• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 بهمن 1402
کد مطلب : 217679
+
-

تحول تسلیحاتی هوانیروز

آخرین دستاوردهای هوانیروز در حوزه تجهیزات و تسلیحات، نشان‌ از ارتقای توان رزمی و عملیاتی ارتش دارد

دفاعی
تحول تسلیحاتی هوانیروز

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

برپایی نمایشگاه آخرین دستاوردهای هوانیروز ارتش در حوزه تجهیزات و تسلیحات، نشان می‌دهد این نیرو موفق شده گام‌های بلندی در راستای ارتقای توان رزمی و عملیاتی بردارد. در نمایشگاه هوانیروز ارتش از آخرین دستاوردهای این نیرو از جمله جهاد خودکفایی، مرکز تولید، بهینه‌سازی و نوسازی شهید «زرهرن» و صنایع «یاعلی(ع)» رونمایی شد. براساس گزارش‌های منتشر شده، در این نمایشگاه بخشی از تازه‌ترین دستاوردهای هوانیروز، ازجمله سامانه واقع‌نمایی عملیات رزمی، شبیه‌ساز واقعیت مجازی بالگردها، سامانه‌های خودحفاظتی، پروژه یوسف، انواع موشک‌های کروز هواپایه بردبلند، هوا به سطح ضدزره، موشک قدر، انواع پهپاد‌های انتحاری شناسایی، سوئیچ بلید و پهپاد انهدامی محرم، انواع قطعات مورد نیاز بالگردی، خودروهای فوق سنگین کیان 600پلاس، 700، 800 و انواع تجهیزات مورد نیاز در حوزه زرهی، عملیاتی و رزم زمینی به نمایش درآمدند.

تحول‌آفرینی در هوانیروز
هوانیروز ارتش توانسته با بهره‌گیری از توان داخلی، تعیین اولویت‌ها و متناسب‌سازی تجهیزات و تسلیحات، به تحول‌آفرینی در سطح یگان‌های این نیرو و تغییر رویکرد دست یابد؛ تحولی که با تغییر در منابع و نیروی انسانی این نیرو کلید خورد و در ادامه با شناخت آسیب‌ها و چالش‌ها همراه شد.
در چنین شرایطی، فرایند 5ساله طی شده به توسعه توان رزمی و عملیاتی هوانیروز با بهره‌گیری از سامانه‌های «شفق»، «حیدر» و «یوسف» انجامید؛ سامانه‌هایی که قابلیت استفاده در انواع راهبردهای تاکتیکی و عملیاتی جنگ‌های آینده را دارند. در نمایشگاه هوانیروز ارتش، دستاوردهای متنوعی به‌نمایش درآمد که در ادامه با بخشی از آنها آشنا می‌شوید.

سامانه‌های خودحفاظتی بالگردی
بخشی از دستاوردهای به ‌نمایش درآمده در نمایشگاه هوانیروز، سامانه‌های خودحفاظتی بالگردی است که از اهمیت راهبردی ویژه‌ای در افزایش توان رزم‌بالگردها برخوردار است. در واقع استفاده از سامانه‌های خودحفاظتی «چف و فلر»، سامانه «دی‌آر‌اف‌ام»، سامانه اخلال‌گر ارتباطی، سامانه هشداردهنده لیزری و سامانه اخلال‌‌گر ناوبری« جی‌ان‌اس‌اس» روی بالگردها سبب افزایش توان رزم و بقای بیشتر آنها می‌شود. در چنین شرایطی درصورت بروز هرگونه تهدیدی علیه خلبانان هوانیروز، آنان می‌توانند بدون هیچ‌گونه آسیبی، منطقه خطر را ترک کنند. ازجمله برجستگی‌های بارز این سامانه‌ها، هشدار در برابر تهدیدهای لیزری است که بلافاصله خلبان را مطلع می‌کند تا از هرگونه اتفاق احتمالی جلوگیری کند.

شبیه‌ساز واقعیت مجازی
در این نمایشگاه انواع شبیه‌سازهای بالگردهای 209، 206، 214، شینوک و 205نیز به نمایش درآمد. این سامانه‌های کاملا بومی، از نسل آخرین شبیه‌ساز‌هایی است که با همکاری استادان دانشگاه افسری امام‌علی(ع) و معاونت تحقیقات هوانیروز، برای نخستین بار در کشور تولید شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته ‌است. این سامانه می‌تواند حس پرواز واقعی را به خلبانان القا کند و در نتیجه اثربخشی بیشتری برای آموزش خلبانان داشته باشد. به‌دلیل عدم ‌نیاز به کابین در این سامانه، با یک فروند شبیه‌ساز واقعیت مجازی بالگرد 206می‌توان همه تایپ‌های پروازی را پوشش داد. از ویژگی‌های این شبیه‌ساز می‌توان به اثربخشی بالای آموزشی، هزینه کم طراحی و ساخت، تعمیر و نگهداری آسان و کم‌هزینه و قابلیت جابه‌جایی آسان اشاره کرد.

نسل آینده تسلیحات ارتش
علاوه ‌بر هوانیروز، نیروی ‌زمینی ارتش هم در حال برداشتن گام‌های اساسی در مسیر تولید نسل جدید تسلیحات مورد نیاز این نیرو است. براین اساس هم بود که فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هوانیروز، تولید تسلیحات «دورزن» و «متحرک» را از اولویت‌های راهبردی این نیرو اعلام کرد. امیر کیومرث حیدری با اشاره به اینکه ایجاد 2رسته‌ نوپدید به نام‌های «متحرک هجومی» و «واکنش سریع»، نمونه‌ای از دگرگونی‌های به‌وقوع پیوسته در ماهیت یگان‌ها و تغییر در کلیت ساختار نیروی زمینی است، افزود: پس ‌از دگرگون‌سازی ساختار و سازماندهی نیروی ‌زمینی، تغییر در ساختار تسلیحاتی این نیرو هم مدنظر قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون همه مراحل تسلیحاتی مورد نیاز نیروی زمینی از قبیل طراحی، تولید، ساخت، پایش و عیب‌یابی از سوی متخصصان و پژوهشگران داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید