دیگری بودند که در ایام محرم انجام شده است. نیروهای خدمات شهری هم در پایان مراسم تا پاسی از شب در معابر حضور داشتند و به جمع‌آوری پسماندها ‌پرداختند.

پاکسازی شبانه معابر
امیر یزدی، شهردار منطقه 14 از افزایش حجم پسماند خبر داده و گفته است که به‌دلیل توزیع نذری و پذیرایی سوگواران در موکب‌ها میزان حجم پسماند در ایام محرم افزایش یافت و از این‌رو با کمک نیروهای خدمات شهری موفق به مدیریت درست این موضوع شدیم. در ایام محرم به‌ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی نیروهای خدماتی منطقه، آماده‌باش بودند و برای نظافت و پاکیزگی شهر تلاش کردند. همچنین به هزاران نفر از عزاداران و بانیان هیئت‌ها آموزش مدیریت پسماند داده‌شد.

توزیع کیسه‌های تجزیه‌پذیر
حدود 400کیلو‌گرم کیسه تجزیه‌پذیر در میان سوگواران توزیع شد. محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه 21 این خبر را اعلام کرده و گفته است که در ایام سوگواری سالار شهیدان اداره پسماند معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست به 2 روش آموزش تفکیک پسماند‌تر و خشک را به موکب‌داران و بانیان هیئت‌ها آموزش دادند. علاوه بر آن مخازن مکانیزه 1100لیتری هم توزیع شد. تمامی مخازن پسماندی که در اطراف هیئت‌ها و مساجد قرار داشتند در اولویت پاکسازی و شست‌وشوی مداوم قرار گرفتند و به محضِ اتمام مراسم نظافت معابر توسط نیروهای خدمات شهری انجام شد.

صیانت از زیست شهروندی
به ‌گفته محسن امیری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه 18در تاسوعا و عاشورای حسینی، دامنه ارائه تدابیر و اقدامات برای آراستگی سیمای شهر و صیانت از زیست شهری بیشتر شد. علاوه بر نظافت شهر توسط نیروهای خدمات شهری، جهت آراستگی محیطی مجاورت تکایا و هیئات مذهبی، خدماتی همچون توزیع مخازن زباله، کارتن‌پلاست و ... برای مدیریت جمع‌آوری پسماندهای خشک صورت گرفت.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید