• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
جمعه 30 تیر 1402
کد مطلب : 197857
+
-

منشاء خیرات باشید

نگاه
منشاء خیرات باشید

مجید باباخانی؛ رئیس تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور

از ‌ماه محرم به‌عنوان فرصت ارتباط با امام و معارف اهل‌بیت(ع) نام برده می‌شود و در این میان هیئت‌ها بستر این ارتباط را برقرار کرده و یا به‌وجود می‌آورند. درواقع مردم در هیئت‌ها از شور و معارف اهل‌بیت(ع) بهره‌مند می‌شوند. به همین دلیل گفته می‌شود که هیئت‌های مذهبی جریان زنده کشور هستند و می‌توانند برای همه آحاد مردم برنامه داشته باشند. به‌ویژه آنکه مردم ایران با موضوع هیئت یک ارتباط مستمر دارند. ‌ماه محرم زمان مناسبی برای این برنامه‌ها به‌شمار می‌آید؛ چون در کشور بیش از 93هزار هیئت ثبت‌شده وجود دارد که از زن و مرد تا پیر و جوان با هر نوع تخصص و توانایی دور هم جمع شده و جمع مؤمنانه‌شان را تشکیل می‌دهند. جمعی که برخلاف بسیاری از بخش‌ها افراد را تفکیک نمی‌کند. مکان‌هایی مثل دانشگاه، مدرسه و موارد مشابه به گروه خاصی اختصاص دارند اما در هیئت همه گروه‌های جامعه می‌توانند در این جمع دینی کنار هم قرار بگیرند و با دادن چای و نذری به آنها محبت می‌شود و مورد توجه خادمان قرار می‌گیرند. حتی برخی از عزیزان مسیحی در مجالس هیئت‌ها حضور دارند و این نشان می‌دهد که دایره محبت امام حسین(ع) و خادمان دستگاه امام حسین(ع) حتی منحصر به شیعیان نیست و هر کسی که به مقام امام حسین(ع) احترام می‌گذارد و حس می‌کند که در مقابل بشریت ظلمی رخ داده از این سفره بزرگ معرفتی می‌تواند بهره‌مند شود.
در میان کارکردهای هیئت‌ها نباید این موضوع را فراموش کرد که مؤمنانی که در هیئت‌ها دور هم جمع می‌شوند خودبه‌خود منشاء خیرات دیگر هم می‌شوند؛ یعنی در ذیل محبت‌ورزی، وقتی مشکلی پیش می‌آید برای رفع آن برمی‌آیند. به همین دلیل دیده می‌شود که در هیئت‌های امام حسینی فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه کاهش آسیب‌ها، کمک به نیازمندان و ایتام صورت گرفته و حتی‌ گاه آمار طلاق در آن محدوده زمانی کمتر بوده است؛ بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که هیئتی‌ها در خدمات اجتماعی پیشرو هستند. چیزی که در دوران شیوع ویروس کرونا هم زیاد دیده شد. در آن دوران آحاد جامعه ملاحظه‌ای برای حضور در برخی اماکن داشتند اما هیئتی‌ها وارد عرصه شده و حتی در زمینه تولید ماسک تلاش کردند و این ارتباطی است که در نتیجه حضور در دستگاه امام حسین(ع) به‌دست آمده است.
در کنار تمام موارد مربوط به هیئتی‌ها نباید از نقش وعاظ و مداحان هم غافل شد. چون آنها سردمدار مجالس هستند و حلقه اتصال بین مردم با معارف ناب دینی به‌شمار می‌آیند و می‌توانند با اشعار خود در قالب هنر، فضایی معنوی همراه با معرفت به‌وجود آورند به همین دلیل گفته می‌شود که باید این گروه از هیئتی‌ها در شیوه و محتواهایشان ارتقا داشته باشند تا تأثیرات حضور در هیئت‌ها بیشتر شود. برأی عمل به این امر لازم است همه هیئت‌های مذهبی از پوسته محدود خود خارج شوند؛ یعنی هیئت برای همه برنامه داشته و این طرز تفکر باید در هیئت‌های مذهبی ساری و جاری شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید