• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 1 مرداد 1402
کد مطلب : 197987
+
-

بازی با خرس‌های قهوه‌ای سبلان

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از غذا دادن دستی گردشگران و کوهنوردان به خرس‌های قهوه‌ای سبلان با واکنش منفی فعالان محیط‌زیست مواجه شد. اصل ماجرا چه بود؟ تعدادی کوهنورد و طبیعت‌گرد در کوهپیمایی سبلان با چند خرس قهوه‌ای مواجه می‌شوند و اقدام به غذارسانی دستی به آنها می‌کنند؛ اتفاقی عجیب که درصورت تداوم علاوه بر دستکاری در خوی وحشی حیوان آزاد، می‌تواند تأثیر منفی بر سیر طبیعی شکار و بر هم خوردن چرخه غذایی در حیات‌وحش بگذارد.
غذارسانی دستی  به حیوانات پیش‌تر تنها در مورد سگ‌ها توسط برخی دوستداران حیوانات انجام می‌شد و چرخه طبیعت را در شهر و روستا و طبیعت به جایی رساند که حالا سگ‌های بلاصاحب و ولگرد در خیابان‌های شهرهای بزرگ در کنار انسان‌ها تردد می‌کنند و جمعیت آنها به قدری زیاد شده که زیستگاه‌های حیات‌وحش را برای حیوانات وحشی ناامن کرده است. جالب آنکه افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد توانسته است تبدیل به تهدید یوزپلنگ آسیایی ایران در زیستگاه‌های این گونه در معرض انقراض شود. علاوه بر آن جامعه انسانی نیز با خطرات ناشی از گزش سگ‌ها و ثبت شمار زیادی از حملات ناگهانی سگ‌ها به انسان و کشتن و زخمی کردن کودکان، زنان و مردان مواجه شده است.
حالا اما فرهنگ غذارسانی دستی براساس ویدئوی منتشرشده،  به خرس قهوه‌ای سبلان نیز سرایت کرده است و تصاویر منتشر شده از خونسردی حیوان می‌تواند بیانگر تغییر عادت رفتاری خرس در یافتن غذا باشد. کارشناسان محیط‌زیست و سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌صورت مداوم در اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های خود تأکید دارند که مردم نباید به حیات‌وحش غذارسانی دستی انجام دهند چون منجر به تغییر رفتار حیوانات می‌شود و حتی می‌تواند حیوانات را از زیستگاه خود خارج و به جوامع شهری و روستایی آن هم به بهانه یافتن غذا وارد کند. از سوی دیگر می‌تواند خطر حمله حیوانات به انسان در صورت غذا ندادن به حیوان را در پی داشته باشد.
حسن قاسم‌پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل غذارسانی دستی به خرس قهوه‌ای سبلان  از سوی کوهنوردان را «ماجراجویی» و «غیرحرفه‌ای» خوانده و گفته است که نخستین آسیب غذادهی دستی به خرس این است که حیوان دست‌آموز می‌شود و دیگر به ادامه حیات در زیستگاه خود رغبتی نشان نمی‌دهد. همچنین ممکن است در اثر رفتارهای غیرحرفه‌ای همچون عکسبرداری یا فیلمبرداری و یا نزدیک شدن به توله‌ها، خرس عصبانی شود و  حمله کند. او گفته است که با تورهایی که اقدام به غذارسانی دستی به حیات‌وحش و خرس‌های قهوه‌ای سبلان کنند برخورد می‌شود و امکان اقامه دعوی علیه این افراد در دستگاه قضایی نیز وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید