• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196550
+
-

تأثیر «سدسازی‌های ترکیه» بر آلودگی خلیج‌فارس

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بخشی از آلودگی‌های کارون و خلیج‌فارس بر اثر پروژه گاپ ترکیه است.
امید صدیقی در رابطه با اثر سدسازی‌های ترکیه بر اکوسیستم خلیج‌فارس به تسنیم گفت: بخشی از آلودگی‌های رودخانه کارون و خلیج‌فارس بر اثر پروژه گاپ ترکیه است و این درحالی است که همه سدهایی که در این پروژه تعریف شده، افتتاح نشده‌اند و با افتتاح این سدها در آینده اتفاقات بدتری نیز خواهد افتاد.
وی ادامه داد: رودخانه کارون در نهایت اروندرود به خلیج‌فارس می‌ریزد و زمانی که دبی آب اروند کم می‌شود، در اثر رخ دادن مَد(بالا آمدن آب دریا) در خلیج‌فارس، آب شور خلیج‌فارس وارد رودخانه‌ کارون می‌شود، سپس وارد کشتزارها شده و در آنجا نیز ایجاد مشکل می‌کند. از طرفی روی خلیج‌فارس نیز تأثیر می‌گذارد و با کاهش ورود آب شیرین به دریا، شوری آب زیاد می‌شود. زمانی که آب کارون کم شود، حجم آلودگی آن نیز زیاد شده و در نتیجه آلودگی بیشتری به خلیج‌فارس می‌رسد.
مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به بحران آب کشور گفت: در ارومیه کشاورزی را نامتوازن ادامه دادیم و سد زدیم. در این منطقه 10هزار هکتار چغندرقند کاشتیم، چغندرقندی که 2برابر اندازه میانگین مصرف آب در دنیا آب مصرف می‌کند اما قیمت تمام‌شده شکر تولید شده از آن از شکر وارداتی گران‌تر است!
وی با بیان اینکه در بحث آبزی‌پروری نیز راندمان پایینی داریم، گفت: در سند امنیت غذایی آمده است که  باید1.2میلیون تن تولید آبزیان را در 10سال به 2.6میلیون تن در سال برسانیم اما آیا آب لازم برای این کار را در اختیار داریم؟ راندمان فعلی ما در تولید ماهیان گرمابی 3تا 4تن در هکتار است درحالی‌که در برخی کشورها 20تن در هکتار برداشت می‌کنند. سیستم آبزی‌پروری ما هنوز همان سیستم استخر خاکی باز است که آنجا مقدار زیادی آب تبخیر می‌شود. باید سیستم‌های بسته نوین با بازچرخانی را راه بیندازیم که مصرف آب را 90درصد کاهش ‌دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید