• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 24 خرداد 1402
کد مطلب : 194463
+
-

کاهش قیمت خودرو در بورس کالا

روز گذشته 500دستگاه خودرو سبک و 140دستگاه خودرو سنگین ‌و جمعا 640دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شد. نکته قابل‌توجه این است که قیمت کامیون فاو(FAW) با یک میلیارد تومان کاهش مواجه شد و قیمت خودرو کارا نیز به قیمت پایه یعنی حداقل قیمت فروخته شد. اما اصل ماجرا چیست؟
بعد از مدت‌ها وقفه برای عرضه خودرو در بورس کالا، روز گذشته دوباره عرضه‌ها از سر گرفته شد که درس‌های آموزنده‌ای برای منتقدان عرضه خودرو در بورس کالا داشت. توقف عرضه خودرو در بورس کالا به این دلیل بود که منتقدان اعتقاد داشتند عرضه خودرو در بورس کالا به افزایش قیمت منجر می‌شود. منتقدان که توجهی به عوامل خرد و کلان اقتصادی ندارند، هر بار که محصول جدیدی در بورس کالا عرضه می‌شود، عامل رشد قیمت را بورس کالا می‌دانند و این در شرایطی است که بارها اثبات شده که قیمت‌ها تحت‌تأثیر عوامل اقتصادی تعیین می‌شود و صرفا عرضه در بورس کالا عامل تعیین‌کننده‌ای نیست. در یکی از مهم‌ترین مواردی که این موضوع به اثبات رسید، معاملات آتی سکه بورس کالا بود. در زمان توقف معاملات آتی سکه در بورس کالا قیمت هر سکه کمتر از 5میلیون تومان بود اما با وجود توقف این معاملات اکنون قیمت هر سکه 29میلیون تومان است و این نشان می‌دهد که رشد قیمت‌ها مربوط به عوامل کلان اقتصادی است.

عرضه دوباره و کاهش قیمت
در مبادلات روز گذشته و به‌دنبال از‌سرگیری عرضه خودرو در بورس کالا، 640خودرو سبک و سنگین در بورس کالا عرضه شد. در جریان این عرضه ۱۴۰دستگاه کامیون کشنده FAW CA4180‌ متعلق به شرکت سیبا‌موتور در بورس کالا عرضه شد و در نهایت هر کامیون به قیمت 3میلیارد و ۳۹۱‌میلیون تومان معامله شد. نکته قابل‌توجه این است که این کامیون در معاملات ۱۲ اسفند‌۱۴۰۱ به قیمت 4میلیارد و ۳۱۳میلیون تومان معامله شده بود؛ یعنی قیمت این محصول یک میلیارد تومان کاهش یافته است.
دیروز همچنین 250دستگاه کارا تک‌کابین به قیمت پایه 407میلیون تومان و 250دستگاه کارا دو‌کابین به قیمت پایه 424میلیون تومان توسط متقاضیان خریداری شد. این نشان می‌دهد که قیمت این محصول نیز با رشد قیمت مواجه نشد و در کمترین قیمت مورد مبادله قرار گرفت.

دلیل اصلی ماجرا
علت کاهش قیمت خودرو در بورس کالا برخلاف نظر منتقدان که صرفا عرضه در بورس را عامل نوسان قیمت می‌دانند، به عوامل کلان اقتصادی بازمی‌گردد. به لحاظ تاریخی، بین ارزش دارایی‌ها و قیمت دلار یک همبستگی وجود دارد و در دوره‌هایی که قیمت دلار افزایش یا کاهش می‌یابد، قیمت اغلب دارایی‌ها ازجمله خودرو نیز با کاهش مواجه می‌شود. بر همین اساس در طول چند هفته گذشته که قیمت دلار پایین آمده، قیمت خودرو نیز با نزول مواجه شده است. آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد، قیمت خودرو در بازار آزاد نیز با افت زیادی همراه بوده است. افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد توافق بین ایران و آمریکا عامل اصلی نزول قیمت دلار بوده است. انتظار می‌رود در روز‌های آینده با انتشار اخبار تکمیلی‌تر در این‌باره فضای معاملات در بازار‌ها ازجمله بازار خودرو شفاف‌تر شود.‌‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید