برخی متقاضیان خرید خودرو از تحویل دیرهنگام خودرویشان گلهمند و برخی نیز از تأخیر دریافت جریمه دیرکرد خودرویشان گله دارند. اما اصل ماجرا چیست و درصورت خلفوعده خودروسازان، چه اقداماتی میتوان انجام داد؟
از اواخر سال گذشته شرکتهای خودروساز با ثبتنام از متقاضیان در قالب طرح یکپارچه و تعیین موعد تحویل، زمان مشخصی را برای واگذاری خودروها به مشتریان اعلام کردهاند اما خبرها حاکی از آن است که شرکتهای خودروسازی بعضا در تحویل خودرو تأخیر دارند و جریمه دیرکرد را نیز پرداخت نمیکنند. این در حالی است که انعقاد قرارداد فروش خودرو به این معناست که خودروسازان توان تحویل خودروهای پیشفروششده را در موعد مقرر دارند و این پیشفروشها متناسب با مشکلات پیشروی تامین قطعه، نقدینگی، رشد نرخ ارز و... صورت گرفته است. طبق قانون، خودروساز از زمان ثبت سند تا تحویل، درصورت تأخیر باید جریمه دیرکرد پرداخت کند و متقاضیان که تاکنون جریمه دیرکرد را دریافت نکردهاند، میتوانند به وزارت صنعت استان تهران و سایر استانها مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند. همچنین طبق قانون، متقاضیان خرید خودرویی که تاکنون جریمه دیرکرد خودروسازان را دریافت نکردهاند، میتوانند به سازمان حمایت مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند. حسن اللهیاری، مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت با بیان اینکه خودروسازان جریمه دیرکرد خرید خودرو متقاضیان را باید پرداخت کنند و با متخلفان برخورد میشود، گفت: این موضوعی نیست که خودروسازان بگویند این کار را انجام نمیدهیم، زیرا خودروسازان نمیتوانند خلاف قانون عمل کنند؛ خودروسازانی که جریمه دیرکرد را پرداخت نکنند، به تعزیرات معرفی میشوند. با همه اینها بهنظر میرسد در مورد جریمه دیرکرد تحویل خودرو باید قوانین محکمتری تعیین شود؛ چراکه این موضوع به یک موضوع چالشبرانگیز برای مشتریان تبدیل شده و بسیاری از مراکز مطالعاتی با ارائه گزارشهایی در اینباره توضیح دادهاند که تأخیر در تحویل خودرو یکی از چالشهای مشتریان است. بر همین اساس بهنظر میرسد جریمه دیرکرد تحویل خودروها باید بهگونهای تعیین شود که بازدارنده باشد به این معنا که خودروساز بداند به ازای هر روز تأخیر ناچار است مبلغ زیادی را به خریدار بپردازد . در حال حاضر قراردادهای خودروسازان با مشتریان بهگونهای تنظیم میشود که شرکتهای خودروسازی از یکسو بتوانند خودرو را با تأخیر و جریمه اندک تحویل دهند و از سوی دیگر خودروهای پیشفروششده را مشمول افزایش قیمت کنند که این موضوع ایراد دارد و باید اصلاح شود. داوود موسوی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایهای سازمان حمایت در اینباره گفت: قراردادی که بین خودروساز و متقاضی منعقد میشود، باید مبانی تحویل، زمان تحویل، سودمشارکت و سود تأخیر در آن قید شده باشد و این قرارداد، قرارداد دوجانبهای باشد و اگر برای فروش بهصورت تحویل فوری قراردادی منعقد شود، حداکثر تحویل ۳۰روزه است و قاعدتا سود مشارکتی لحاظ نشده است. سود جبران تحویل تأخیر در قرارداد تحویل فوری 2.5درصد ماهانه است. او ادامه داد: اگر زمان تحویل خودروی خریداری شده بیشتر شد و در فاکتور سود تأخیر قید نشده، حتما میتواند با اسناد و مدارک از طریق تارنمای سازمان حمایت و هم از طریق سامانه۱۲۴ و سازمانهای صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان به دبیرخانه مراجعه کند و اسناد و مدارک را ارائه کند. اعداد و ارقام سود مشارکت و سود جبران تأخیر در تحویل خودرو حتما پیگیری میشود و به متقاضی آن مبلغ حتما برگردانده خواهد شد.
یکشنبه 4 تیر 1402
کد مطلب :
195558
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/zmQPy
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved