• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194202
+
-

راهکارهای رسانه‌ای تقویت امید و ایمان

داشتن پیوست فرهنگی و رسانه‌ای برای امورکشور، می‌تواند اطلاع‌رسانی شفاف و صادقانه را فراهم کند

گزارش
راهکارهای رسانه‌ای تقویت امید و ایمان

امیر خدادادهمدانی-دبیر گروه فرهنگ

اکنون که دشمن درصدد است با القای ناامیدی و استفاده از ترفندهایی سبب تضعیف ایمان آحاد ملت شود تا اهداف استعماری خود را پیاده کند، بصیرت، امید و همچنین تقویت ایمان، راه چاره مقابله با این ترفند اجانب است و این مهم از بستر رسانه می‌گذرد تا بتوان با اطلاع‌رسانی شفاف و صادقانه، ایجاد امید و تقویت ایمان را هموار کرد و البته این رویکرد با پیوست فرهنگی و رسانه‌ای برای همه امور فراهم می‌شود.

ارتباط با عموم مردم
فعالیت رسانه‌ای جریان انقلاب در حوزه «ارتباط با عموم مردم»، چه در فرم محتوا و چه در کانال ارتباطی، نیازمند تقویت است؛ بنابراین اگر رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی صرفا به تکرار و تحلیل جملات کلیدی بسنده کنند، تنها به تولید محتواها با قالب‌های تکراری و برای مخاطب محدود، بسنده خواهد شد. پس اکنون که مخاطب اصلی جریان تحریف، ذهن و اراده عامه مردم است، لازم است برای شناخت کانال‌های مؤثر ارتباط با «عموم مردم» تدبیر کرد. در این بین یافته‌های علمی نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی‌ای که فضای خود را تعاملی کرده‌اند و به گفت‌وگو و اظهارنظر مخاطب اهمیت داده‌اند، تأثیرات ۷۰درصدی برای تولیدات رسانه‌ای خود را شاهد هستند.

خودکفایی رسانه‌ای
سیاست‌های ایران براساس تأکید بر خودکفایی و پرهیز از تسلیم‌شدن در برابر فرمول بین‌المللی صادرات و واردات محصولات رسانه‌ای استوار است. این سیاست از طریق اقداماتی نظیر سازماندهی، سرمایه‌گذاری و برنامه‌سازی انجام می‌شود.  رشد برنامه‌سازی رادیو و تلویزیون ایران بسیار چشمگیر بوده و در وابستگی سابق این رسانه به محصولات رسانه‌ای خارجی و ساخت برنامه‌های داخلی تحولات عظیمی ایجاد شده و اکنون بیش از 90درصد از خروجی رسانه ملی، تولیدات داخلی با رویکرد تقویت هویت ملی است که البته جای پیشرفت و توسعه بیشتر هم دارد.

سنجش تولیدات
پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در خصوص اقدامات این سازمان برای افزایش امید و ایمان گفت: همانطور‌ که در سند تحول رسانه ملی هم اشاره شده، مقام معظم رهبری هم در حرم امام خمینی(ره) تأکید فرمودند که 2عنصر ایمان و امید باید مورد توجه ما در همه تولیدات‌مان باشد. به همکاران‌مان در حوزه‌های مختلف ابلاغ کرده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم در ابتدای تولید، جریان فرایند تولید و پس از تولید با 2مشخصه ایمان و امید محصولات خودشان را بسنجند و وزن کنند و ببینند نسبت این محصولات با این دو عنصر بسیار مهم چیست. ضمن اینکه برایند محصولات هنری و رسانه‌ای رسانه ملی باید تقویت‌کننده این دو عنصر باشد.

ایده‌های نوآورانه
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی 14خرداد تأکید کردند که «در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی‌شود با همان ابزارهای 40سال قبل کار کرد باید ابزارها متناسب با زمان باشند اما آنچه تغییر نمی‌کند جبهه‌بندی‌هاست»؛ اینگونه است که تحول‌آفرینی در حوزه رسانه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، استفاده از فناوری‌های روز ازجمله هوش مصنوعی، علوم‌شناختی و سایر فناوری‌ها، اجتناب‌ناپذیر می‌شود و در این مسیر خانه‌های خلاق و نوآوری با هدایتگری و راهبری ایده‌های نوآورانه زمینه توسعه محصول و تجاری‌سازی این فناوری‌ها و تحول رسانه‌ای را فراهم می‌کنند. پس جا دارد رسانه‌ها، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ایفای نقش امیدآفرین و ایمان‌افزای خود در جامعه، تلاش مضاعفی داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید