• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196791
+
-

هوانیروز؛ بازدارندگی نظامی در کنار خدمت‌رسانی

به‌گفته امیر قربانی، آمادگی یگان‌های بالگردی هوانیروز ارتش 5درصد بیشتر از میانگین جهانی است

گزارش
هوانیروز؛ بازدارندگی نظامی در کنار خدمت‌رسانی

امیررضا قشقائی-روزنامه‌نگار

نشست خبری امیر خلبان یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز ارتش، به مناسبت سالروز بیعت کارکنان هوانیروز با بنیانگذار انقلاب اسلامی صبح دیروز (17تیرماه) با اصحاب رسانه برگزار شد. تشریح عملیات‌های مهم هوانیروز در دوران جنگ تحمیلی، اشاره به ناوگان بالگردی هوانیروز به‌عنوان بزرگ‌ترین ناوگان بالگردی غرب آسیا و همچنین خبر از طراحی و ساخت ملی انواع بالگرد از مهم‌ترین محورهای تشریح شده در این نشست خبری بود.

هوانیروز از ابتدای انقلاب خوش درخشید
بیعت کارکنان هوانیروز ارتش با امام‌خمینی(ره) در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، مانع از تحقق توطئه‌های دشمن شد؛ چراکه دشمنان و گروهک‌های ضد‌انقلاب قصد ریشه‌کنی انقلاب را داشتند. پس از اینکه مستشاران نظامی آمریکا کشور را ترک کردند، دشمن گمان کرد که ارتش بدون آنها قادر به استفاده از هوانیروز نخواهد بود، اما اوضاع مطابق میل دشمنان پیش نرفت و هوانیروز ارتش در غائله‌های ابتدایی انقلاب خوش درخشید و قبل از دفاع‌مقدس 43شهید تقدیم انقلاب کرد. در 3روز ابتدایی جنگ تحمیلی نیز هوانیروز سرنوشت جنگ را تغییر داد؛ به‌طوری که صدام مجبور به استفاده از گارد ریاست‌جمهوری خود در سرپل‌ذهاب می‌شود. همچنین 40 تا 50تانک دشمن در روزهای آغازین جنگ توسط ارتش بمباران می‌شود. در عملیات مرصاد نیز هوانیروز نقش بسیار مهمی را ایفا کرد و توانست 5هزار منافق را به هلاکت برساند. پس در حقیقت اگر امروز شاهد یک نیروی زمینی آماده هستیم، نتیجه همان اعتماد اولیه امام خمینی(ره) به ارتش و هوانیروز بوده است.

آماری از توانمندی بالگردهای هوانیروز
 درحالی‌که آمادگی یگان‌های بالگردی دنیا به‌طور میانگین 75درصد است، اما آمادگی عملیاتی هوانیروز ارتش ۵درصد بیش از میانگین جهانی و حدود 80درصد است. آمادگی یگان بالگردی هوانیروز به حدی است که می‌تواند کمتر از 2ساعت عرض کشور را طی کند. علاوه بر قدرت بازدارندگی نظامی که هوانیروز در آن به حد اعلی رسیده است، یگان‌های بالگردی ارتش سعی کرده‌اند تا در مواقع بحران نیز کنار مردم عزیز باشند؛ به‌طوری که در زلزله کرمانشاه در یک روز بیش از 500پرواز توسط هوانیروز انجام گرفته که در دنیا بی‌سابقه است. همچنین در هنگام آتش‌سوزی‌ها یا در زمان کرونا بالگردهای ایزوله خدمت‌رسانی کرده‌اند. درحال حاضر نیز حدود 30بالگرد هوانیروز در زمینه اورژانس هوایی درحال خدمت‌رسانی هستند. دیگر فعالیت مهم هوانیروز جابه‌جایی اعضای حیاتی برای پیوند است؛ چرا‌که هواپیماهای هوانیروز تنها یگانی هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند و تعداد قابل‌توجهی از مردم را از مرگ حتمی نجات داده‌اند.

نابودی دشمن کمتر از 3ثانیه

برنامه‌ای 5ساله با وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین شده و قرار است در آینده نزدیک طراحی بالگرد ملی به پایان برسد. قطعات این بالگرد درحال ساخت است. تا امروز نیز بیش از 800قطعه مهم و بااهمیت بالگرد در هوانیروز ارتش طراحی و ساخته شده است. همچنین انواع موشک‌های نقطه‌زن، Fire&Forget و سامانه‌های دید در شب را بومی و عملیاتی کرده‌ایم؛ به‌طوری که قادر هستیم با موشک‌های خود در کمتر از ۳ثانیه دشمن را نابود کنیم. در ادامه بالاخره بعد از 4سال با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، توانستیم سامانه‌های دید در شب را که تنها چند کشور توانایی تولید آن را دارند در داخل تولید و تعداد زیادی از بالگردها را به آن مجهز کنیم. بالگردهای هوانیروز می‌توانند  در شب روی دریا پرواز و اهداف را با تیراندازی منهدم کنند. از طرفی عملیات‌های هلی‌برن نیز در تاریکی مطلق شب انجام شده است؛ لذا آنچه امروز روی بالگردهای پیشرفته دنیا هست روی بالگردهای ما نیز وجود دارد و ما به توانایی پرواز در شرایط بد آب‌و‌هوایی دست یافته‌ایم.تجهیز بالگرد به سامانه و ادوات دید در شب منحصر به چند کشور در دنیاست که جمهوری اسلامی نیز با بومی‌سازی‌ این صنعت توسط کارکنان هوانیروز با همکاری متخصصان وزارت دفاع و مراکز علمی دانش‌بنیان توانست در کنار کشورهایی مثل آمریکا و روسیه قرار گیرد. همانطور که از نام این سامانه پیداست، دید کافی در شب و ایجاد فرصت کافی و مناسب برای مقابله با تهاجمات شبانه دشمن ازجمله مهم‌ترین عملکرد آن است. علاوه بر این سامانه، هوانیروز ارتش موفق شده تا تجهیزات مربوط به دید در شب را در داخل کشور تولید کند.

موشک کروز حیدر

این موشک ۶۰کیلوگرم وزن و ۳متر و ۷۰سانتی متر طول دارد. موتور موشک حیدر از نوع میکرو توربین با وزن ۴۰کیلوگرم است که این موشک با برد ۲۰۰کیلومتر و سرعت حدود ۵۰۰کیلومتر در ساعت قابلیت ارسال تصویر از هدف و قفل اپتیکی روی اهداف را دارد.

موشک کروز شفق

موشک شفق ۴۸کیلوگرم وزن، ۱۸۹سانتی‌متر طول، ۲۰کیلومتر برد و سرجنگی آن نیز ۱۳کیلوگرم وزن دارد. این موشک قابلیت عملیات در شب و روز و تمامی شرایط آب و هوایی را داراست و با هدایت لیزری قابلیت نصب روی دیگر جنگنده‌ها، قایق‌های تندرو و کشتی را دارد.

موشک الماس

موشک هوا به سطح الماس با قابلیت پرتاب از روی بالگرد و پهپاد قادر به انهدام اهداف در شعاع ۸کیلومتری بوده و از قابلیت شلیک کن – فراموش کن(Fire&Forget) برخوردار است. نوع زمین پایه آن نیز اهداف را در شعاع ۴‌کیلومتری مورد اصابت قرار می‌دهد.

بمب‌های قائم

بمب‌های قائم‌۱ و قائم۵ نیز که به یگان‌های عملیاتی نیروی زمینی ارتش ملحق شدند، روی پهپادهای مهاجر‌۶ و ابابیل نصب شده و قادر هستند تا اهداف مورد نظر را در فاصله ۸کیلومتری به‌صورت نقطه‌ای مورد اصابت  قرار دهند.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید