کار گشت ارشاد دفاع از حق الناس است؛ چیزی فراتر از حقالله. حجاب فردی، تکلیف شرعی و حقالله است ولی وظیفه نظام، دفاع از حقالناس است. اشتباه سؤالکننده این است که تصور میکند رفتار قهری برای اصلاح بدحجاب است. آن نیز هست ولی اولویت اول نیست. برخورد قهری برای صیانت از جامعه دینی است. قوانین حکومت باید بهنحوی باشد که نهتنها اهل حجاب احساس غربت نکنند، بلکه فضای اجتماعی نیز بهخودی خود مشوق آنها باشد. قانونی شدن حجاب یکی از روشهایی است که فضای اجتماعی را با خواست درونی اهل حجاب، هماهنگ میکند. کسانی که معتقدند حجاب باید اختیاری باشد که هرکس هرطور تمایل داشت به خیابان بیاید احتمالا حاضر نیستند عواقب این حرفشان را بپذیرند. اگر حجاب محدودیت نداشته باشد، آنگاه نباید انتظار داشته باشند خانواده به سبک شرقی و اسلامیاش حریم و حرمت داشته باشد. رهاسازی جامعه و اباحه گری روی دیگرش روابط نامشروع زن و مرد و به هم خوردن کانون خانواده و... است. آنچنان که امروز در غرب شاهدیم. حجاب اختیاری یک زنجیره است که روی دیگرش ابزاری شدن زن در جامعه است. پای عوارض این زنجیره میمانیم؟ کار قوی قهریه صیانت از جامعهایاست که قرار است بستر ذکر و معنویت و تدین باشد نه الزاما باحجاب کردن بیحجاب. با این توضیح روشن میشود که برخورد با بدحجابی ممکن است بر فردخاصی تأثیر نداشته باشد اما جامعه را امن کرده است. فرض کنید وضعیت امروز را 20سال پیش داشتیم. آیا با افول دینداری مواجه نبودیم؟
تذکر: روشن است که از فلسفه قهریه دفاع میکنیم نه رفتارهای غلط و خشونتبار. توجه کنیم که از الزام دفاع میکنیم نه خشونت. کمربند ایمنی الزام است اما خشونت نیست.
جمعه 16 تیر 1402
کد مطلب :
196630
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/Wnp9x
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved