• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
دو شنبه 2 مرداد 1402
کد مطلب : 198157
+
-

طرح تربیت نیروی انسانی برای امنیت سایبری

ارتباطات
طرح تربیت نیروی انسانی برای امنیت سایبری

معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT از اجرای یک طرح ملی فراگیر برای ظرفیت‌سازی‌ و تربیت نیروی انسانی در حوزه امنیت سایبری خبر داده است.
این خبر پس از آن اعلام می‌شود که بارها کارشناسان امنیت سایبری بر تربیت نیروی انسانی ماهر در این حوزه تأکید کرده‌اند. مجتبی مصطفوی، کارشناس امنیت سایبری در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این سؤال که آیا لزوم یک نهاد فراقوه‌ای یا فرادستگاهی برای الزام سازمان‌های کشور به رعایت توصیه‌های امنیتی احساس می‌شود؟ با اشاره به اینکه ما برای چنین کاری با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم، یکی از این مشکلات را کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه امنیت می‌داند. مصطفوی با اظهار تأسف از اینکه در همه حوزه‌های امنیت سایبری این کمبود احساس می‌شود، ادامه می‌دهد: «به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری کافی در حوزه آموزش صورت نمی‌گیرد.»
با توسعه فناوری، حجم خدمات و سرویس‌ها نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر شده و امروز خدماتی که در حوزه فضای مجازی یا خدمات دیجیتال در اختیار مردم است، نسبت به ۵‌سال گذشته اصلاً قابل قیاس نیست. کمبود نیروی انسانی ماهر البته تنها به ایران برنمی‌گردد و کارشناسان این مسئله را یک چالش جهانی می‌دانند. توسعه روزافزون حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث می‌شود که این مسئله همچنان با شدت و حدت بیشتری ادامه یابد.
حتی کشورهای توسعه یافته با پیشنهادهای وسوسه انگیز متخصصان ماهر امنیت سایبری را از سراسر جهان به سمت خود جذب می‌کنند که کشور ما هم از این موضوع مستثنا نیست.
حالا محمد حسام تدین، معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها هدف از اجرای پروژه ملی فراگیر برای ظرفیت‌سازی‌ و تربیت نیروی انسانی را آموزش امنیت سایبری برای همه مردم و در همه لایه‌ها به‌صورت سیستماتیک و نهادی اعلام کرده است.
به‌گفته او «کشورهای پیشرفته مثل آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، چین و استرالیا بعضاً با تقدم یا تاخر و البته با دستور تسریع، برنامه‌های ملی را برای آموزش امنیت سایبری در کشورهای خود پیاده‌سازی‌ کرده‌اند».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید