• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 تیر 1402
کد مطلب : 197390
+
-

پناهگاهی برای زنان آسیب‌دیده

نگاهی به اقدامات شهرهای توسعه‌یافته برای حمایت از زنان در معرض خطر

پناهگاهی برای زنان آسیب‌دیده

محمد سرابی - روزنامه‌نگار

فضای شهر مستقیما تحت‌تأثیر شرایط زندگی زنان آسیب‌دیده و نیازمند است. هرقدر که زمینه حمایت از این گروه اجتماعی بیشتر باشد، امنیت روانی و رفاه عمومی در شهر بیشتر احساس می‌شود. شهرداری‌‌ها با امکاناتی که در اختیار دارند، محل کمک‌رسانی به زنان آسیب‌دیده هستند؛ هرچند که معمولا از نظر قانونی چنین وظیفه‌ای ندارند. در اینجا بخشی از اقدامات شهرداری‌های شهر‌های توسعه‌یافته جهان را برای حمایت از زنان آسیب‌دیده می‌بینیم.


نیویورک
اقامتگاه ثابت


شهرداری نیویورک اقامتگاه‌هایی برای بی‌خانمان‌ها دارد. سال2022 تعداد مراجعه‌‌کننده‌ها به این اقامتگاه‌ها رکورد 61هزارو300 نفر را ثبت کرد. بخشی از مهاجران آمریکای جنوبی که پای پیاده به این شهر می‌رسیدند روانه اقامتگاه‌ها می‌شدند؛ تا جایی که شهرداری از هتل‌ها کمک گرفت و بعد از آن اعلام کرد بودجه و فضای کافی برای میزبانی از همه مهاجران ندارد. امسال  زنانی که در اقامتگاه‌های مخصوص زنان زندگی می‌کنند از کمبود ظرفیت شکایت دارند. بنا بر گزارش «شبکه خبری4» تعدادی از زنان قربانی خشونت خانگی، جایی در این اقامتگاه‌ها پیدا نکردند و برای مدتی طولانی در خودرو‌های پارک شده می‌خوابیدند؛ حتی خوابگاه زنان که همچنان تابلوی Help Women's Center را دارد به مردان مهاجر اختصاص پیدا کرده است. از طرف دیگر از مراکز نگهداری زنان مهاجر هم خبر‌هایی درباره خشونت جنسی و تهدید به اخراج منتشر شده است. بخشی از زنانی که به این اقامتگاه‌ها مراجعه می‌کنند دارای شغل هستند و شب‌ها نیاز به استراحت کافی دارند.

پاریس
خوابگاه موقت



شهر پاریس باید برای مسابقات المپیک2024 آماده شود، اما وجود بی‌خانمان‌ها در پایتخت برای دولت فرانسه ناخوشایند است. قبلا میزان بی‌خانمان‌های زن نسبت به کل جمعیت حدود 12درصد بود که از چند سال پیش به‌دلیل بحران مالی جهانی و امواج مهاجرت از آفریقا، به 20درصد رسیده است. 5سال قبل و با افزایش تعداد زنان، شهرداری سالن بزرگی را برای پناه‌دادن به آنها افتتاح کرد.  آنها قبل از اقامتگاه شهرداری در اتوبوس‌ها و پارکینگ‌ها می‌‌خوابیدند یا اگر می‌توانستند مدتی را در سالن انتظار بیمارستان‌ها می‌ماندند. شهرداری برنامه‌هایی را برای تقویت روحیه زنان‌پناهجو و فرزندان آنها اجرا می‌کند؛ مانند اینکه مربیانی برای آموزش ساخت عروسک به کودکان، به‌کار گرفته ‌شده‌اند.

لندن
پیشگیری از خشونت

پایتخت انگلیس با مشکل خشونت علیه زنان روبه‌روست و شهرداری این شهر، بودجه و برنامه‌ای را برای ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه به دانش‌آموزان دبیرستانی تعیین کرده است. این کلاس‌ها به‌عنوان بخشی از برنامه بهداشت عمومی شهرداری در مدارس برگزار می‌شود و مخاطب آن بیشتر از همه پسران نوجوان هستند. صادق‌خان، شهردار لندن در این‌باره گفته است: «در لندن و در سراسر کشور ما با همه‌گیری خشونت علیه زنان و دختران روبه‌رو هستیم. علاوه بر اقدام قانونی علیه عاملان خشونت، شهرداری مصمم است برای جلوگیری از خشونت و زن‌ستیزی اقدامی انجام دهد.» صادق‌خان، شهردار پاکستانی‌تبار لندن از زمان انتخاب شدنش (سال1395) بر نحوه مصرف بیش از 100میلیون پوند سرمایه‌گذاری برای مقابله با خشونت علیه زنان و دختران نظارت داشته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید