• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
جمعه 16 تیر 1402
کد مطلب : 196637
+
-

تسخیر دنیا با حجاب

ورزشکارانی که طعم شیرین موفقیت را با پوشش مناسب چشیده‌اند

تسخیر دنیا با حجاب

بانوان ایرانی در عرصه‌های مختلف و به دفعات ثابت کرده‌اند که حجاب محدودیت نیست؛ به‌ویژه در میدان‌های ورزشی که بانوان محجبه ایرانی در رشته‌های پرتحرک رزمی تا رشته‌های قدرتی چون وزنه برداری و تیراندازی که نیاز به دقت و تمرکز بالا دارد، مدال‌های رنگارنگی را در رویدادهای بزرگ آسیایی و جهانی از آن خود کرده‌اند و نشان داده‌اند با لباس مناسب و حجاب هم می‌توان برنده شد و روی سکوهای قهرمانی ایستاد. درست مثل همین افرادی که می‌بینید.

پوشش که مانع نیست
سیده الهام حسینی، نخستین مدال‌آور تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران در جهان

تقریبا ۲ سال بعد از اینکه در رشته وزنه برداری بانوان شروع به‌کار کرد، توانست در مسابقاتی که در کشور ترکیه برگزار شد و یکی از گزینش‌های المپیک ۲۰۲۰ بود، ۳ مدال برنز کسب کند. سیده الهام حسینی، نخستین مدال‌آور تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران در جهان است که مرداد‌ماه 1401به‌عنوان نماینده رشته وزنه‌برداری ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی با رکورد ۱۰۰ کیلوگرم در یک ضرب، ۱۲۳ کیلوگرم در دو ضرب و در مجموع ۲۲۳ کیلوگرم نفر سوم این مسابقات شد و با کسب مدال طلای یک‌ضرب، در بخش‌های دو ضرب و مجموع، مدال برنز این رقابت‌ها را از آن خودش کرد. در ادامه و حدود ۲‌ماه بعد در مهر‌ماه آن سال نیز، این بانوی وزنه‌بردار، نخستین مدال طلای مجموع آسیا در تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران را به گردن آویخت و توانست در این رقابت‌ها تاریخ‌ساز شود. این شیر دختر لرستانی می‌گوید: از همان روز اول هم که وارد این رشته ورزشی شدم به این امید بودم که بتوانم به موفقیت برسم و مدال کسب کنم. هدفم المپیک و کسب مدال در آن است و تا الان از همه‌‌چیز گذشتم. می‌جنگم و به دستش می‌آورم.» حسینی معتقد است خواستن توانستن است و با هر پوششی می‌توان این شعار را محقق کرد: «به اعتقاد من در دنیا هر کس یک رسالتی دارد و هیچ محدودیتی مانعی برای موفقیت نیست، حتی نوع پوشش. بانوان ورزشکار ایرانی با حجاب هم ثابت کرده‌اند که هیچ مانعی برای پیمودن مسیر موفقیت‌های آنها وجود ندارد. به اعتقاد من دختران ایران‌زمین این توانایی را دارند که به موفقیت برسند.»

مصری‌ها می‌خواستند حجاب ما را امتحان کنند
مریم هاشمی، صاحب 5مدال طلای قهرمانی ووشو در جهان

در کارنامه ورزشی‌اش، 5مدال طلای قهرمانی جهان ثبت شده و یکی از آنها را در مراسمی به مقام معظم رهبری تقدیم کرده است. مریم هاشمی، ووشوکار کشورمان که از کودکی رشته‌های رزمی را شروع و مقام‌های مختلف ازجمله قهرمانی کشور را به نام خود ثبت کرده، درباره حضور زنان با حجاب در مسابقات ورزشی گفته:«ورزشکاران مصر و ترکیه که شاید حجاب برایشان کمتر اهمیت داشت، وقتی دیدند که بانوان ایران به راحتی قهرمان شدند خواستند لباس‌های ما را امتحان کنند که چطور است.» هاشمی که به واسطه قهرمانی‌های متعدد جزو یکی از نخبگان ووشو محسوب می‌شود، معتقد است چالش‌های تمرین و مسابقه با حجاب را زنان ورزشکار محجبه عادت کرده‌ و پذیرفته‌اند که به‌عنوان یک دختر ایرانی با عرق ملی، وظیفه دارند تلاش‌های خود را با پوشش اسلامی ادامه دهند. اگرچه اینطور نیست که بگوییم پوشش ما دست و پای ورزشکار را نمی‌بندد، نه برای خود من هم در یکی از مسابقات اتفاق افتاد که مقنعه درگیرم کرد.به‌طور کلی این موضوع نتوانسته باعث ناامیدی و دلسردی ورزشکاران ما شود. لزومی ندارد منتقدان درباره سختی‌های حفظ حجاب توسط ورزشکاران زن اظهارنظر کنند، بلکه بهتر است ابتدا به چالش‌ها و محدودیت‌های دیگر زنان ورزشکار بپردازند، ما با حجاب اسلامی تا به حال افتخارات زیادی کسب کرده‌ایم و شاید اگر زنان کشورهای دیگر با پوشش ما مسابقه می‌دادند، نمی‌توانستند افتخار به‌دست آورند.بارها با هجمه‌هایی درباره حفظ حجاب مواجه شده‌ام و حتی کسانی را دیده‌ام که عقب کشیده‌ و فکر کرده‌اند با حجاب نمی‌توانند تمرین کنند اما از دیدگاه من می‌توان با حجاب هم به موفقیت ورزشی رسید.»

خبرنگاران خارجی از لباس ما در گرما تعجب می‌کردند
نازنین ملایی، قهرمان قایقرانی

نازنین ملایی عضو تیم ملی قایقرانی روئینگ کشورمان است، ورزشکارپرافتخاری که‌ماه گذشته هم در مسابقات روئینگ مسکو مدال نقره گرفت و قبل از آن چهار دوره متوالی صاحب مدال طلای ماده تک نفره سبک‌ وزن در مسابقات روئینگ قهرمانی آسیا شده بود. او معتقد است نمی‌توان منکر شد که تمرین و مسابقه با پوشش اسلامی، محدودیت‌هایی برای ورزشکاران کشورمان ایجاد نمی‌کند اما این محدودیت‌ها نمی‌توانند مانع رسیدن ورزشکاران به قله‌های موفقیت شوند. این قهرمان بین‌المللی تأکید می‌کند: «در مرحله وزن‌کشی، لباس مسابقه باعث می‌شود ما سنگین‌تر از حریفان‌مان باشیم. قایقرانی هم رشته ورزشی استقامتی است که سختی‌های خاص خود را دارد. اما ما در تمرین‌هایی که سال‌ها انجام داده‌ایم، یاد گرفته‌ایم با پوشش کشورمان در مسابقات ورزشی سازگار باشیم.» ملایی معتقد است هرکس می‌خواهد زیر پرچم کشورش مسابقه دهد و افتخار کسب کند، باید به قوانین کشور خود احترام بگذارد. برای ما زنان ورزشکار ایرانی، رعایت پوشش اسلامی غیرطبیعی نیست و می‌دانیم که نمی‌تواند مانع موفقیت ما باشد.» ملایی از تجربه‌هایش از مواجهه دیگران با پوشش ورزشکاران با حجاب ایرانی خاطره به یاد دارد و یکی از آنها را اینطور تعریف می‌کند: «در کشورهای دیگر از من درباره پوششم موقع برگزاری مسابقه پرسیده‌اند. مثلا یادم است در مسابقات المپیک، برای بقیه سؤال‌برانگیز بود که چطور در هوای گرم، با پوشش کامل تمرین می‌کنم و مسابقه می‌دهم؟ به خبرنگاران خارجی که این سؤال را می‌پرسیدند گفتم که ما از بچگی به داشتن پوشش کامل عادت داریم و آن را مانعی برای رسیدن به خواسته‌هایمان نمی‌بینیم.»

افتخارم در ورزش، معرفی حجابم به دنیاست
عشرت کردستانی، جانباز و مدال‌آور پارالمپیک

بانوی کرمانی، جانباز 50درصد و تنها ملی‌پوش بانو با درصد جانبازی در کشور است که درمیدان‌های ورزشی جهان با رعایت حجاب اسلامی حضور پیدا می‌کند و در مصاحبه‎های خود با رسانه‌های مختلف ایران و جهان، از حجاب به‌عنوان یک ارزش اسلامی یاد و بارها اعلام کرده بزرگ‌ترین افتخارش پرچمداری کاروان پارالمپیک ریو 2016با رعایت کامل حجاب اسلامی بود. عشرت کردستانی، مدال‌آور پارالمپیک ریو و کاپیتان تیم ملی والیبال نشسته بانوان معلول ایران است دراین‌باره توضیح داده: «در مسیر زندگی‌ام موفقیت‌های زیادی را به لطف خدا و حمایت خانواده به‌دست آوردم؛ بزرگ‌ترین افتخار برایم پرچمداری کاروان پارالمپیک ریو 2016کاروان شهدای منا که با لباس احرام ملی‌پوش و پرچمدار کاروان بودم و اینکه با حجاب کامل پرچمدار مسابقات بودیم و همچنین پیام‌هایی که حضرت آقا در این‌باره فرستادند، خصوصاً فرمایشات ایشان در دیداری که خدمت‌شان رسیدیم برایم افتخار بود.» کردستانی در ۱۹سالگی در منطقه شلمچه پایش روی مین رفت و با قطعی پای راست مجروح شد، به والیبال نشسته روی آورد و بعدها کاپیتان تیم ملی بانوان شد. او با این تیم، مدال نقره بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۴ اینچئون را به دست آورد و پس از آن هم پرچمدار کاروان ایران در پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ شد و حتی در بازی حساس ایران و آمریکا در پارالمپیک ریو عنوان بهترین بازیکن زمین را هم به‌خود اختصاص داد. این بانوی ورزشکار کرمانی در گروه جهادی خیمه الشهدا هم فعالیت دارد و منشأ خدمات زیادی به‌ویژه ورزش جوانان است. کردستانی گفته: «تمام افتخارم این است که می‌توانم با حضور در ورزش حجابم را به دنیا معرفی کنم.»

ادای دین به ایران عزیزمان
الهه احمدی، دارای بیشترین مدال و نشان جهانی تیراندازی

تیرانداز زن ایرانی است که بیشترین مدال و نشان را در عرصه جهانی و بین‌المللی به‌ دست آورده و در 20سال گذشته که عضو تیم ملی ایران بوده با حجاب اسلامی پا در میدان رقابت‌ها ‌گذاشته و به این موضوع افتخار می‌کند. الهه احمدی، بانوی افتخارآفرین از جایگاه حفظ حجاب نزد دختران و زنان ایرانی در میادین جهانی با وجود تبلیغات سمی و دروغ خارجی‌ها چنین روایت می‌کند: «20سال است که با عضویت در تیم ملی ایران در میادین بین‌المللی، المپیک، جهانی و آسیایی شرکت می‌کنم و از حضور بانوان در چنین رقابت‌هایی خیلی خوشحال می‌شوم، به‌ویژه زمانی که پرافتخار روی سکو قرار می‌گیرند و حس غرورمان چندین برابر می‌شود.» به عقیده او بانوان ورزشکار کشورمان، به‌عنوان سفیران و مبلغان زنان مسلمان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی حضور مؤثری دارند: «تبلیغات اشتباهی و دروغی درباره بانوان ایرانی وجود دارد که شرکت و حضور مقتدرانه بانوان محجبه باعث تبلیغ فرهنگ و اعتقادات آنان شده و این توطئه‌ها را خنثی کرده است. نمایندگان ورزشی کشورمان، در برابر چشم هزاران ورزشکار کشورهای دیگر به آنچه اعتقاد دارند پایبند و راسخ هستند و این نشان‌دهنده این است که برای بانوان ایرانی محدودیتی وجود ندارد. ما عقیده و معنویت مان را عملی به دنیا ثابت کرده و به آنها نشان دادیم که اعتقادمان چیست و چقدر نسبت به آن تعصب داریم. ما ورزشکاران در عرصه‌های بین‌المللی برای حفظ اعتقاداتمان می‌جنگیم و تلاش می‌کنیم. خود من سال‌هاست که به همین شکل در میادین ورزشی شرکت و با حفظ حجابم و بیان اعتقاداتم تلاش کردم تا دین خود را نسبت به ایران عزیزم ادا کنم.»

دفاع از مرزهای آبی با چادر و پرچم کشور
فریسا نیکومنش‌راد، رکورددار غواصی و پاراگلایدر

از اوج آسمان تا عمق ٤٠متری دریاها و اقیانوس‌ها دنبال کشف و کارهای نشدنی است. فریسا نیکومنش‌راد، مربی بین‌المللی غواصی و پاراگلایدر است که این‌ روزها کلکسیون افتخاراتش پر از مدال‌ها و لوح‌های تشویق و قدردانی از یک دختر ایرانی است و با حجاب کامل اسلامی‌ توانسته به موفقیت‌های مختلف دست یابد. همین موضوع هم باعث شده تا از دست رهبر معظم انقلاب تقدیرنامه دریافت کند. او که این ‌روزها مدرک بین‌المللی جوشکاری زیر دریا را دارد، به هنرجویانش از ملیت‌های مختلف آموزش غواصی می‌دهد و می‌گوید: «‌معنای اسمم شگفت‌انگیز است. علاقه‌مندم همانند نامم به نمایندگی از دختران ایرانی، در جهان شگفت‌انگیز باشم؛ دختری که با حجاب کامل به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا می‌کند. در واقع باید مردم دنیا بدانند که دختران و زنان ایرانی بسیار توانمندند و قدرت انجام کارهای بزرگ و غیرممکن را دارند.» نیکومنش که به‌عنوان مدرس بین‌المللی رشته غواصی با فدراسیون‌های ایران، ایتالیا، فرانسه و آمریکا همکاری داشته و مدرک مربیگری پاراگلایدر از سازمان هواپیمایی کشور دارد، رکورددار پرواز همراه استادش در ارتفاعات امامزاده هاشم است و برای نخستین بار در ایران در پرواز مرز هوایی ایران و پاکستان زیر رادارها با حجاب کامل به همراه پرچم ایران پرواز کرده است. بیش از همه رکورد شنایش با چادر و نصب پرچم ایران در اقیانوس‌ها سرو صدا به پا کرده است. او می‌گوید: «روزی برای دفاع از مرزهای آبی کشورم تصمیم گرفتم باز هم در اعماق 40 و 80متری شگفتی بیافرینم. به همین دلیل همه سختی‌ها مرز بین اقیانوس هند و دریای عمان را با چادر و همراه داشتن پرچم ایران غواصی و پرچم کشورم را در عمق 40متری نصب کردم.» برخلاف افکار داخلی که فکر می‌کنند نظر منفی مجامع بین المللی بر علیه حجاب می‌دهند خوشبختانه به خاطر اینکه قهرمانی های من بین‌المللی و بدون ایراد است و رفتارم صلح جهانی و عشق به میهن است و همگان در مجامع بین المللی موافق و همراستا با افکارم هستن.  تا جایی که در شبکه های خارجی فیلم های مرا پخش می‌کنند و می‌گویند الگوی ما فریساست.

هیچ مانعی را سر راهم نمی‌بینم
سمانه بیرامی؛ قهرمان اسکی

 متولد سال 1370است. ورزش را از کودکی شروع کرده تا 17سالگی رشته شنا را دنبال کرده است. بیرامی از آرزوی دیرینه خود می‌گوید: «از همان بچگی دوست داشتم در بازی‌های المپیک شرکت کنم. اما در رشته شنا نمی‌توانستم شانس خود را امتحان کنم. برای همین تغییر رشته دادم و به اسکی صحرانوردی رو آوردم. در بازی‌های المپیک سال 2018به‌عنوان پرچمدار ورزشکاران ایرانی در مراسم افتتاحیه حضور داشتم.» به‌گفته بیرامی، تمرین اسکی آن هم با پوشش کاملی که برای این رشته ورزشی تعریف شده در زمستان و دمای منفی 25درجه خیلی سخت نیست اما اگر قرار باشد در تابستان اسکی‌باز تمرین کند، انگار کوره‌ای را با خود حمل می‌کند. او تعریف می‌کند: «مطمئنا ورزش‌کردن با پوشش کامل کار راحتی نیست. اما من برای رسیدن به هدفم هیچ مانعی را سر راهم نمی‌بینم. توانسته‌ام 5بار در مسابقات قهرمانی دنیا شرکت کنم. امسال هم در مسابقات مقدماتی جزو 10نفر برتر بودم و نفر هشتم شدم.»کسب 2مدال طلا در رقابت‌های بین‌المللی اسکی صحرانوردی ترکیه سال ۲۰۲۱، کسب مدال نقره در رشته اسپرینت و2مدال برنز مسابقات بین‌المللی اسکی ارمنستان، ۲۰۱۸و کسب عنوان چهاردهم دنیا در مسابقات اسکی صحرانوردی قهرمانی جهان در اتریش، ۲۰۱۹ ازجمله موفقیت‌های اوست.

حجابم همه را لحظه ای به سکوت وادار کرد
لیدا فریمان، قهرمان تیراندازی و پرچمدار کاروان ایران در المپیک

«لیدا فریمان» نخستین زن ایرانی است که توانست با حجاب اسلامی، پرچمدار کاروان «المپیک» شود و راه را برای بقیه زنان باز کند. به همین بهانه به سراغ او رفتیم. لیدا فریمان، بانوی تیرانداز بود و در سال ۱۹۹۶ میلادی (۱۳۷۵) تابوشکنی کرد و به‌عنوان نخستین زن پرچمدار ایران در مقابل همه ورزشکاران و کاروان‌های ورزشی در المپیک «آتلانتا» رژه رفت. در واقع «لیدا فریمان» نخستین زن ایرانی است که توانست با حجاب اسلامی، پرچمدار کاروان «المپیک» شود و راه را برای بقیه زنان باز کند و به پاس این فعالیت و تلاشش هم این روزها دهکده ورزشی به نامش در منطقه22 تهران نامگذاری شده است. او درباره حضورش در مسابقات آن هم با حجاب می گوید:«وقتی حاضران در ورزشگاه یک زن محجبه را دیدند، لحظه‎ای سکوت کردند. سپس به یکباره شروع به تشویق کردند که این هم جالب بود. من سد شکن هستم و راه‏ را باز کردم تا بانوان ورزشکار ایران بتوانند امروز با  صلابت در میادین بین‎المللی حاضر شوند و برای کشورمان افتخار آفرینی کنند. در واقع من و امثال من  سختی‌های زیادی کشیده‎ایم که ورزش بانوان به جایگاه کنونی برسد.»
فریمان  نخستین و تنها بانوی ورزشکار ایرانی است که از جانب کمیته بین‌المللی المپیک در حوزه ورزش، موفق به کسب بورسیه کشور آلمان شد و در بازی های آسیایی بوسان 2002 توانست نخستین مدال تاریخ ورزش بانوان ایران را کسب کند و در تمامی دوره ها  با حجاب کامل به صحنه رفت. می گوید:« وقتی به عنوان تنها ورزشکار محجبه در المپیک آن هم برای اولین بار به میدان رفتم، تمام نگاه‎ها به من معطوف بود. این موضوع اذیتم می‌کرد. همه طور عجیب نگاهم می‎کردند؛ تمرکزم را از دست داده بودم. اما پس از آن خیلی از رسانه‎ها و خبرنگاران سراغم می‎آمدند و با من مصاحبه می‎کردند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید