• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
یکشنبه 1 مرداد 1402
کد مطلب : 198053
+
-

نشست خبری- میدانی شهردار تهران صبح روز گذشته برگزار شد

اتمام 50 درصد از پروژه‌های نیمه‌تمام دوره قبل

شهردار: میراث‌دار 20هزار میلیارد تومان از پروژه‌های نیمه‌تمام دوره قبل هستیم

گزارش
اتمام 50 درصد از پروژه‌های نیمه‌تمام دوره قبل

گروه شهری

صبح روز گذشته نشست خبری علیرضا زاکانی، شهردار تهران پیرامون حوزه فنی و عمرانی شهرداری و در یکی از مهم‌ترین کلان‌‌پروژه‌های شهر، یعنی بزرگراه شهیدبروجردی برگزار شد. از این‌رو شاید بتوان گفت که دومین نشست خبری-میدانی شهردار تهران در مدیریت شهری ششم رقم خورده است. پیش از این نشست تخصصی‌ای با موضوع حمل‌ونقل عمومی در کارخانه واگن‌سازی برگزار شده بود.

اجرای یک آزادراه در تهران
در ابتدای این نشست، علیرضا زاکانی گفت: حوزه فنی و عمرانی مسئولیت‌های مشخصی دارد که طراحی و توسعه ابنیه و زیرساخت‌های شهری تا نگهداشت و مقاوم‌سازی‌ شهر را شامل می‌شود و امیدواریم شرایط را به‌گونه‌ای پیش ببرد که به سمت نگهداشت صحیح آنچه داریم و همچنین هدایت و کنترل مناسب پروژه‌ها حرکت کنیم. او با اشاره به فعالیت یک‌سال و 10‌ماه و ۲۰ روزه خود در شهرداری تهران، ادامه داد: ما میراث‌دار حدود ۲۰هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در حوزه فنی و عمرانی هستیم که تا به امروز ۱۰هزار میلیارد تومان آن تکمیل و علاوه بر 10هزار میلیارد تومان باقی‌مانده ، پروژه‌های جدیدی نیز آغاز شده است. شهردار تهران با اشاره به اینکه درحال حاضر یک آزادراه، 2بزرگراه و 4کیلومتر مسیرهای کنار گذر بزرگراهی در دست اجراست، گفت: تکمیل کندروهای بزرگراه آزادگان نیز براساس برنامه‌ریزی‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

 کاهش 730کیلومتر مسیر شهروندان
شهردار تهران با اشاره به اصلاح تقاطع‌های غیرهمسطح، گفت: با اصلاح 98تقاطع در سطح شهر تهران، 730کیلومتر مسیر شهروندان تهرانی کاهش خواهد یافت و این امر می‌تواند باعث کاهش مصرف روزانه یک‌میلیون لیتر بنزین در سطح شهر تهران شود. همچنین اجرای 98تقاطع اشاره شده می‌تواند منجر به کاهش آلودگی در سطح شهر تهران شود. او با بیان اینکه 98تقاطع در سطح شهر تهران اصلاح شده است، ادامه داد: اصلاح این تقاطع‌ها از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته؛ به‌طوری که با اجرای 98تقاطع اشاره شده مسیر 730کیلومتری به 53کیلومتر تقلیل پیدا خواهد کرد. سال گذشته 11تقاطع از 98تقاطع اجرایی شد که این امر توانست 86کیلومتر مسیر را کوتاه‌تر کند و امسال نیز هدف‌گذاری اجرای 23تقاطع در دستور کار معاونت فنی و عمرانی قرار گرفته است که قطعا 18تقاطع آن را تحویل می‌دهیم و 186 کیلومتر دیگر از راه مردم نزدیک می‌شود و 5تقاطع دیگر به‌علت اینکه معارض دارند باید رفع معارض شوند. با اصلاح 18تقاطع در سال‌جاری 186کیلومتر مسیر کاهش پیدا خواهد کرد.

پروژه آزادراه شهید شوشتری
بهره‌برداری از فاز اول در سال‌جاری

بیش از 16کیلومتر مسیر آزادراه شهید شوشتری است و قطعه اول آن در دست ساخت قرار دارد که ان‌شاءالله طبق زمانبندی پیش‌بینی شده امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. این آزادراه جاده امام رضا را از بزرگراه شهید رستگاری به بزرگراه شهید یاسینی متصل می‌کند؛ به‌گونه‌ای که ۵.۵‌درصد ترافیک شرق تهران و ۱.۵ درصد ترافیک کل شهر تهران را کاهش می‌دهد. در حال حاضر فاز اول این پروژه به طول 2.2کیلومتر در دست اقدام قرار دارد. این پروژه صفر تا 100 توسط شهرداری تهران انجام خواهد شد و با تفاهمی که با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته این پروژه به شهرداری واگذار شده است و تمام هزینه‌ها نیز توسط شهرداری تامین خواهد شد.

پروژه یادگار امام
رفع معارضین ملکی پروژه یادگار امام

بال غربی بزرگراه یادگار امام در گذشته تعطیل شده بود و در این دوره مدیریت شهری، با توافقاتی که با نیروهای مسلح و وزارت دفاع انجام شد، عملیات اجرایی این پروژه کلید خورد و امیدواریم این بزرگراه طبق زمانبندی انجام شده به بهره‌برداری برسد و عملاً با اجرای بال غربی پروژه یادگار امام این بزرگراه از بن‌بست خارج خواهد شد. به هیچ عنوان این پروژه تعطیل نشده و همچنان فعال است؛ البته چون معارضات ملکی دارد، ما جلساتی را با وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهیم کرد که این جلسه در دوشنبه هفته جاری خواهد بود، اما به‌طور کلی این پروژه متوقف نشده و هیچ مشکلی در فرایند این پروژه وجود ندارد.

پروژه بزرگراه شهید بروجردی
بهره‌برداری از فاز اول در سال‌جاری

 این پروژه از سال 89شروع و در 2فاز تقسیم‌بندی شده است که فاز اول آن که قسمت عمده این بزرگراه محسوب می‌شود طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال به بهره‌برداری می‌رسد. زمانی که این پروژه به شورای ششم تحویل داده شد، 60درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در 22‌ماه گذشته این پروژه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. معارضین فاز دوم این پروژه نیز در قالب ماده9 در دست پیگیری است و ان‌شاءالله پس از رفع معارضین فاز دوم آن نیز کلید خواهد خورد.

پروژه تونل شهید متوسلیان
آغاز عملیات اجرایی در سال‌جاری

این پروژه از انتهای شهید صیاد آغاز شده و تا آزادگان ادامه خواهد داشت. مسیر این تونل 9.8کیلومتر خواهد بود و میان شهر را نجات می‌دهد. اجرای این پروژه می‌تواند در سطح شهر تهران گره‌گشا باشد. این پروژه امسال عملیاتی و اجرا خواهد شد و در یک بازه زمانی 3ساله تکمیل می‌شود. نزدیک به25تا 30هزار میلیارد تومان هزینه این تونل خواهد بود. همچنین مطالعات این پروژه انجام و در شورای ترافیک مطرح شده است. در برنامه چهارم توسعه و بودجه سال 1402بر اجرای این پروژه تأکید شده و منابع این پروژه از محل مولدسازی تامین خواهد شد. 3گروه درخصوص این پروژه کار و ایده‌هایی را نیز مطرح کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به یک ایده که به اجرای 2تونل مجزا در این پروژه مربوط می‌شود، اشاره کرد. همچنین در یکی از ایده‌ها آمده است پروژه تونل شهید متوسلیان به‌صورت تونل روی هم قرار بگیرد ایده دیگر اینطور عنوان شده که بخشی از پروژه به‌صورت 2طبقه و بخشی از پروژه به‌صورت تونل مجاور عملیاتی و اجرا خواهد شد؛ به‌طوری که از میدان سپاه انتهای صیاد تا میدان شوش این تونل به‌صورت 2طبقه‌ای و از میدان شوش تا آزادگان تونل‌ها به‌صورت کنار هم اجرا خواهند شد.

جمع‌آوری آب‌های سطحی
11پروژه در حوزه جمع‌آوری آب‌های سطحی

تهران 4مخاطره ازجمله سیل، زلزله، توفان و فرونشست زمین را همراه خود دارد. ناظر به مخاطره دوم (سیل) در غرب تهران، توسعه و گسترش موضوع جمع‌آوری آب‌های سطحی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا بتوانیم در این مسیر به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم. برنامه‌ریزی‌هایی در جهت احداث 11پروژه در حوزه جمع‌آوری آب‌های سطحی انجام شده و ارزش ریالی این پروژه‌‎ها 2200میلیارد تومان است. بخش قابل‌توجهی از این پروژه‌ها در غرب تهران عملیاتی و اجرا شده است. در حال حاضر 14.6کیلومتر از این پروژه‌ها اجرا شده و هم‌اکنون 7.4کیلومتر از پروژه‌های اشاره شده در حوزه جمع‌آوری آب‌های سطحی در دست کار قرار دارد.

پل‌های تهران
مقاوم‌سازی و جمع‌آوری پل‌ها در سطح شهر

 از مجموع 66تقاطع، 23تقاطع اجرا شده و 16تقاطع نیز در دست اقدام قرار دارد. همچنین شهرداری تهران در این دوره توجه ویژه‌ای درخصوص ایمن‌سازی گودهای ناایمن در سطح شهر تهران داشته است. متأسفانه در گذشته برخی گودها ازجمله گود برج میلاد رها شده بود. در مدیریت شهری فعلی اقدامات لازم جهت ایمن‌سازی گودها ازجمله گود برج میلاد انجام شده و در حال حاضر این پروژه 91درصد پیشرفت و پایداری پیدا کرده است. همچنین جالب است بدانید بالای ۷۰۰ پل در شهر داریم که برخی از این پل‌ها به مرحله‌ای رسیده‌اند که نیاز به مقاوم‌سازی‌ یا جمع‌آوری دارند. با توجه به شرایط، سازمان ترافیک در حال بررسی و مشخص کردن این است که کدام‌یک قابل جمع‌آوری است و جایگزین آن باید چه چیزی باشد؛ مثلا برای مقاوم‌سازی‌ پلی باید مبلغ بالایی هزینه کنیم که باز با آن کار هم مشکل شهر حل نمی‌شود؛ بنابراین تفاهم بین معاونت‌های فنی و عمرانی، مناطق و حمل‌ونقل شده تا حمل‌ونقل ایده‌های نهایی خود را مطرح کند و درباره آن اقدامات لازم انجام شود.

آسفالت
برنامه‌ریزی شهرداری برای افزایش آسفالت‌ریزی

تهران 110میلیون مترمربع معبر دارد که سالانه باید 10درصد از این معابر آسفالت‌ریزی و ترمیم شوند و درسال نیاز به یک‌میلیون و 700هزار تن آسفالت داریم تا بتوانیم هر 10سال یک‌بار به میزان 11میلیون مترمربع آسفالت‌ریزی در سطح شهر تهران داشته باشیم. متأسفانه در مدیریت شهری گذشته ‌آسفالت‌ریزی در سطح شهر تهران به‌شدت کاهش پیدا کرد و این رقم به 660هزار تن در سال رسید و عملا طی سال‌های گذشته ما رکودی را درخصوص آسفالت‌ریزی در سطح شهر تهران داشته‌ایم. شهرداری تهران در این دوره به این مسئله ورود جدی داشت و به همین جهت بازسازی و راه‌اندازی کارخانه‌های جدید آسفالت را در دستور کار خود قرار داد تا بتوانیم به سمتی برویم که شرایط خوبی را جهت آسفالت‌ریزی در سطح شهر تهران داشته باشیم. در سال 1400که نیمی از آن به مدیریت فعلی شهر تعلق داشت 540هزار تن آسفالت‌ریزی صورت گرفت و ما در سال 1401توانستیم این رقم را به 760هزار تن توزیع آسفالت‌ریزی در شهر تهران برسانیم و امسال هدف‌گذاری، توزیع یک‌میلیون و 500هزار تن آسفالت در شهر تهران است که جهت آسفالت‌ریزی این میزان به اعتبار 4500میلیارد تومانی نیازمندیم. درصورتی که بتوانیم سالانه 10درصد از معابر شهر تهران را ترمیم و آسفالت‌ریزی کنیم اتفاقات خوبی در این حوزه اجرا خواهد شد و بنا بر آمار و گزارش‌های معاونت فنی عمرانی در حال حاضر بیش از 170اکیپ در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند و تا به امروز 390هزار تن آسفالت در مسیر بزرگراه‌ها و معابر درجه 2و 3توزیع شده است.

پاسخ به سؤالات خبرنگاران
شهردار تهران در ادامه این نشست خبری 2ساعته، به‌سؤالات تعداد زیادی از خبرنگاران پاسخ داد. سؤالات اصحاب رسانه پیرامون مسائلی چون پایانه شرق، تونل شهید متوسلیان، بزرگراه یادگار امام، آزادراه شهید شوشتری، فرسودگی زیرساخت‌های شهری، نصب تابلوی روزشمار، ساخت هتل، سرعت پیشرفت پروژ‌ه‌های شهید بابایی و باقری بود.
زاکانی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری، درباره نهضت پارکینگ‌سازی، گفت: ساخت 2دسته پارکینگ را دنبال می‌کنیم؛ پارکینگ‌هایی با ابنیه ثابت و پارکینگ‌های مکانیزه. چند هفته پیش برای بیمارستان‌های شریعتی و امام خمینی(ره) ساخت پارکینگ را آغاز کردیم. درواقع بیش از هزار میلیارد تومان تفاهمی است که بین معاونت فنی و عمرانی و سازمان ترافیک انجام شده تا در این حوزه رونق را شاهد باشیم.
او در پاسخ به سؤال یکی دیگر از اهالی رسانه، پیرامون عدم‌وجود پارکینگ برای بیمارستان تجریش، گفت: بیمارستان شهدای تجریش بیمارستان بزرگی است که 3مشکل درخصوص آن داشتیم؛ علاوه بر عدم‌دریافت پروانه، حق و حقوق شهر پرداخت نشده که تفاهم کردیم این حق و حقوق پرداخت شود. تنها این پروژه هم نیست که حقوق آن پرداخت نشده و پروژه‌های دیگری را نیز در سطح شهر داریم. قرار شده در قسمت شمال بیمارستان پارکینگ ساخته شود که در دسترس‌تر است؛ ساختمان‌های قدیمی این محوطه نیز به‌عنوان ساختمان‌های بیمارستان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
شهردار تهران در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران، درباره پروژه‌های کوچک‌مقیاس، افزود: تعداد پروژه‌های کوچک‌مقیاس۲۰۸۰ پروژه است که ۱۴۶۰ مورد آن توسط مردم انتخاب شده و هزینه آنها ۴هزار میلیارد تومان است. سال گذشته ۱4۶ مورد آن را تحویل دادیم و الباقی  در دست اقدام است که ۳۴۷ مورد آن امسال تحویل می‌شود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید