• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 تیر 1402
کد مطلب : 197392
+
-

تجربیات کمک به زنان آسیب‌دیده

برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد با توان مالی خیرین، برنامه‌هایی برای حمایت از زنان آسیب‌دیده اجرا می‌کنند. بیش از یک‌دهه فعالیت مداوم و کسب تجربه‌ و همچنین تماس دائمی با جامعه هدف، باعث شده که اداره‌کنندگان این سازمان‌ها، در شناسایی و ارائه خدمات مهارت بسیاری پیدا کنند و قادر به حل مسائل گوناگون باشند. اگرچه مخاطبان آنها اندک هستند و ظرفیت‌های مالی و اقامتی این گروه‌های مردمی با توان دولت و سازمان‌ها قابل مقایسه نیست، اما بررسی بخشی از اقدامات آنها نشان می‌دهد که زنان آسیب‌دیده در محیط شهر‌های بزرگ چه نیاز‌هایی دارند و چه فضایی برای حمایت از آنها تناسب بیشتری دارد:
 ساختمان‌هایی که برای اقامت زنان آسیب‌دیده استفاده می‌شود مانند خانه‌های معمولی چند طبقه است. بیشتر این مراکز نشانه خاصی ندارند و این ویژگی به مددجویان حس امنیت می‌دهد. علاوه بر این، مددجویان با اقامت در این مراکز خود را همچنان به‌صورت بخشی از شهروندان عادی حس می‌کنند و شرایط بازگشت و هماهنگی آنها با جامعه زودتر فراهم می‌شود.
 زنان آسیب‌دیده‌‌ای که نیاز به درمان‌های پزشکی دارند، کمک و یاری می‌شوند. فقر، کارتن‌خوابی، اعتیاد و دیگر شرایط سخت زندگی باعث شده که قادر به درمان بیماری‌‌های خود نباشند و برخی از این بیماری‌ها به‌صورت مزمن درآمده است که باید از سوی پزشک متخصص تشخیص داده شده و درمان شوند. تامین هزینه‌های درمانی برای بیشتر این زنان ممکن نیست.
بسیاری از زنان آسیب‌دیده کودکان خود را به همراه دارند. مرکزی که برای نگهداری از آنها اختصاص داده می‌شود، بدون امکانات مورد نیاز کودکان خردسال کامل نیست و باعث می‌شود که این مادران از مراجعه به مراکز خودداری کنند.
فضای داخلی اقامتگاه‌هایی که برخی اوقات به نام خانه امن از آنها یاد می‌شود به 2بخش اصلی و قرنطینه تقسیم می‌شود. این مراکز پذیرای همه مراجعان هستند، اما افراد تازه‌وارد به بخش قرنطینه هدایت می‌شوند و پس از مدتی که شرایط جسمی و روحی آنها با دیگر مددجویان همسان شد به بخش اصلی انتقال پیدا می‌کنند؛ حتی در مراکز کوچک هم رعایت این تقسیم‌بندی به بهبود سریع‌تر مددجویان کمک می‌کند.
 مدیران مراکز مردمی حمایت از زنان آسیب‌دیده با عملکرد نهاد‌های دولتی، انتظامی و قضایی آشنایی کامل دارند و مراحل حقوقی پذیرش مددجویان را به شکل صحیح طی می‌کنند تا درصورتی که نیاز به کسب حمایت قانونی وجود داشت، بتوانند از مستندات و مدارک لازم استفاده کنند. مراکز خصوصی به‌صورت مستقل از نهاد‌های دولتی قادر به ارائه خدمات مفید نیستند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید