• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197398
+
-

مولتی‌ویتامین؛ از تجارت میلیاردی تا علم پزشکی

دانش
مولتی‌ویتامین؛ از تجارت میلیاردی تا علم پزشکی

سال‌هاست که تولید و فروش مولتی‌ویتامین‌ها که در کشورهای مختلف جهان به‌عنوان داروهای بدون نسخه به فروش می‌رسند، تبدیل به تجارتی چندین میلیارد دلاری شده است. براساس گزارشی که Growth Market Reports منتشر کرده، ارزش بازار مولتی‌ویتامین‌ها تا سال۲۰۳۱ به بیشتر از ۲.۷میلیارد دلار می‌رسد که رشد چند برابری این تجارت را نشان می‌دهد. به‌گزارش الجزیره، مؤسسه ملی سلامت آمریکا گزارش داده که به‌طور متوسط از هر 10آمریکایی 8نفر به‌طور روزانه از مکمل‌های دارویی استفاده می‌کنند. این در حالی است که به‌گفته کارشناسان، این مکمل‌ها بیشتر از اینکه برای بدن و سلامتی فرد مفید باشند، مضر هستند. براساس مطالعه‌ای که توسط دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز انجام شده و از طریق سالنامه طب داخلی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است، مولتی‌ویتامین‌ها خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان، زوال عقل یا مرگ زودرس را کاهش نمی‌دهند. محققان همچنین خاطرنشان کرده‌اند که مکمل‌های ویتامین ‌ای و بتاکاروتن در واقع بیش از آنکه سود‌رسان باشند، مضر هستند.
درحالی‌که اکثر مردم جهان خود را به خوردن مولتی‌ویتامین‌ها و هزینه گزاف آن عادت داده‌اند، آنتونیو انریکز از مرکز ملی پژوهش قلب و عروق اسپانیا در مادرید می‌گوید: هرگز ثابت نشد که مولتی‌ویتامین‌ها طول عمر را افزایش می‌دهند، یا باعث بهبود کیفیت زندگی آدمی می‌شوند. براساس مطالعه دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز، مصرف مولتی ویتامین‌ها نباید بخشی از روال سلامتی هر روز باشد و متخصصان تغذیه نیز با این موضوع موافق هستند.
دانیل گافن، متخصص تغذیه می‌گوید: فردی که از هر نظر سالم باشد به‌احتمال زیاد نیازی به مصرف مولتی ویتامین‌ها ندارد و باید ویتامین‌های مورد نیاز را ابتدا از مواد غذا‌یی دریافت کنند، مگر آنکه دارای محدودیت یا حساسیت‌های غذایی یا شرایط سلامتی خاصی باشد که در جذب غذا اختلال ایجاد می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید