• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 خرداد 1402
کد مطلب : 194470
+
-

گزارش حسابرسی سال‌های 96 تا 99 همشهری در صحن علنی شورا

مدیرمسئول روزنامه همشهری از چرایی افول مؤسسه بزرگ مطبوعاتی درگذشته و رشد درآمدی طی 20ماه اخیر می‌گوید

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

حسابرسی شرکت‌ها، سازمان‌ها و مجموعه‌های شهرداری تهران و قرائت آنها در صحن، وظیفه قانونی شورای شهر تهران است. دیروز آخرین گزارش‌های حسابرسی مالی مربوط به سال‌های 96تا99 در صحن علنی ارائه شد که حسابرسی مؤسسه همشهری جنجالی‌ترین پرونده حاضر بود.
 
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر در جریان ارائه گزارش حسابرسی به 6نکته یا چالش پیش‌روی روزنامه همشهری اشاره کرد و گفت که گزارش حسابرسی مطلوب نیست و در دوره جدید مدیران باید تلاش کنند تا چالش‌های این مؤسسه حل شود و تمرکز اصلی آنها روی ماموریت‌ها و فلسفه وجودی روزنامه مطابق با اساسنامه آن با درنظرگرفتن اقتضائات روز باشد. رسیدن تیراژ روزنامه همشهری از 400هزار نسخه به 50هزار نسخه نخستین نکته‌ای بود که مظفر به آن اشاره و عنوان کرد: «از 50هزار نسخه هم حدود 50درصد برگشتی داشتند که این موضوع یک افول قابل توجه در ارتباط با مخاطبان روزنامه تلقی می‌شود. مورد دوم هم مربوط به رویکردهای دیجیتال است. وقتی کسب‌وکارهای آنها و حتی آگهی‌های جراید نیز دیجیتال شده، همشهری سال‌ها در خواب سنگین فرورفته و صفحه نیازمندی‌های روزنامه همشهری از ۳۰۰صفحه به یک‌دهم یعنی ۳۰صفحه در پایان سال ۹۹رسیده است.» 10پرونده خرید کاغذ با هزینه پیش‌پرداخت چندمیلیون‌دلاری هم مورد سومی بود که توسط رئیس کمیته بودجه شورا مطرح شد. او گفت: «متأسفانه کاغذ دریافت نشده و 4میلیون دلار پول همشهری بابت خرید روزنامه تا پایان سال 99بلاتکلیف مانده است. مورد چهارم هم مربوط به مجلات خوشنام ضمائم روزنامه است که آنها را به مجموعه‌ای نابلد برون‌سپاری کردند و بیش از 100نفر از تحریریه اخراج شدند و به‌معنای واقعی برند مجلات تخصصی همشهری را نابود کردند و لطمه جدی به برند روزنامه همشهری زدند.» پرداخت حقوق با فروش ملک هم مورد پنجم است که مظفر با اشاره به آن، تأکید کرد: «باید خداقوت گفت به این رویکرد مدیریتی. وضعیت چاپخانه هم مورد ششم است که در دوره گذشته به‌جای به‌روزکردن چاپخانه که برخی از دستگاه‌های آن در خاورمیانه بی‌نظیر است، اقدام به فروش کردند.»
در ادامه جلسه ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه با بیان اینکه میثم مظفر مواردی را با نگاه به گذشته مطرح کرد و من به آینده نگاه می‌کنم، گفت: «روزنامه همشهری یکی از مؤسسات قدرتمند با برند خوب و باکیفیت عالی بود که در دوره گذشته چنان بلایی سرش آوردند که برای اولین‌بار در دهه گذشته از شهرداری بودجه‌ای به آن اختصاص داده شد تا حقوق پرسنل را پرداخت کند و این مؤسسه باید در مسیری برود تا بتواند سربلند کند.»

بازگشت به اوج
محسن مهدیان، مدیرعامل مؤسسه همشهری هم برای ارائه توضیحات در صحن علنی شورای شهر حضور پیدا کرد و گفت: «همشهری به‌عنوان یک مؤسسه بزرگ مطبوعاتی ظرفیت‌های بالایی دارد و می‌تواند به روزهای اوج خود بازگردد؛ حتی آن زمانی که ما 400هزار نسخه می‌فروختیم، روزنامه همشهری یک روزنامه مؤثر نبود و مردم به‌خاطر آگهی‌ها آن را می‌خریدند، اما امروز روزنامه همشهری به‌عنوان روزنامه اثرگذار شناخته می‌شود و در فضای رسانه‌ای کشور حرفی برای گفتن دارد.» او در ادامه تأکید کرد: «افزایش تیراژ روزنامه همشهری در ایامی رقم خورد که بسیاری می‌گفتند این روزنامه سیاسی شده است. ما افزایش فروش داشتیم و این روند در شرایطی که تمام روزنامه‌ها روند افولی دارند، اتفاق بزرگی است. مدل روزنامه همشهری متفاوت و متناسب با ذائقه مخاطب امروز شده است و امیدواریم با طرحی که در آینده برای روزنامه رایگان مترو داریم، اتفاق جدیدی را رقم بزنیم. من از همین‌الان وعده این طرح را می‌دهم که یک طرح کاملاً اقتصادی است و اتفاق بزرگی را در فضای رسانه‌ای رقم خواهد زد.»

مکث
اهم  اقدامات در راستای برون‌رفت از چالش‌های پیش‌روی مؤسسه همشهری

 زمانی که مؤسسه همشهری را تحویل گرفتیم، ۱۲۳میلیارد تومان بدهی انباشته وجود داشت که بخش زیادی از آن تسویه شد.
 نیازمندی‌های همشهری یکی از مهم‌ترین بخش‌های درآمدی بود که از ۳۰۰صفحه به یک‌دهم کاهش یافت و منجر به کاهش درآمدهای همشهری شد؛ چرا‌که مدیران در آن زمان آینده‌نگری نداشتند و وقتی تمام بخش‌ها به سمت توسعه دیجیتال و فضای مجازی حرکت کردند، این تصمیم گرفته نشد و مؤسسه همان مسیر قبلی خود را طی ‌کرد. این اتفاق موجب شد مؤسسه امروز در حوزه کسب درآمد دچار مشکلات جدی باشد.
 در یک سال و نیم اخیر از 4میلیون دلار مبلغ پیش‌پرداخت خرید کاغذ که هرگز کاغذی دریافت نشده، توانستیم حدود ۶۰۰هزار دلار را پس بگیریم. واقعاً قراردادها با مشکلات جدی روبه‌رو بودند که سعی کردیم مشکلات آن برطرف شوند.
 تلاش کردیم تا بخش‌های مختلف اقتصادی همشهری را فعال کنیم و چاپخانه همشهری با کمک شورای شهر به یک چاپخانه 360درجه تبدیل شده است که به جز چاپ روزنامه در حوزه مختلف نیز فعال است و درآمد چاپخانه پس از سال‌ها مثبت شد.
 امروز در یک مؤسسه فرهنگی بعد از سال‌ها زیان انباشته با ۶۷درصد افزایش درآمد در سال گذشته مواجه بودیم؛ به‌عنوان‌مثال درآمد دیجیتال ما ۲۰۰درصد رشد داشته است. اکنون بعد از یک‌دهه روند نزولی درآمد نیازمندی‌ها، از ابتدای امسال با رشد درآمدها مواجه بودیم که تا پایان سال به یک درآمد پایدار در این حوزه خواهیم رسید.
 وقتی من به مؤسسه آمدم، 50درصد نیروها اضافه بودند و از این تعداد نیز تعدادی در خارج از کشور یا شهرهای مختلف بودند و کار نمی‌کردند و از همشهری حقوق می‌گرفتند. امروز تمام نیروها برگشته‌اند و در حال حاضر ما با کسری نیرو مواجه هستیم؛ چراکه تمام 800نیروی همشهری در حال فعالیت هستند و از تمام ظرفیت‌هایشان استفاده شده است.
 نزدیک به 10برند از ۱۸برند مجلات تعطیل شده مؤسسه فعال شده‌اند و ۸برند دیگر نیز فعال خواهند شد.
 انتشارات، فضای مجازی و روزنامه نیز به شکل سودده در حال فعالیت هستند. ما طرح‌های جدی برای روزنامه داریم.

از روزنامه رایگان تا کیوسک‌های فرهنگی همشهری
محسن مهدیان، مدیرعامل روزنامه همشهری دیروز در حاشیه جلسه شورای شهر تهران و پس از ارائه توضیحات درخصوص حسابرسی مؤسسه همشهری از چند ابتکار و اقدام جدید برای همشهری‌ها خبر داد.
روزنامه مترو: روزنامه‌ای رایگان که به‌زودی منتشر می‌شود. مدیرعامل روزنامه همشهری با بیان این مطلب گفت که این روزنامه با بیش از 100هزار نسخه و در قطع یک رسانه که بتوان در مترو مطالعه کرد، منتشر می‌شود. توزیع این روزنامه هم نکته‌ای بود که محسن مهدیان با اشاره به آن تأکید کرد: «برای توزیع روزنامه مترو 2سناریو داریم که در حال بررسی هستیم؛ مدل اول تبدیل آن به بلیت است که روی روزنامه کیو آر کد وجود دارد و مسافران با استفاده از آن می‌توانند از گیت عبور کنند. در این مدل مسافر هزینه بلیت را می‌پردازد و روزنامه رایگان خواهد بود و مدل دوم هم به‌کارگیری دستگاه وندینگ ماشین (دستگاه فروش خودکار) است که شهروندان با ارائه کد ملی می‌توانند یک نسخه روزنامه دریافت کنند.»
کیوسک همشهری: اساساً امروز در کیوسک‌ها روزنامه و مجله عرضه نمی‌شود و به کیوسک‌های ساندیس و سیگارفروشی تبدیل شده‌اند. محسن مهدیان با بیان این مطلب گفت: «قصد داریم از طریق کیوسک‌های فرهنگی همشهری زمینه را برای عرضه روزنامه، کتاب و مجله در شهر فراهم کنیم. برای این کار نیاز به مجوز شورای شهر داریم که اگر محقق شود، قطعاً کار بزرگی صورت می‌گیرد و محصولات رسانه‌ای و کتاب در شرایط مطلوب‌تر عرضه می‌شود.»
تلویزیون اینترنتی: همکاران ما در گذشته اساسا نسبت به بخش‌های نوآوری جدید در حوزه رسانه کم‌توجه بودند و آینده‌نگری نداشتند و همه تمرکزشان در چند صفحه روزنامه خلاصه می‌شد؛ درحالی‌که مؤسسه همشهری مؤسسه بزرگی است و بخش‌های زیاد آن در حوزه آموزش، مجلات و آنلاین تعطیل شده بود. اکنون متناسب با ذائقه مخاطب، حوزه آنلاین و مجازی فعال شده است و در حال راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی هستیم. این ماموریت را شورای شهر بر‌عهده ما گذاشته است.
ذائقه‌شناسی مخاطب: نکته این است که باید بتوانیم روزنامه، مجلات و کتاب را متناسب با ذائقه امروز مخاطب عرضه کنیم؛ به همین دلیل شکل و شمایل روزنامه امروز همشهری به لحاظ گرافیکی و فنی متفاوت از گذشته است تا بتوانیم با مخاطب امروزی ارتباط برقرار کنیم. معتقدم فضای مکتوب همچنان مخاطب خود را دارد و باید با مخاطب و بخش‌های دیگر رسانه‌ای مثل آنلاین و مجازی و... به‌روز شویم.
پلتفرم چاپ: از چاپخانه برای روزنامه استفاده می‌شد و وقتی تیراژ کاهش می‌یابد، تغییری در استفاده از این ظرفیت ایجاد نمی‌کنند. امروز به چاپ بنر، کتاب و... ورود کرده‌ایم و به‌زودی پلتفرم چاپ راه‌اندازی می‌کنیم.
مدرسه همشهری: شهریور مدرسه همشهری در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم راه‌اندازی می‌شود. دانش‌آموزان در رشته‌های هنر، گرافیک و رسانه پذیرش می‌شوند و این هنرستان زیرنظر آموزش و پرورش است. چند روز دیگر تبلیغات پذیرش دانش‌آموز در آن شروع می‌شود و دختران و پسران علاقه‌مند می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید