• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 تیر 1402
کد مطلب : 196673
+
-

حاشیه‌های پتروشیمی میانکاله ادامه دارد

پروژه احداث پتروشیمی‌ دیوار به دیوار پناهگاه حیات‌وحش میانکاله همچنان روی خط خبرهاست. حالا اسنادی رو شده  که اظهارات دادستانی کشور مبنی بر لزوم بازگرداندن زمین اختصاص یافته به این پروژه به سازمان منابع طبیعی کشور را بیش از گذشته مورد تأکید قرار داده است. پتروشیمی میانکاله حواشی بسیاری در روزهای گذشته پیدا کرد. از طرح موضوع در قوه قضاییه و مخالفت دولت با آن تا اقدام مجری طرح برای بردن اتوبوسی خبرنگاران از 3 شهر استان مازندران به محل پروژه و برگزاری نشست خبری و دادن کارت هدیه 2 میلیون تومانی که در حمایت از طرح نوشته شود و بازداشت حر منصوری، دیده‌بان میانکاله که از مخالفان سرسخت احداث پتروشیمی میانکاله بود، همگی حواشی چند روز گذشته در ماجرای پتروشیمی میانکاله است. اما اصل ماجرای امروز زمینی است که به مجری طرح احداث پتروشیمی واگذار شده و براساس اسناد منتشر شده این زمین دوبرابر نیاز پتروشیمی بوده که به مبلغ هر مترمربع 25هزار تومان به مجری طرح واگذار شده است.
این اسناد می‌تواند علاوه بر جلوگیری از احداث پتروشیمی سخنان مقامات دادستانی کشور را نیز بیش از گذشته مورد تأکید قرار دهد که چرا می‌گفتند زمین تخصیص‌یافته باید به سازمان منابع طبیعی بازگردد. اسناد منتشر شده توسط حنیف‌رضا گلزار، کارشناس آب و خاک در نشست مجازی «بررسی ابعاد ناکارآمدی ساختاری در حل پرونده میانکاله و گزینه‌های پیش روی جامعه محیط‌زیستی» مشخص کرد که با وجود مصوبه
سال 1381هیأت دولت مبنی بر ممنوعیت استقرار صنایع پتروشیمی یا صنایع دارای آلاینده فاضلاب در استان‌های شمالی کشور، سال 99و در دوران پایان دولت تدبیر و امید، مصوبه قبلی نقض و احداث پتروشیمی میانکاله با موافقت هیأت وقت مواجه شد. این یک سوی ماجرا، اما سوی دیگر اصل ماجرای امروز آن است که حدود ۹۲ هکتار زمین از اراضی منابع طبیعی کشور برای احداث مجتمع پتروشیمی واگذار شد، مساحتی که دو برابر نیاز 55هکتاری احداث پتروشیمی با تمامی تاسیسات آن بود.
حالا پرسش اساسی مخالفان احداث پتروشیمی میانکاله در همسایگی منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات‌وحش میانکاله این است که کدام مرجع ۳۵ هکتار زمین مازاد از اموال مردم ایران را به مجری این پروژه واگذار کرده است؟ نکته دیگر آنکه پتروشیمی میانکاله نیازمند احداث تاسیسات آب شیرین کن در سواحل خزر است و برای این کار نیازمند 11هکتار لوله‌‌گذاری در اراضی کشاورزی مردم است و ارزیابی نهایی آنکه 11هکتار از اراضی کشور قربانی طرحی شده است که دولت، مجلس، قوه قضاییه و دوستداران محیط‌زیست یکصدا مخالف اجرای آن به‌دلیل تبعات مخرب محیط‌زیستی هستند. جالب‌تر آنکه براساس اسناد منتشر شده توسط کارشناسان، زمین تخصص‌یافته به اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله به قیمت هر مترمربع 25هزار تومان به این پروژه واگذار شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید