• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
جمعه 23 تیر 1402
کد مطلب : 197245
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j25Xz
+
-

تکثیر کانون‌های تبلیغ

یادداشت
تکثیر کانون‌های تبلیغ

علی  مهدیان؛  استاد حوزه و دانشگاه

سخنان رهبری درباره ضرورت اهتمام به تبلیغ توسط حوزه‌های علمیه، اشاره به یک نیاز مهم اجتماعی داشت. حاکمیت دینی مردم‌سالار بر پایه ایمان مردم رشد می‌کند و رسیدگی به ایمان مردم، نیاز به تبلیغ دارد.
رهبری معتقد بودند در شرایط موجود این نیاز مضاعف هم شده چرا که اولا حاکمیت دینی وقتی شکل می‌گیرد، هجوم دشمن چندبرابر می‌شود. به تعبیر قرآن کریم: « وَکذَلِک جَعَلْنَا لِکلِّ نَبِی عَدُوًّا مِنَ‌الْمُجْرِمِین».
لازمه این آیه آن است که متناسب با هر سطحی از رشد جبهه حق، شیطنت و دشمنی و ابتلایی متناسب شکل می‌گیرد.
«وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِک مِنْ رَسُولٍ وَ لَا نَبِی إِلَّا إِذَا تَمَنَّی أَلْقَی الشَّیطَانُ فِی أُمْنِیتِهِ فَینْسَخُ‌الله مَا یلْقِی الشَّیطَانُ ثُمَّ یحْکمُ‌الله آیاتِهِ»
رشد قدرت جبهه حق که رسول و ولی آن جبهه نماد آن و قلب آن هستند همراه می‌شود با قدرت‌گرفتن القائات دشمنان.
از سوی دیگر ابزارهای سخت و نرم برای اقناع مردم در پذیرش تحریف‌ها و دروغ‌های دشمنان نیز افزایش یافته‌است.

چه باید کرد؟
 پیشنهاد ایشان اولا جدی‌شدن و اهتمام به تبلیغ است.
این مسئله اگرچه مخاطب اصلی و اولی‌اش حوزه علمیه است اما قطعا منحصر در حوزه نیست. چراکه اساسا حوزه علمیه بناست پیشروی حرکتی باشد که کل امت انجام می‌دهند. به همین دلیل است که رهبری پیش از این در موارد مختلف مثل 14خرداد می‌فرمایند: امروز هرکس می‌خواهد به جبهه حق کمک دهد باید روی ترویج امید و ایمان مردم کار کند. به همین دلیل است که بارها با ادبیات «خواهش می‌کنم» به مسئله استحکام بنیه مردم که ایمان آنها است می‌پردازند و «همگان» را متوجه این ماموریت می‌کنند. به همین دلیل است که مسئله «جهاد تبیین» را یک وظیفه فوری و مهم امروز برای همه می‌دانند. به همین دلیل است که در بیانیه گام دوم، مقوله ایجاد امید صادق را یک وظیفه همگانی معرفی می‌کنند و خلاصه همه باید با محوریت حوزویان و اهل علم وارد این عرصه جدی مبارزه شوند.

اکنون پرسش این است که چگونه؟
رهبری در دیدار اخیر خود مسئله ایجاد کانون‌های عظیم تبلیغی را مورد اشاره قرار می‌دهند. این کانون‌ها با محوریت طلاب و در حوزه قم شکل می‌گیرند و باید ماموریت تولید محتوای متناسب با امروز و تهاجمی و هماهنگ با مخاطب و روش‌های نو و متنوع و تربیت مبلغین را در دستور کار داشته باشند.
مسئله این است که این کانون‌ها می‌توانند عموم مردم را تجهیز کنند و خیلی‌ها را وارد عرصه تبلیغ و جهاد تبیین کنند.
نکته مهم این است که تا وقتی سبک زندگی عموم مردم برای چنین جهاد فوری و مهمی ویرایش نشود چنین کانون‌هایی شکل نخواهند گرفت. باید حلقه‌های میانی با ماموریت‌هایی ناظر به امید و ایمان مردم شکل بگیرند. مساجد و هیئت‌ها زمینه‌های بسیار مناسبی هستند که می‌توانند کمک کنند به اتصال آن کانون‌ها به مردم. محافل ذکر و هیئت می‌توانند تکثیر و متنوع شوند و با ایجاد کانون‌های نیاز متنوع، طلاب و حوزه‌های علمیه را به‌کار بگیرند.
خوب است این محرم همه مومنین تصمیم بگیرند که در این جهت گام مؤثری بردارند و لااقل زمانی را در زندگی خود خالی کرده و مسئولیتی را برعهده بگیرند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید