• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196767
+
-

نفس بریده

شکست فیلم‌های عظیم با اعتراضات صنفی و اعتصاب‌های هنرمندان، مصادف شده و هالیوود را با افول در گیشه و رکود در تولیدات آتی مواجه کرده است

گزارش
نفس بریده

سعید مروتی- روزنامه‌نگار

«هالیوود در بحران»؛ یکی از تکراری‌ترین تیترهای سینمایی در همه این سال‌ها بوده است. تاریخ هالیوود همزاد با بحران بوده و پرداختن کامل و جامع به آن، خودش یک تاریخ سینماست. بزرگ‌ترین کارخانه رویاپردازی جهان، در طول یک قرن انواع و اقسام بحران‌ها را پشت سر گذاشته و در نهایت هم این صنعت سرگرمی‌ساز هالیوود بوده که در انتهای فیلم زنده مانده است. این بار اما بحران در 2 جبهه هالیوود را گرفتار کرده است؛ شکست بلاک باسترها در گیشه و اعتصاب هنرمندان. شکست در اکران و وقفه در تولید آن هم به‌صورت همزمان می‌تواند به بحرانی جدی بینجامد؛ خصوصا که سینما در عصر کرونا در همه‌جا با مشکلات فراوانی مواجه شد و بحران مخاطب، همه را زمینگیر و سالن‌های سینما را خالی کرد. با فاصله‌ای تقریباً کوتاه از بلایی که کرونا بر سر اکران آورد، رودرروشدن با بحران اعتصاب هنرمندان و شکست در گیشه می‌تواند نکته‌ای نگران‌کننده باشد‌.

اعتصابی که گسترده شد
داستان اعتصاب هنرمندان با نویسندگان آغاز شد: اعتراض صنفی‌ای که خیلی زود دامن اصناف دیگر را هم گرفت. با اعتصاب نویسندگان، تعدادی از پروژه‌ها با مشکل مواجه شدند و با اضافه‌شدن تعدادی از بازیگران سرشناس، ماجرا ابعاد گسترده‌تری یافت. به ‌گزارش ویجیاتو و طبق گزارش اختصاصی رسانه ددلاین، 2 سازمان SAG-AFTRA (ترکیب اتحادیه بازیگران سینمایی و اتحادیه هنرمندان رادیو و تلویزیون) و AMPTP (اتحادیه تولیدکنندگان سینما و تلویزیون) هم‌اکنون در حال مذاکراتی هستند که درصورت عدم‌توافق میان آنها تا نیمه‌شب ۱۲ جولای، بازیگران نیز اعتصاب خود را آغاز خواهند کرد.
این موضوع، زمانی شکلی ملتهب به‌خود گرفت که هر دو سازمان یادشده در روز جمعه توافق کردند که قرارداد فعلی فیلم و تلویزیون خود را تمدید کنند تا امکان ادامه مذاکره برای قراردادی تازه فراهم شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که مذاکره در آخر هفته انجام می‌شود. همچنین رسانه ددلاین گزارش داده که بازیگران در حال سفارش تابلوهای اعتراضی و تی‌شرت‌های مشخصی هستند که متون اعتراضی‌شان روی آنها نوشته شده است. لیدرها و هماهنگ‌کننده‌های WGA رهبر لجستیکی پروسه اعتراضی انجمن نویسندگان آمریکا بودند که اکنون شصت و پنجمین روز اعتراضات خودشان را سپری می‌کنند. اعتصــاب‌کننـــدگان نه‌تنها در سراسر لس‌آنجلس، بلکه در کل شهر نیویورک هم حضور خواهند داشت تا تجمعات آنها با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند. اگرچه سازمان SAG-AFTRA هنوز به ‌صورت رسمی با WGA تماس نگرفته تا در مورد برنامه‌ها و تدارکات صحبت کند، اما رسانه ددلاین در گزارش خود می‌گوید که تعدادی از اعضای WGA به‌صورت جداگانه پیشنهادهای خود را برای به‌دست گرفتن رهبری و هماهنگی اعلام کرده‌اند. انتظار می‌رود که اتحادیه بازیگران سینمایی و هنرمندان رادیو و تلویزیون در سایت‌های استودیویی مستقر شوند. این موضوع نیز همچنان مشخص شد که SAG-AFTRA در روز‌های گذشته ایمیلی را برای اعضای خود ارسال کرده تا از آنها بخواهد که به اعتراضات چهارشنبه در CBS بپیوندند و تجمعات گسترده‌ای راه بیندازند.

شکست «ایندیانا جونز »

از دهه 80که زوج لوکاس ـ  اسپیلبرگ، به عنوان مهم‌ترین چهره‌های سرگرمی‌ساز هالیوود گیشه را در اختیار گرفتند، ایندیاناجونز اسم رمزی برای فتح گیشه بوده است. با گذشت سالیان طولانی، گرچه از میزان تماشاگران قهرمان محبوب سینمای اکشن دهه 80، کاسته شد، ولی هریسون فورد و ایندیاناجونز همچنان به‌عنوان یک برند موفق جایگاه خود را حفظ کرده بود؛ جایگاهی که با اکران قسمت پنجم این سری فیلم‌ها ازدست رفته می‌نماید. پنجمین قسمت از سری فیلم‌های اکشن «ایندیانا جونز» در حالی با بودجه چند صد میلیون دلاری اکران شد که در نخستین هفته نمایش انتظارات را برآورده نکرد و در سینماهای چین با یک شکست بزرگ همراه شد و به‌احتمال فراوان این آخرین قسمت از این سری فیلم خواهد بود. «ایندیانا جونز: گردنه سرنوشت» که پنجمین فیلم از سری فیلم‌های اکشن «ایندیانا جونز» با بازی «هریسون فورد» در نقش اصلی است، در نخستین هفته نمایش در سینماهای آمریکا به فروش ۶۰میلیون دلاری دست یافت؛ رقمی که شاید برای رسیدن به صدر جدول هفتگی و در نگاه اول چشمگیر باشد، اما برای فیلمی با بودجه هنگفت ۲۹۵میلیون دلاری صرف‌نظر از هزینه‌های تبلیغاتی، فروش ناامیدکننده‌ای محسوب می‌شود. «ایندیانا جونز و گردنه سرنوشت» که آخرین ماجراجویی برای «هریسون فورد» ۸۰ساله در نقش کاوشگر سرسخت است، ۷۰میلیون دلار نیز در گیشه بین‌المللی در هفته نخست اکران فروخت تا فروش جهانی این فیلم در هفته افتتاحیه به ۱۳۰میلیون دلار برسد؛ این در حالی است که فیلم ابرقهرمانی «فِلش» در هفته نخست اکران ۱۳۹میلیون دلار در سطح جهانی فروخت و البته هزینه ساختی حداقل ۱۰۰میلیون دلار کمتر نسبت به قسمت پنجم «ایندیانا جونز» دارد.

مکث
فروپاشی کامل هالیوود نزدیک است!


روزنامه «گلوبال تایمز» چین پیش‌بینی کرد «فروپاشی کامل گیشه» هالیوود در نتیجه اکران فیلم‌هایی با داستان «تکراری» و ارزش‌های آمریکایی «دارای تاریخ مصرف» نزدیک است. به گزارش ۳۰نما، در این گزارش آمده فروش «ایندیانا جونز ۵» در چین تا روز دوشنبه فقط به ۲.۶میلیون دلار رسیده است. این روزنامه ادعا می‌کند: «فیلم‌های ماجراجویانه سنتی رو به افولند، با داستان‌هایی قابل‌پیش‌بینی و سکانس‌های اکشنی که به شکل قابل‌توجهی جذابیتشان را از دست داده‌اند.» «گلوبال تایمز» این انتقاد را نمی‌پذیرد که چین بلاک‌باسترهای هالیوود را منکوب می‌کند: «بلاک‌باسترهای هالیوود، به‌ویژه آنهایی که پس از پاندمی عرضه شده‌اند، در کیفیت، دچار افت مشهود شده‌اند.» این روزنامه در پایان می‌نویسد: «این اتفاق مخاطب را از فیلم‌های هالیوود سخت خسته و فروپاشی کامل گیشه را قابل‌پیش‌بینی کرده است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید