• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221591
+
-

صد سال به از این سال‌ها

یادداشت
صد سال به از این سال‌ها

محسن هرمزی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران

سال۱۴۰۲ خورشیدی نیز به تاریخ پیوست؛ سالی که برای شبکه متروی تهران و در یک نگاه کلی‌تر برای حمل‌ونقل عمومی پایتخت، سالی به یاد ماندنی و مملو از اخبار امیدبخش و اقدامات اجرایی خوشایند بود.در سالی که پشت سر گذاشتیم، 10ایستگاه و 4ورودی جدید به دارایی‌های شبکه مترو افزوده شد که شاید افتتاح مسیر ۱۹کیلومتری و ایستگاه متروی شهر پرند، خاص‌ترین پروژه بهره‌برداری‌شده آن باشد.
این امر به‌معنای خاتمه ۱۸سال انتظار یک پهنه جمعیتی قابل‌توجه در مجاورت پایتخت بود و ثابت کرد دوره ششم مدیریت شهری، برهه‌ای ویژه به‌منظور تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و به جا مانده از ادوار گذشته است کما اینکه فاز نخست راه‌اندازی پایانه جدید شرق به‌عنوان یک اتفاق مهم حمل‌ونقلی برای تهران نیز در همین اثنا شکل گرفت و اینها همه در کنار آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های جدید با نگاه به افق برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت است.
در سال۱۴۰۲ به مدد همراهی بی‌منت مجموعه ارکان دولت و همچنین تلاش و پیگیری‌های شهردار محترم و مدیریت شهری تهران، اتفاقات حمل‌ونقلی متعدد و تأثیرگذاری رخ داد که در حوزه شبکه متروی پایتخت، شاید مهم‌ترین آنها بحث اجرایی شدن قراردادهای تامین ناوگان حمل‌ونقل ریلی پس از ۷سال بلاتکلیفی بود. قرارداد تولید ۷۹۱دستگاه واگن که قابلیت افزایش به ۱۰۵۰دستگاه واگن را دارا بوده و اعتبارات آن از محل فاینانس خارجی تامین می‌شود، به‌خودی خود بیش از یک میلیارد یورو ارزش داشته و در کنار این قرارداد، مسئله اجرایی شدن قرارداد تولید ۱۱۳دستگاه واگن از روی نخستین نمونه قطار ملی مترو نیز امسال تحقق یافت. این امر در سایه اخذ تأییدیه‌های فنی قطار ملی مترو از جانب مجامع معتبر بین‌المللی در آبان‌ماه سال۱۴۰۲ امکان اجرایی پیدا کرد. از طرف دیگر، فرایند تعمیر و بازسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل ریلی زیرزمینی پایتخت هم با تامین منابع مالی لازم سرعت بیشتری پیدا کرد تا نیاز انباشته شبکه مترو به ناوگان مکفی طی یک روند تدریجی، تامین و کمبودهای ادواری به مرور زمان جبران شود.در سالی که گذشت، عملیات حفاری خط۱۰ مترو که از خطوط جدید این شبکه به شمار می‌آید، بالاخره شروع و کلنگ آغاز عملیات اجرایی خط8 هم بر زمین زده شد؛ این دو اتفاق بزرگ یعنی آغاز راهی که انتهای آن، بهره‌مندی تهران از یک شبکه حمل‌ونقل ریلی به‌هم‌پیوسته و فراگیر را در بر دارد.
احداث و تکمیل خطوط جدید مترو مترادف است با ایجاد ۱۷۵کیلومتر مسیر ریلی جدید و ۱۳۰ ایستگاه دیگر تا به تعبیری داشته‌های شبکه موجود، 2برابر شود. تکمیل برخی نواقص خط۳ به همراه افتتاح نخستین ایستگاه از بخش توسعه غربی خط۴ (ایستگاه علامه جعفری) را باید به کارنامه سال۱۴۰۲ شرکت متروی تهران افزود. همچنین عملیات حفاری و ساخت تونل پروژه توسعه جنوبی خط۶ که مسیری به طول تقریبی 10کیلومتر را شامل می‌شود، با استفاده از دستگاه حفار مکانیزه به پایان رسید تا مردم محدوده شهرری، از سال۱۴۰۳ منتظر افتتاح ایستگاه‌های این مسیر باشند. ضمنا عملیات اجرایی پروژه توسعه شمال غربی خط7 از ایستگاه میدان کتاب تا دانشگاه علوم و تحقیقات به طول تقریبی 5کیلومتر هم در اسفندماه سال‌جاری آغاز شد.
سال۱۴۰۲ به‌لحاظ تعداد ایستگاه‌ها و ورودی‌های افتتاح‌شده در طول یک سال و ایضا اقداماتی که در زمینه تامین ناوگان حمل‌ونقل ریلی در کنار پیشرفت پروژه‌های توسعه‌ای خطوط هفتگانه صورت گرفت، سالی قابل تامل به‌حساب آمده و برگ زرین دیگری در تاریخ فعالیت‌های شرکت متروی تهران را رقم زد. با روندی که در سال۱۴۰۲ شکل گرفت، قاعدتا سطح انتظارات شهروندان از خادمان خود در این حوزه عملکردی، بیش از هر زمان دیگری ارتقا یافته و همین مسئله مسئولیت متولیان امور مربوطه را سنگین‌تر می‌‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید